Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Finner ikke operativsystemet ved oppstart

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en Acer Travelmate 4500 som er et par år gammel. Når jeg slår den på får jeg bare opp "Operating system not found". En periode ville den start etter noen forsøk, men nå vil den ikke samme hvor mange ganger jeg prøver. Kan det være harddisken som er gåen eller er det bare dårlig kontakt en eller annen plass?

Er det noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Har en Acer Travelmate 4500 som er et par år gammel. Når jeg slår den på får jeg bare opp "Operating system not found". En periode ville den start etter noen forsøk, men nå vil den ikke samme hvor mange ganger jeg prøver. Kan det være harddisken som er gåen eller er det bare dårlig kontakt en eller annen plass?

8095376[/snapback]

Hvis det var dårlig kontakt ville det vell stått "Insert system disk and press enter" eller noe lignende, men jeg tipper det er HD'n som er gåen, får jeg får omtrent samme bekjed, "Kan ikke laste opp operativsystem" :mad:

Lenke til kommentar
Hei!

8095376[/snapback]

Det trenger ikke å være noe galt med harddisken. Gå i bios og sett til Safe default e.l. og lagre bios og start den så på nytt. Det høres ut som bios har mistet tilgangen til harddisken. Hvis ikke dette virker kan det være at oppstartfilene i operativsystemet er skadet. Med PCen fulgte det mest sannsynlig flere CD-plater, deriblant en for gjennoppretting av maskinen slik den var da den var ny. Kjør denne hvis ingenting annet virker så ser du om harddisken igjen blir tilgjengelig og maskinen blir som da du kjøpte den.

Lenke til kommentar
Hei!

8095376[/snapback]

Det trenger ikke å være noe galt med harddisken. Gå i bios og sett til Safe default e.l. og lagre bios og start den så på nytt. Det høres ut som bios har mistet tilgangen til harddisken. Hvis ikke dette virker kan det være at oppstartfilene i operativsystemet er skadet. Med PCen fulgte det mest sannsynlig flere CD-plater, deriblant en for gjennoppretting av maskinen slik den var da den var ny. Kjør denne hvis ingenting annet virker så ser du om harddisken igjen blir tilgjengelig og maskinen blir som da du kjøpte den.

8095697[/snapback]

Oppstartsfilene i operativsystemet? Hvis jeg ikke får installert noe operativsystem så er det ikke noen oppstartsfiler..

Det var heller ikke med noen ekstra CD, det var jeg som byggde PC'n min.

Lenke til kommentar
Hei!

8095376[/snapback]

8095697[/snapback]

Oppstartsfilene i operativsystemet? Hvis jeg ikke får installert noe operativsystem så er det ikke noen oppstartsfiler..

Det var heller ikke med noen ekstra CD, det var jeg som byggde PC'n min.

8095730[/snapback]

Kort lunte? :tease:

Tror vidaremil hennvendte seg til trådstarter (som mest sansynlig HAR cdene). ;)

Lenke til kommentar
Hei!

8095376[/snapback]

8095697[/snapback]

Prøvde forslaget ditt, men ingenting skjedde. Fikk samme beskjed igjen!

Har og prøvd å innstallere operativsystemet på nytt med de cd-platene som fulgte med maskinen, men det hjelper ikke! Har også prøvd reinstallasjon før. Da kom jeg inn, men maskina var ekstremt treg. Ganske rådvill akkurat nå, men takker for forslaget! Andre idèer?

Lenke til kommentar
Sett BIOS til default. Test harddisken for feil, vis du kommer inn i sikkerthets modus med kommandolinje kan du kjøre "chkdsk /f". Vis du kommer helt inn i windows kan du kjøre HDTune...

8102204[/snapback]

Satte BIOS til default, men det funka ikke. Samme beskjed nå og! Får ikke gjort noe annet enn å gå inn på "setup". Noe annet jeg burde prøve?

Lenke til kommentar
Hei!

8095376[/snapback]

8095697[/snapback]

Ganske rådvill akkurat nå, men takker for forslaget! Andre idèer?

8102116[/snapback]

Da er jeg nok enig med mhbakke at det kan være harddisken. Tidligere i livet så drev vi og lavnivåformaterte harddiskene når vi fikk slike problemer. Det gjør man ikke i dag med disker som kun koster fra kr. 2.17 pr. GB, se eksempel: https://prisguiden.no/product.php?productId=54263 Dette var vel en bærbar maskin så eksemplet ble litt feil, men her fra kr. 6.97 pr. GB.: https://prisguiden.no/product.php?productId=22187

Endret av vidaremil
Lenke til kommentar
Heter du conan123? Mener det var han som hadde maskinen og stillte spørsmålet.

8097243[/snapback]

Hei! Slutt å vær så frekk i kjeften da, er jeg kanskje ikke welkommen her?

Må vell få komme med spørsmål jeg også, eller..? Hold kjeft sier jeg bare jeg, hvis du ikke har noe annet å komme med :mad: (Idiot)

Endret av blomstkraft
Lenke til kommentar
Det er fult mulig at flere henger seg på samme tråden med spørsmål, så egentlig var det litt korttenkt av vidaremil. (Som forøvrig er et veldig snodig navn :p)

8104001[/snapback]

Det sa kompisen min også da han så navnet :tease:

8104066[/snapback]

Hvis det hjelper trådstarter å kalle meg idiot, samt å mobbe navnet mitt så værsågod, da trenger dere neppe hjelp fra meg, og jeg velger å forlate denne diskusjonen. For øvrig heter jeg Vidar Emil hjemme også.

Lenke til kommentar
Det er fult mulig at flere henger seg på samme tråden med spørsmål, så egentlig var det litt korttenkt av vidaremil. (Som forøvrig er et veldig snodig navn :p)

8104001[/snapback]

Det sa kompisen min også da han så navnet :tease:

8104066[/snapback]

Hvis det hjelper trådstarter å kalle meg idiot, samt å mobbe navnet mitt så værsågod, da trenger dere neppe hjelp fra meg, og jeg velger å forlate denne diskusjonen. For øvrig heter jeg Vidar Emil hjemme også.

8105403[/snapback]

Beklager, det var stygt gjort av meg.. :(

Det var ikke meningen å mobbe Vidar Emil, det var bare Vidaremil som var litt morsomt, sorry :cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...