Gå til innhold

XBOX1: phillips leser DL men ikke samsung

Anbefalte innlegg

Jeg har en NEC 3520 DVD brenner (med nylig oppdatert firmware)

Kjøpte meg en Verbatim DVD9 plate (DVD +r DL) som jeg prøve å brenne helt full mest for å teste DVD-brenneren min på Dual-layer plater. Brant DVD plata med DVD Decrypter på 1x speed og med booktype DVD ROM. (fikk "Success" når jeg endret booktype til DVD-rom)

Puttet denne brente DVD-Plata i en Xbox med en Samsung DVD-spiller. No luck. (Dvs.. Samsungen klarte å lese halvparten av innholdet på plata, men da kan man jo like gjerne bruke en DVD5 skive som koster en tiendedel av prisen, så det var ikke mye verdt for meg)

Puttet deretter den samme brente DVD9-plata i en xbox med en Phillips DVD-spiller, og der fungerer plata helt 100% Alle filene er tilgjengelige - ingen problemer overhodet.

Er dette et kjent problem? Hvor ligger i så fall problemet? Er det brenneren, spilleren eller DVD-merket som er det egentlige problemet her? Har lest litt diskusjoner om brenning av DVD9 plater og aldri sett noen si noe om at DVD-spilleren som står i xboxen har noe å si, men for min del kan det jo se ut som om det faktisk har det. Kan også nevne at det vanligvis er Philips spillerne og ikke Samsung spillerne som er kresne på å lese brente CD'er, så med DVD9 kan det virke som det er motsatt. (Edit: Har lest litt mer nå og funnet ut at dette kanskje ikke er så rart i og med at det er bl.a. Philips som står bak utviklingen av DVD9)

En annen ting er at Verbatim er blant de DVD-platene som jeg har sett folk anbefale, så hvis ikke Samsungen min leser Verbatim plater, har noen her noen forslag til andre plater jeg kan benytte og som beviselig fungerer på en Samsung DVD spiller? (Edit: Har lest mer om dette også, og forstått at når det gjelder brennbare DVD9 media er det "ingen over, ingen ved siden". Verbatim har inntil veldig nylig blitt laget kun i Singapore, av MKM, som er den andre utvikleren av DVD9 formatet, sammen med Philips, og er det eneste merket som skiller seg ut med eksepsjonelt lav feilmargin. Så jeg kan nok ikke skylde på Verbatim-platene, kan også legge til at jeg har brent 3 Verbatim plater i alt og alle tre ga samme resultat på Samsung spilleren, så evt feil på denne ene plata kan sannsynligvis også utelukkes - med mindre det var feil på alle tre platene.)

Altså: Hvorfor fungerer NEC/Philips/Verbatim, når NEC/Samsung/Verbatim ikke gjør det?

Noen som vet, eller kan peke til info et eller annet sted på nettet?

Endret av Asmodeus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Xbox dvdrommene er gjenerelt kranglete når det gjelder platevalg.. en plate som virker i en dvd rom virker gjerne ikke i en annen... du må nok desverre bare prøve å feile på hvilke plater som fungerer for deg!

Lenke til kommentar

For det første...du må brenne med 2.4x , og bruke clone cd eller IMGburn(gratis)

Skjønner ikke helt hva du har prøvd å brenne heller?

En NEC brenner fungerer 100% på xbox 360

Hadde selv en 3520 helt til den døde denne uken, har nå en NEC 7173 og den fungerer like fint

Endret av kewell79
Lenke til kommentar

Du bruker + plater, mener å huske at tommelfinger regelen var å bruke - plater.Den gang jeg holdt på med dette brukte jeg i hvertfall Verbatim - plater og det funket uansett hva slags spiller det var (moddet mange bokser med forskjellige spillere opp gjennom)

Skjønner heller ikke helt hva du har prøvd å brenne.Kan jo ikke bare putte hva som helst i en xbox og forvente at den leser det.

Endret av bas
Lenke til kommentar
For det første...du må brenne med 2.4x , og bruke clone cd eller IMGburn(gratis)

Njaaa.. jeg bruker DVD decrypter, men jeg har Imgburn også. De er essensielt det samme programmet, men DVD decrypter har noe tillegssfunksjonalitet som Imgburn ikke har. Når det gjelder brennehastighet så tror jeg faktisk at jeg brenner på en enda lavere hastighet enn 2,4. Brenner som en generell regel alltid på laveste hastighet når jeg brenner til bruk i Xbox DVD spillere. Tror det tok meg rundt 35 minutter å brenne en dual layer DVD.

Skjønner ikke helt hva du har prøvd å brenne heller?

Nei... det er en hjemmemekka (altså laget av meg) xbox ISO fil som inneholder PS1 emulatoren (PCSXbox) inkludert en del PS1 ISO filer. Og denne DVD'en fungerer som sagt strålende på noen Xboxer. (Har forresten også sjekka mediaformatet med DVDinfopro, og den bekrefter at dette er en DVD-ROM plate, så booktypen er satt korrekt)

Men det er i grunnen helt irrelevant hva det er jeg har prøvd å brenne. Jeg har faktisk prøvd å brenne mange ulike ting, men med samme resultat på alle forsøkene. (Kan leses på ene Xboxen men ikke på den andre). Hvis det f.eks. var en backup av Jade Empire eller Ninja Gaiden jeg hadde prøvd å brenne (Eksempler på spill som krever en Dual layer DVD fordi de er så store) så hadde jeg fått samme resultat.

Bra, jeg har nemlig planer om å kjøpe en 360 om kun kort tid, men må skaffe meg et SATA-kort også først ;)

Har fått tips om å bruke DVD-r DL plater isteden fordi de visstnok skal funke på Samsung spilleren - det er bare det at de er 3 ganger så dyre (og derfor også vanskelige å få tak i fordi ingen vil ha dem til den prisen)

Du bruker + plater, mener å huske at tommelfinger regelen var å bruke - plater.Den gang jeg holdt på med dette brukte jeg i hvertfall Verbatim - plater og det funket uansett hva slags spiller det var (moddet mange bokser med forskjellige spillere opp gjennom)

Jo, det stemmer at DVD-r er det som fungerer like bra i alle spillere, problemet er at. DVD-r er billig og finnes overalt. DVD-r DL er svinedyrt og ikke lett å få tak i.

Jeg snakker altså om dual-layer plater, plater som har plass til 8,5 GB med data, ikke de vanlige 4,7 GB platene som du sannsynligvis har mest erfaring med. merk deg at det du har lært om hva som fungerer best av -r og +r ikke nødvendigvis trenger å være riktig når det er snakk om Dual layer plater.

Skjønner heller ikke helt hva du har prøvd å brenne.Kan jo ikke bare putte hva som helst i en xbox og forvente at den leser det.

Nei, det må være et Xbox ISO image, laget med f.eks. programmet Craxtion, og det må selvfølgelig også være en moddet xbox. Jeg har laget mange slike ISO filer, og så lenge platene er av den vanlige 4,7GB typen så har jeg ingen problemer med dem, det er kun 8,5GB (dual layer) platene jeg sliter med å få til å fungere på alle Xboxene.

Endret av Asmodeus
Lenke til kommentar

Bra, jeg har nemlig planer om å kjøpe en 360 om kun kort tid, men må skaffe meg et SATA-kort også først ;)

Har fått tips om å bruke DVD-r DL plater isteden fordi de visstnok skal funke på Samsung spilleren - det er bare det at de er 3 ganger så dyre (og derfor også vanskelige å få tak i fordi ingen vil ha dem til den prisen)

Jo, det stemmer at DVD-r er det som fungerer like bra i alle spillere, problemet er at. DVD-r er billig og finnes overalt. DVD-r DL er svinedyrt og ikke lett å få tak i.

Jeg snakker altså om dual-layer plater, plater som har plass til 8,5 GB med data, ikke de vanlige 4,7 GB platene som du sannsynligvis har mest erfaring med. merk deg at det du har lært om hva som fungerer best av -r og +r ikke nødvendigvis trenger å være riktig når det er snakk om Dual layer plater.

Det er helt riktig at dual layer plater er det Dvd+r som fungerer på 360 pga av layer braken osv. Jeg har prøvd dvd-r dual layer plater virker veldig dårlig har jeg funnet ut. får faktisk kjøpt billige dual layer på spindel i norge nå på www.dvdink.no var innom der nå og bestilte en pakke Verbatim dual og en pakke med Ridata dual.

Lenke til kommentar
Kan det være drevet i xboxen din som ikke er helt frisk? Jeg har Samsung i min og har ikke hatt de problemene.

8159714[/snapback]

Ja det kan det absolutt. Jeg utelukker ingen ting. det kan også være kombinasjonen av min brenner og Samsung spilleren som ikke er helt heldig.

Når det er sagt så har jeg etter hvert prøvd denne DVD'en i mer enn 2 Xboxer. Den generelle regelen er at alle Philips spillere klarer å lese den, men ingen Samsung spillere klarer det.

Har enda ikke fått prøvd den i noen Thompson DVD spiller

Lenke til kommentar
hva er den aller beste platen i en samsong player?

jeg har hørt verbaltim og sony dvd -/+ cd-r....

8164345[/snapback]

Verbatim pleier generelt å sette produksjons-selskaper som står for kvalitet til å lage sine brennbare plater, så Verbatim er visstnok et hett tips ja. Og DVD -r er anbefalt (særlig på Samsung spillere fordi +r ikke har så mange suksess-historier på Samsung spillerne) Samsungen leser også CD -r bedre enn noen av de andre DVD spillerne så hvis du skal brenne noe som tar lite plass så er CD -r fullt brukbare på en Samsung spiller (det er derfor dette er blitt den mest populære spilleren)

Når det gjelder Verbatim så er det en viss kvalitetsforskjell på dem avhengig av hvilket firma som har stått for produksjon av platene. Verbatim er som en generell regel kjent for høy kvalitet, men den aller høyeste kvaliteten får du på de Verbatim DVD'ene som er produsert av Taiyo Yuden.

Taiyo Yuden har også sitt eget brand og det kan du få kjøpt i nettbutikker, dersom du er virkelig kresen på kvaliteten.

Når det gjelder Dual Layer plater så har Verbatim (inntil nå i februar faktisk) vært produsert utelukkende av Mitsubishi Kagaku Media i Singapore (det er faktisk MKM som eier Verbatim), men nå har Verbatim også begynt å outsource produksjon av verbatim plater til Moser Baer i india, så fra og med nå kan det være lurt å dobbeltsjekke at dual layer DVDene er produsert i Singapore før du kjøper dem, igjen bare hvis du er virkelig kresen ;)

Lenke til kommentar

Når det gjelder Verbatim så er det en viss kvalitetsforskjell på dem avhengig av hvilket firma som har stått for produksjon av platene. Verbatim er som en generell regel kjent for høy kvalitet, men den aller høyeste kvaliteten får du på de Verbatim DVD'ene som er produsert av Taiyo Yuden.

Taiyo Yuden har også sitt eget brand og det kan du få kjøpt i nettbutikker, dersom du er virkelig kresen på kvaliteten.

Når det gjelder Dual Layer plater så har Verbatim (inntil nå i februar faktisk) vært produsert utelukkende av Mitsubishi Kagaku Media i Singapore (det er faktisk MKM som eier Verbatim), men nå har Verbatim også begynt å outsource produksjon av verbatim plater til Moser Baer i india, så fra og med nå kan det være lurt å dobbeltsjekke at dual layer DVDene er produsert i Singapore før du kjøper dem, igjen bare hvis du er virkelig kresen ;)

8170458[/snapback]

Helt riktig det du sier men intill idag har jo Taiyo Yuden vært dyrt her i Norge så vanskelig og få tak i men absolutt den beste plata hvis vi snakker om dvd-r 8X.

MKM er for det meste produsert i singapore men som du sier har de begynt også produsert i India også. MKM eier også en del av den fabrikken så kvaliteten begyner og bli bedre der også, CMC produserer også meget bra MKM dual layer men finnes bare i asia (har 50 her som er testet) idag finne jo nesten ingen i Norge som har alle bra slags plater og det er alt for dyrt her på berget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...