Gå til innhold

Regn kan faktisk ødelegge regntette kameraer

Anbefalte innlegg

Her er en interessant artikkel ang. kameraer på en tur til sydpolen.

http://www.luminous-landscape.com/essays/aa-07-worked.shtml

Spesiellt interessant er konklusjonen:

"Nevertheless the number of cameras that succumbed to rain damage was surprising, especially 1D MKII and 1Ds MKII bodies, which are typically very water resistant. I have no explanation for the high attrition rate, but i know that a new camera rain cover is now on my shopping list."

Skulle jo tro disse kameraene var laget for å kunne tåle litt regn, men kanskje det er slik som med vanntette klokker, ex. det jeg leste i garantivilkårene for en klokke jeg hadde før : "For at garantien skal gjelde må alle pakninger skiftes en gang i året". Og selvfølgelig pris for dette var ca. halvparten av hva klokka kostet opprinnelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og som det står videre:

- If there had been 45 Nikon and 5 Canons in use, rather than the other way round,

I think it likely that the shoe would have been on the other foot.

- But no one should draw any unwarrented conclusions from this report. There just

arent enough facts available

Uansett så er det greit å være forberedt på dårlig vær.

- We were unprepared for rain that day......None of us had anything more than a hand

towl or plastic bag for protection of our equipment.

Lenke til kommentar

Ja, jeg regnet vel med at alle greide å lese hele artikkelen, ikke bare det de ønsket (ref. innlegg i 40D ryktetråden), men dette viser jo at selv de dyreste kameraene ikke er helt vanntette, og at sunn fornuft, plastposer ev. regntrekk faktisk har sin misjon uansett hva leverandøren lover.

Lenke til kommentar
Ja, jeg regnet vel med at alle greide å lese hele artikkelen, ikke bare det de ønsket (ref. innlegg i 40D ryktetråden), men dette viser jo at selv de dyreste kameraene ikke er helt vanntette, og at sunn fornuft, plastposer ev. regntrekk faktisk har sin misjon uansett hva leverandøren lover.

8096655[/snapback]

selv om mitt 1D MarkIIn skal være vanntett osv så kommer jeg ikke til å "bade det" osv.. litt lett regn osv vil nok ikke bry meg.

Det er lett å vri på statistikk vettu.. kanskje de med Nikon osv hadde tenkt mer på å beskyttet kamera?

Uansett så var det litt skremmende da. Det viser at Nikon og Leica kanskje er minst like bra på værtetning? Ville uansett ikke brukt dette som et BEVIS på hvilket merke som er bedre eller dårligere..

Jeg liker personlig veldig godt Nikon også jeg! En kompis av meg hørte dessverre ikke på mine råd og kjøpte seg et D40.. jeg sa at han ville angre pga mangel på autofokus innebygget i kamera.. NÅ sitter han der med 2 objektiver kjøpt på Ebay som ikke har innebygget autofokusmotor.. hehe.. høre på meg? neida... Har overtalt han til å selge det ene objektivet og bruke disse pengene til å bytte D40 mot et annet Nikon SLR kamera..

Det at enkelte VIRKELG sverger til et merke er "artig" å se på. SÅÅ mye "krangling", og så er det VELDIG lite kvalitetsforskjeller i praksis.. "begge" er jo sikre valg uansett!

Lenke til kommentar

selv om mitt 1D MarkIIn skal være vanntett osv så kommer jeg ikke til å "bade det" osv.. litt lett regn osv vil nok ikke bry meg.

8097205[/snapback]

Fornøyd med den nye kanonen din, lolhelle? (selvsagt, skulle bare mangle...)

Selv om du neppe ser stor forskjell i bildekvaliteten fra 400d er det jo en million andre ting som skiller de to.

Lenke til kommentar

8096655[/snapback]

Regner med at det er mitt innlegg du sikter til. Regner også med at du ser humoren i det, og at det ikke var veldig seriøst ment. Ihvertfall om du leste påfølgende innlegg noe jeg regner med at du gjorde...

Lenke til kommentar
Jeg liker personlig veldig godt Nikon også jeg! En kompis av meg hørte dessverre ikke på mine råd og kjøpte seg et D40.. jeg sa at han ville angre pga mangel på autofokus innebygget i kamera.. NÅ sitter han der med 2 objektiver kjøpt på Ebay som ikke har innebygget autofokusmotor.. hehe.. høre på meg? neida... Har overtalt han til å selge det ene objektivet og bruke disse pengene til å bytte D40 mot et annet Nikon SLR kamera..

Han der må jo være totalt dust når han kjøper objektiver uten å sjekke om de virker på kameraet sitt...

Lenke til kommentar

Som den stolte eigar av Olympus E-1 er ikkje regn eller støv noko å tenka på ein gong. Søker du litt på Olympus-forumet borte på dpreview, fins det uendelig med historiar om E-1 som overlevd diverse svømmeturar og ekstreme forhold. Eg trur nesten oss E-1-brukarar er litt meir uforsiktige enn folk flest.

Lenke til kommentar

8097205[/snapback]

Kompisen din bør vite at han fortsatt vil få fokusindikasjon i søkeren om han fokuserer manuelt mens lysmåleren er aktivert. Om han fokuserer manuelt, så får han en grønn prikk til venstre i søkerbildet når han har fokusert riktig.

Lenke til kommentar

8097205[/snapback]

Kompisen din bør vite at han fortsatt vil få fokusindikasjon i søkeren om han fokuserer manuelt mens lysmåleren er aktivert. Om han fokuserer manuelt, så får han en grønn prikk til venstre i søkerbildet når han har fokusert riktig.

8105806[/snapback]

joda, han gjør dette nå. Men han ønsker autofokus da.. Så det blir vel en D70 eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Mitt D70 har vært ute i sprutregn uten noen som helst problemer.

8105891[/snapback]

Problemer pga fukt er gjerne noe som dukker opp over tid. Når det er "nok" korrodering kommer morroa. Så tror det er en god ide å unngå fukt på alle mulige måter og være føre var.

Lenke til kommentar

Jeg er nærmest av prinsipp ikke særlig forsiktig med D70'n min. Den er et verktøy for å ta bilder med, og da bruker jeg den til det - uavhengig av forholdene.

Kameraet har vært utsatt for vann, sne, spy og melk. Det mest grusomme den har blitt utsatt for var vel i sommer, da den ble totalt overskylt med saltvann av en brottsjø. Nå har kameraet fungert knirkefritt i 2 år, og viser ingen tegn på å slite.

Det betyr ikke at jeg ikke utviser et minimum av forsiktighet - jeg lar kameraet ligge i baggen når jeg ikke bruker det, men jeg lar ikke været hindre meg i å ta kameraet ut av baggen.

Lenke til kommentar
Jeg er nærmest av prinsipp ikke særlig forsiktig med D70'n min. Den er et verktøy for å ta bilder med, og da bruker jeg den til det - uavhengig av forholdene.

Kameraet har vært utsatt for vann, sne, spy og melk. Det mest grusomme den har blitt utsatt for var vel i sommer, da den ble totalt overskylt med saltvann av en brottsjø. Nå har kameraet fungert knirkefritt i 2 år, og viser ingen tegn på å slite.

Det betyr ikke at jeg ikke utviser et minimum av forsiktighet - jeg lar kameraet ligge i baggen når jeg ikke bruker det, men jeg lar ikke været hindre meg i å ta kameraet ut av baggen.

8107248[/snapback]

Samme her du, en gang mistet eg et glass med vann ned på pulten min, og det skyllte over kamera mitt, dette var jeg rask og "spylte" vekk med rent vann, men passet på at det ikke kom for masse i sprikker. Kamera mitt er av ypperste stand den dag i dag, selv om jeg har utsatt det for vann, mistet i gulvet 2 ganger osv.

Kamera er til å for å brukes, det koster litt, må tåle litt også, noe det faktisk gjør.

Lenke til kommentar

Det meste av elektronisk utstyr tåler å bli vått, så lenge det får tid til å tørke før du skrur på strømmen. Hvem har ikke måttet ta et tastatur med i dusjen etter uforsiktig omgang med sukkerholdig drikke minst en gang i livet? :p

Jeg er ikke redd for å bruke D80-en min i normalt norsk vær, men pakker det vekk hvis det kommer en skikkelig skylle og sørger for å la det ligge fremme og tørke ut når jeg kommer hjem. Så lenge det bare er ferskvann ville jeg ikke vært bekymret for om kameraet fikk litt regn på seg.

Saltvann er litt mer bekymringsverdig, siden det har bedre elektrisk ledningsevne og er mer korrosivt. Jeg betviler ikke at et kamera kan overleve å bli dusja i saltvann, men jeg ville sørget for å gjøre det skikkelig rent etterpå.

Lenke til kommentar

8097205[/snapback]

Fornøyd med den nye kanonen din, lolhelle? (selvsagt, skulle bare mangle...)

Selv om du neppe ser stor forskjell i bildekvaliteten fra 400d er det jo en million andre ting som skiller de to.

8097246[/snapback]

DETTE syns Andreas om Nikon!

post-9815-1173535236_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...