Gå til innhold

Core Solo er B-varer/defekte Core Duo?

Anbefalte innlegg

Leste på Wikipedia at:

Intel Core Solo (product code 80538) uses the same two-core die as the Core Duo, but features only one active core. This allows Intel to sell dies that have a manufacturing defect in one but not both of the cores. Depending on demand, Intel may also simply disable one of the cores to sell the chip at the Core Solo price -- this requires less effort than launching and maintaining a separate line of CPUs that physically only have one core.

Dette får meg til å tenke over to ting:

- Dette virker jo litt kjipt for de som kjøper Core Solo, blir jo som å kjøpe en liter lettmelk som kultur-melk bare fordi lettmelka har blitt sur.

- At man faktisk kan få seg en Core Duo hvis man på en eller annen måte klarer å aktivere den andre kjernen (såklart kun hvis den ene kjernen er disabled, og ikke defekt. Men, om man får økonomisk lønnsomhet ut av det kan jo diskuteres. :hrm:

Endret av Opticane
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sånn tenker jeg også. Det må jo ha vært en grunn til at den ene kjernen var defekt.

8093955[/snapback]

Sånn tenker ikke jeg, slike feil oppstår vel ofte tilfeldig. Tvertimot er kanskje den intakte kjernen ikke "speed-binned", slik at den kan være ganske så klokkbar.

CD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...