Gå til innhold

Hvilket skjermkort til Photoshop bruk?

eLang

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Photoshop trenger ikke så vanvittig bra skjermkort, da man stort sett ikke rendrer så mye 3D osv. Den renderingen man benytter i Photoshop bruker CPU for det meste tror jeg.. Og da er det vel RAM, CPU osv som bør være best mulig.

Et skjermkort som GeForce 7300GT eller 7600GS bør fungere fint til Vista og Photoshop etter min erfaring, med mindre du skal ha DX10 kort for Vista da. Om Vista ikke flyter fint med et slikt kort er det noe galt med Vista mener jeg da :)

Lenke til kommentar
Photoshop trenger ikke så vanvittig bra skjermkort, da man stort sett ikke rendrer så mye 3D osv. Den renderingen man benytter i Photoshop bruker CPU for det meste tror jeg.. Og da er det vel RAM, CPU osv som bør være best mulig.

Du kan gå ennå lengre: Skjermkortets ytelse spiller ingen rolle for photoshop. Photoshop benytter ingen 3D-aksellerering av grafikk på grafikkortet. Selv mitt 2 år gamle hovedkort med integrert grafikk (Radeon X300) er ikke noen brems for photoshop eller vista på en 24" skjerm. Men man kan gjerne se etter to egenskaper: DVI dual link hvis man vil ha oppløsninger over 1920x1200. Noen foretrekker jo 30" skjermer til photoshop-arbeid. Men merk at man ikke får over 3*8 bit/pixel fargedybde med DVI. Med d-sub (analog) får man både høyere oppløsning og større fargedybde. Ulempen er at man får små avvik i signalet. Kvaliteten på det analoge signalet kan sees delvis på RAMDAC, den komponenten som oversetter fra digitalt til analogt signal. 400MHz RAMDAC betyr 400 M pixler per sekund. F.eks oppløsningen 2048x1536 ved 100 Hz (egentlig 127, men litt forsvinner i sync osv)

Bridge og Lightroom er så vidt jeg vet også rene 2D-applikasjoner.

Et skjermkort som GeForce 7300GT eller 7600GS bør fungere fint til Vista og Photoshop etter min erfaring, med mindre du skal ha DX10 kort for Vista da.

8093538[/snapback]

Han skal ikke spille så da har han ikke bruk for DirectX10 likevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...