Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Låser seg -stort sett- under oppstart

Anbefalte innlegg

Har støtt på et litt snodig problem. Når jeg slår på maskinen så låser den seg etter noen sekunder (bildet fryser). Ikke noe fast mønste på hvor den låser seg. Har også gått inn i BIOS og opplevd at den låser seg der. Tastatur slutter å virke når den låser seg. MEN - det snodig er at av og til kommer jeg meg til boot up menyen (har xp/ubuntu kjørende). Starter så operativsystemet, og maskinen går fint som bare det. Kjører uten problemer i det hele tatt.. Selv under spilling/høy last.

Jeg har testet minnet (memtest86+) og harddiskene (HD tune). Også forsøkt å koble ut hard-disker, minnebrikker, 3d-kort, cd/dvd spiller(e) og brukt annen PSU (riktignok gammel..), men akkurat samme resultat/oppførsel.

Noen som har forslag til hva dette kan være? Litt frustrerende å måtte restarte maskinen 70 ganger før jeg kommer inn i OS.. Sikkert ikke helt sunt for maskinen heller.

Hadde ikke gjort noen store HW endringer før dette skjedde, som jeg husker.. Mulig jeg satte inn en cd-brenner.. Forslag til hva som er galt/flere tester taes imot med åpne armer :) Sitter forøvrig å skriver på den "defekte" PC'en nå..

* Fant ingen andre postere som hadde akkurat samme problem (var en som hadde nesten det samme, men hos ham låste det seg hver gang, og han kom seg ikke inn i OS. Da var det defekt PSU, visstnok)

--------------------------------------------------------------------------

System Informasjon ( Ikke mobb meg for at den er gammel ;) )

--------------------------------------------------------------------------

Operating System: Windows XP Professional (5.1, Build 2600) Service Pack 2

System Manufacturer: MSI

System Model: MS-6702

BIOS: Version 07.00T

Processor: AMD Athlon 64 Processor 3000+, MMX, 3DNow, ~2.0GHz

Memory: 1024MB RAM

Skjermkort: Radeon 9800 PRO (ATI)

Minne: 128 MB

Harddisk 1: SAMSUNG SP2014N SCSI Disk Device - 200GB (XP) --master

Harddisk 2: WDC AC31 0200R SCSI Disk Device - 10GB (Ubuntu) --slave

PSU: Chieftec 360W (ATX 12V)

Endret av runeron
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde du satt inn en CD brenner så startet problemet eller begynte det bare av seg selv. Det som er merkelig her er at maskinen tydeligvis funker til tider

Tydelig at det finnes noe her som gjør at pc'en din klikker. Og dette er fysisk siden BIOS oxo klikker.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Takker :)

Det er litt av problemet - husker ikke om jeg mekka inni PC'en rett før problemet startet, eller om det var etter. PC'en er stort sett oppe og kjører hele/halve døgnet. Så jeg innbiller meg at jeg slo den av en kveld, og om morningen var den i dårlig humør. Mulig det da hadde bare vært 1 oppstart etter jeg hadde mekka..

*oppdatering* Holder på å bli sprø av dette, og skjønner ikke hva som foregår i det hele tatt.. Når jeg fikk logget inn nå siste gang, så var datoen satt till 22000 ett eller annet.. Kan virke som det er en defekt på hovedkortet? Er det noen måter å teste det på? Men som sagt.. Merkelig at den av og til virker..

Endret av runeron
Lenke til kommentar
Takker :)

Det er litt av problemet - husker ikke om jeg mekka inni PC'en rett før problemet startet, eller om det var etter. PC'en er stort sett oppe og kjører hele/halve døgnet. Så jeg innbiller meg at jeg slo den av en kveld, og om morningen var den i dårlig humør. Mulig det da hadde bare vært 1 oppstart etter jeg hadde mekka..

*oppdatering* Holder på å bli sprø av dette, og skjønner ikke hva som foregår i det hele tatt.. Når jeg fikk logget inn nå siste gang, så var datoen satt till 22000 ett eller annet.. Kan virke som det er en defekt på hovedkortet? Er det noen måter å teste det på? Men som sagt.. Merkelig at den av og til virker..

8094713[/snapback]

Er BIOS som den skal være, eller alt satt til default?

Kan jo være gåent bateri på hovedkortet.

Lenke til kommentar

BIOS hadde stilt seg tilbake, ja. Så høres jo vetig ut. Problemet mitt nå er bare at jeg ikke får flashet BIOS for øyeblikket. Har 2 defekte brennere/cd-spillere, så kan ikke boote fra CD/DVD.. Kan boote fra minnestick (slik jeg installerete linux), men er det noen som har lenke til en boot-disk som vil virke med denne?

På den annen side - jeg har endret instillingene i BIOS i etterkant, og disse er der ennå. Men siden den er ustablil, så kan det jo hende det forsvinner snart også.. Skal fortsette å prøve, og takk for forslag :)

* MSI live update rapporterer forøvrig at jeg kjører siste versjon av BIOS (har oppgradert den tidligere)

Endret av runeron
Lenke til kommentar

Okia - begynner å bli litt fascinert av dette problemet nu. Maskinen har i en kort periode oppført seg eksemplarisk, men så sjedde det noe spennende igjen.. Jeg kom borti av/på knappen på skjøteledningen mens jeg satt ved PC'en, slik at strømmen slo seg av (som regel aldri sunt..). Da jeg skrudde på igjen, så fikk jeg masse artifacts på skjermen, men det hørtes ut som om PC'en startet som vanlig i "bakgrunnen". Restartet maskinen, og da var skjermen "død" (power-indikatoren var oransje = standby).

Tenkte at nå at jeg hadde jeg vært flink gutt og herpet skjermkortet, så jeg testet det i en annen PC, men det virket som bare det. Så jeg satte det inni den opprinnelige maskinen igjen, men fremdeles svart skjerm.. I et desperat øyeblikk, og med mangel på bedre ideer, så resatte jeg BIOS (fjernet batteriet). Og gjett hva - ti minutter senere sitter jeg her og skriver på samme pc.. Den virker igjen, med andre ord..

Usikker på om det kan være en forbindelse mellom alle disse problemene, men i håp om at dette forteller noen andre mer om hva problemet kan være, så skrev jeg det allikevel :) Sannsynligvis på tide med noen nye komponenter, men hater et uløst problem..

Endret av runeron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...