pervetle Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Jeg har instalert Linux på en pc, men velger å gå tilbake til Windows. Så jeg lurer på om det er vanskelig, og i tilfelle hvordan jeg gjør det. Jeg hørte med en og han sa at det var enkelt med to partisjoner, men jeg har kun en, så hvis noen kunne gitt meg en hjelpende hånd så hadde jeg blitt veldig takknemlig! Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Teroedni Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 (endret) Jeg har instalert Linux på en pc, men velger å gå tilbake til Windows. Så jeg lurer på om det er vanskelig, og i tilfelle hvordan jeg gjør det. Jeg hørte med en og han sa at det var enkelt med to partisjoner, men jeg har kun en, så hvis noen kunne gitt meg en hjelpende hånd så hadde jeg blitt veldig takknemlig! Takk for hjelpen! 8093271[/snapback] Åpne eit terminalvindu og skriv sudo apt-get install gparted Da vil ubuntu instalere eit partisjonsprogram som du kan bruke til å dele partisjonen i to:) Endret 6. mars 2007 av Teroedni Lenke til kommentar
pervetle Skrevet 6. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2007 Hvis det er kun det som skal til, så takk. Hadde det ikke vært for jeg var heterofil så skulle jeg sagt du var nydelig. Men der sa jeg det jo, pyttpytt. Takk skal du ha!! Lenke til kommentar
pervetle Skrevet 6. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2007 (endret) Åpne eit terminalvindu og skriv sudo apt-get install gparted Da vil ubuntu instalere eit partisjonsprogram som du kan bruke til å dele partisjonen i to:) 8093898[/snapback] Når endelig er i gang, så kunne jeg jo tatt å spurt om hvordan det programmet fungerer etter jeg har instalert det? Må jeg bruke det i "Terminalen" eller blir det "Grafisk" og enkelt å bruke? Takk! Endret 6. mars 2007 av pervetle Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 gparted er "grafiskt" og enkelt å bruke, ja. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Ja, gparted (og forsåvidt qtparted) er grafisk frontend til partman-programet ja. Du vil som sagt kunne bruke gparted til å partisjonere harddisken, men det vil ikke gå i ditt tilfelle, og du må sannsynligvis laste ned en live-cd og gjøre det fra der istedet Dette fordi du ikke kan repartisjonere en partisjon som er i bruk(montert), som vil være tilfelle med din ene partisjon dersom du starter opp ubuntu fra hardisken. Lenke til kommentar
pervetle Skrevet 6. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2007 Jeg har en Live CD. Skal jeg starte opp Ubuntu med Live CD-en og instalere gparted derfra eller? Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 gparted er allerede en del av live cd'en. Kan hvertfall gå inn på install og bare trykke bortover til du kommer til partisjoneringa i installasjonen, der kan du fikse det ved å redigere partisjonstabellen manuelt (trenger ikke innstallere etterpå). Har ikke sjekka om du kan åpne opp gparted i system, men regner med det går med live cd'en. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 (endret) Boot maskinen med windowsplata. Underveis i installasjonen kan du opprette partisjoner. Lag to partisjoner og installer windows på en av dem. Så er du kvitt linux, og har to partisjoner til windows. Og du er tilbake til Windows. Ørjan... Endret 7. mars 2007 av Orjanp Lenke til kommentar
pervetle Skrevet 7. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2007 Takker for alle svar. Jeg er ikke så grønn som jeg kanskje virker, er bare redd for å fucke noe til. Hehe. Men ja, takk for hjelpen Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Man trenger ikke skippe framover i intsallen for å bruke Gparted. På live CD ligger den i System menyen under Administarsjon (eller Brukervalg.. en av delene ) gjør i alle fall det på Ubuntu 6.10 Live CD Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Det er vel ikke noe poeng å bruke en live linux cd for å partisjonere da man kan gjøre det når man installerer windows. Fjern alle partisjoner på disken, opprett to partisjoner og installer windows på den første. Så kan man bruke den andre som lagringspartisjon. Lenke til kommentar
wil Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Enig med Orjanp. Start maskina med Windows CD`en. Det blir vel sikkert XP hos deg da, og kjør i vei. Oprett nye partisjoner som du skal ha Windows på. Så kjører du formatering og installering. Grub vil da bli erstatta med NT Loaderen. Lykke til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå