hansol123 Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 hei, begynnte og lure på hva gjennomsnitts iq på folk i norge er? noen som har konkrete svar? tok den O store nasjone iq testen på nrk og endte opp på 95 i iq. kanskje ikke så mye, men nok for meg Lenke til kommentar
ekwathne Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Lurer på det samme. Tror ikke vi scorer så høyt som andre skandinaviske land. Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Jeg tror gjennomsnitts-IQ er lik i alle deler av verden. Lenke til kommentar
LuftWaffel Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 En iq test er justert slik at middelverdien på et utvalg skal falle på 100. Har du da en test justert for Norge vil gjennomsnittet bli 100. Lenke til kommentar
modin Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Lurer på det samme. Tror ikke vi scorer så høyt som andre skandinaviske land. 8093060[/snapback] IQ har lite med utdannelse og holdninger og gjøre. Så selv om Svensker ofte har høyere utdannelse og mer moderate og tolerante holdninger, betyr det neppe at de har høyere IQ bare at de har en sterkere kultur. IQ skal helst være universell slik at ikke kulturelle forskjeller skal bestemme om man har høy eller lav IQ. Desverre finnes det eksempel på IQ tester som har gitt hvite bedre resultater en svarte i USA, det var her tilfellet at man hadde laget spm som var basert på hvit kultur, eller det faktum at hvite generelt har bedre utdannelse. En god IQ test skal kunne eliminere slike ting, og kun måle hvor høy inteligens en person har, dette er medfødt og man kan i beste fall øve seg til å få 5 ekstra poeng på skalaen hvis man øver konkret på typiske IQ-test oppgaver før en test. Lenke til kommentar
..Bjørnar.. Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 (endret) Nå måtte jeg jo bare teste igjen.. :!: www.iqtest.com Litt mer enn middels engelskkunnskaper er vel påkrevd. Min score: 127 (tatt akkuat nå under forelesning i foretaksstrategi med de uromomenter det medfører ) Målte IQ til 133 under forrige "test nasjonen". Lener meg mer mot "test nasjonen" resultatet pga nasjonal tilpassning. Et sted rundt 130 kan jeg vel safe si jeg ligger på antar jeg. Prøve å konsentrere seg om forelesning igjen nå.. EDIT: Leif.. Endret 7. mars 2007 av ..Bjørnar.. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Gjennomsnitts IQen til en befolkning er alltid 100 fordi 100 skal være snittet og snittet justeres utfra hvor smarte eller dumme folk er. Gjennomsnittet er blitt justert mange ganger siden testen først kom ut og så vidt jeg husker har mennesker økt en 20-30 poeng bare siden den gang og fortsetter å øke. Har du 95 nå så hadde du kanskje hatt 120-125 i 1950. Dessuten er så godt som alle IQ tester irrelevante som test av intelligens. De tester egentlig bare utdanning og konseptualisering. Tester man en indianer fra Amazonas som aldri har sett et stykke papir er det vanskelig å tro at han vil score særlig høyt, ikke fordi han er dum, men fordi han mangler konseptene som er nødvendige for å løse oppgavene. Det er derfor også mulig å øve seg på IQ tester og bli flinkere og score høyere. Det er også uforenelig med tanken at det skal være en intelligenstest. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå