Gå til innhold

Harddiskaktivitet under Vista..

Anbefalte innlegg

Har nettopp installert Windows Vista. Alt fungerer bra, men jeg stusser litt over at harddisken "jobber" mye, selv når jeg ikke utfører noen operasjoner. Noen som vet om dette er normalt, eller om det går an å forandre på innstillinger i Vista? Kan det feks ha noe med størrelse på sidevekslingsfil eller Cache etc? Harddisken er en WD Raptor SATA 150 GB.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prefetch vil føre til en del HDD-aktivitet, spesielt etter at du har gjort noe som krever en del RAM (f.eks. spilt et spill). Prefetch prøver alltid å fylle RAM-en med data den tror du kommer til å trenge. Dette baserer seg på ditt bruksmønster, så det kan byttes ut filer ettersom hva klokka er og hvilken dag det er.

Spesielt etter at du har brukt et RAM-sultent program kan det bli mye jobbing siden det da kan være kanskje over 1 GB data som skal overføres fra HDD til RAM for å få fylt opp den plassen det nevnte programmet brukte.

Diskdefragmentasjon kjøres også automagisk, men det tror jeg gjøres på kveldstid.

Vista indekserer også HDD-en, men jeg vil tro dette ikke vil føre til så alt for mye aktivitet etter at indeksen er bygd opp skikkelig etter installasjon, men akkurat hvor smart indekseringen er på dette punktet vet jeg ingenting om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...