Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Farlig for motor å bruke gir som brems?


Anbefalte innlegg

Bakkestart er ikke akkurat vanskelig, men mer behagelig å la være å knote med håndbrekk hver gang man stopper i en bakke. Automat ja, har hatt det på mine 2 tidligere biler. Kjekt det, men manuell tåler litt mer tuning (uten risiko). :)

8113779[/snapback]

 

Hvorfor ikke bruke bremsen? Da slipper du å knote.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der hvor jeg bor er det strengt nødvendig å bruke gir som brems. Er mye bedre å la hjulene "konsentrere" seg på styring nedover en glatt bakke enn både bremsing og styring.

 

Det jeg vil frem til er at dersom du bremser deg nedover virker det som at du lettere mister kontroll. Hvis du er uheldig så kveler du motoren og, og da har du ikke noe særlig styring eller brems på de fleste moderne biler :p

Lenke til kommentar
Hehe, passer bra at jeg skal bytte til sportsclutch snart da. :p Og svinghjul skal også byttes til en mer holdbar utgave.

 

Bakkestart er ikke akkurat vanskelig, men mer behagelig å la være å knote med håndbrekk hver gang man stopper i en bakke. Automat ja, har hatt det på mine 2 tidligere biler. Kjekt det, men manuell tåler litt mer tuning (uten risiko). :)

8113779[/snapback]

Jeg pleier å bruke bremsen, ikke håndbrekket. Med clutchen helt inne.

Når jeg da skal starte igjen (bakkestart), slipper jeg clutchen ut til jeg kjenner at den akkurat tar, slipper bremsen, gir gass, clutchen ut.

 

Funker bra det. ;)

 

hvordan bremser man med motoren når man har automat?

8113885[/snapback]

Automatgear har noen manuelle gir som kan benyttes i tillegg. Da typisk 2. og 3. gir eller 3. og 4. gir - som du kan sette spaken i for å låse giret i dette trinnet.

8114023[/snapback]

Den låser som regel ikke, bare hindrer den i å gire til høyere gir.

 

Der hvor jeg bor er det strengt nødvendig å bruke gir som brems. Er mye bedre å la hjulene "konsentrere" seg på styring nedover en glatt bakke enn både bremsing og styring.

 

Det jeg vil frem til er at dersom du bremser deg nedover virker det som at du lettere mister kontroll. Hvis du er uheldig så kveler du motoren og, og da har du ikke noe særlig styring eller brems på de fleste moderne biler :p

8115384[/snapback]

Vil ikke si at det alltid gir bedre kontroll å bremse på giret når det er glatt.

 

Med en bil med bakhjulstrekk vil jo da bare bakhjulene bli brukt som brems. Hvis det er veldig glatt kan du da risikere å få samme effekt som ved å nappe i håndbrekket, noe som kan være lite lurt...

 

Med bremsene vil det bli mer jevnt fordelt mellom hjulene (riktignok mest foran), så det blir litt mindre sannsynlig å begynne å skli.

 

Eneste fordelen med å bruke giret, vil være at hjulene ikke låser seg helt. Men har du ABS-bremser, vil ikke det være noe problem i alle fall.

 

;)

Lenke til kommentar
Jeg pleier å bruke bremsen, ikke håndbrekket. Med clutchen helt inne.

Når jeg da skal starte igjen (bakkestart), slipper jeg clutchen ut til jeg kjenner at den akkurat tar, slipper bremsen, gir gass, clutchen ut.

Sikkert en måte å gjøre det på... Men når man køkjører så bruker man jo det med å slure på clutch for å halde tilsrekkelig lav fart. Og det funker i oppoverbakker også for meg. :p

 

Når vi snakker om slitasje på svinghjul og clutch etc. kan den uansett ikke være så formidabel. Kjørte mutter'n sin bil i 5-6 år før jeg kjøpte min egen, og på denne har det ikke vært byttet noen av delene. Dagens biler tåler mer enn som så. Kjørelærer'n min i år 2000 påstod at han aldri hadde byttet clutch på noen av skolen sine biler, og de får jo litt av en behandling fra elevene...

 

Den låser som regel ikke, bare hindrer den i å gire til høyere gir.

Riktig. ;)

Lenke til kommentar

det som skjer er at overflaten på svinghjul og trykkplate blir "glasert" omtrent på samme måte som skiver/klosser har en tendens til å bli på biler med automat dersom sjåføren bremser mye i nedoverbakke istedet for å bruke motorbrems.

 

Dette gir jo igjen nedsatt clutchfølelse og kan enkelte ganger resultere i ujevn overflate på svinghjul/trykkplate og risting ved igangsetting.

Lenke til kommentar
det som skjer er at overflaten på svinghjul og trykkplate blir "glasert" omtrent på samme måte som skiver/klosser har en tendens til å bli på biler med automat dersom sjåføren bremser mye i nedoverbakke istedet for å bruke motorbrems.

 

Dette gir jo igjen nedsatt clutchfølelse og kan enkelte ganger resultere i ujevn overflate på svinghjul/trykkplate og risting ved igangsetting.

8115750[/snapback]

Hm... jaja, kjekt å vite. Får vel endre på kjørestilen min da. :p Skal bli hardt etter så mange år, men. :p

Lenke til kommentar
Da kan jeg nesten garantere deg at svinghjulet ditt ikke ser ut i måneskinn engang. Blått og neppe særlig plant

 

Forsto jeg deg rett dersom jeg tror at du holder bilen stillestående i bakker ved bruk av clutch og gass? Altså du slurer for å holde bilen i ro i bakker?

8111858[/snapback]

Stemmer på en prikk! :w00t:

 

Alle jeg kjenner (med unntak av mutter'n) gjør dette. Prakk å drive på med håndbrekk og bakkestart, da er det mer comfy å bare finne balansen mellom gass og clutch og stå bom stille, deretter ta en feilfri igangsetting når det blir grønt, hehe...

8112888[/snapback]

 

Er jo null problem å bakkestarte uten å bruke brekket selv om man holder bilen på bremsa og ikke slurer. Men er nok en liten slurer jeg også innimellom :p

Lenke til kommentar
voluz Postet 09/03-2007 : 18:15

Hm... jaja, kjekt å vite. Får vel endre på kjørestilen min da.  Skal bli hardt etter så mange år, men. 

Ja, hvis du er opptatt av bilens ve og vel bør du gjøre det voluz. Selv om det er riktig som du påpeker at clutch på de fleste nye biler tåler mye, er det i grunn så enkelt som at jo mindre du bruker den, jo lenger vil den vare. Jeg kjenner til en del eldre mennesker som i sin redsel for å kvele motoren, legger turtallet pent opp mot turtallsperren, og så starter slurefesten. Og denne er da gjerne ikke helt over før det er på tide med neste gir. Alle hører at det ikke er helt bra, og deres clutch lever kortere enn min. I prinsippet er det akkurat det samme du gjør, bare at du fordeler slitasjen over noe lenger tid på et rødt lys, med noe lavere turtall.

 

Siden du nå har så lang erfarig i sluring, og dermed god feel for hvor din clutch begynner å ta, burde det ikke være så vanskelig for deg å omstille deg til å holde bilen med bremsen i motbakke. Også bare slippe clutch raskt ut til punktet den begynner å ta, samtidig som du flytter foten fra brems , følge på med gassen, og ta pent i gang.

 

Vedrørende køkjøring er det jo som du sier av og til at farten blir så lav at man enten må stoppe, eller slure. Men det er lurt å forsøke å tilstrebe minst mulig sluring her også. Mange bruker unødig mye sluring i kø. Moderne motorer går jo rent og fint på under 1000 rpm med lett last, så ikke begynn sluring før farten i 1 gir med clutch helt ute gir turtall under tomgang. Unntaket er jo om det er bratt oppover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...