trondbue Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Hvordan fungerer egentlig den elektromagnetiske hjelpebremsen? Brukes ikke lufttrykk også? Mener å huske at en buffsjåfør sa det en gang jeg spurte hva den ene spaken(hjelpebremsen?) var til. 8106410[/snapback] Finnes forskjellige hjelpebrems, som virker forskjellig. Den elektromagnetiske er vel ikke den mest vanlige nå, er vel oljeretarder eller hva den kalles som brukes nå, i hvertfall det vi lærte da jeg tok lastebillappen i høst. Er en brems som er koblet på bak girkassen og derfor bare virker på drivhjulene. Er noen slags propell-hjul eller hva jeg skal kalle det som ligger mot hverandre med olje mellom, husker ikke helt forklaringen på det. Lufttrykk brukes på de vanlige bremsene, ikke hjelpebremsen. Lenke til kommentar
eab Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Clutchen slites vel bare strengt tatt når den ikke er 100% i inngrep eller ikke 100% frikoblet. 8106338[/snapback] Så når jeg så godt som aldri bruker håndbrekk når jeg blir stående i oppoverbakker og f.eks. vente på grønt lys så sliter sikkert det på clutchen. 8106368[/snapback] Regner med du tramper clutchpedalen i bunn når du står rolig? Isåfall sliter ikke det på selve clutchlamellen. Men utløserlager får kjørt seg Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Hva om spaken står i fri, og kløtsjen er helt ute? Lenke til kommentar
eab Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Så lenge lamellen enten går i samme hastighet som svinghjulet eller clutchlamellen ikke er i kontakt med svinghjulet så slites den i praksis ikke. Hva du mener med clutchen "helt ute" er jeg ikke sikker på, regner med du mener at man ikke trykker på pedalen i det hele tatt? Isåfall slites den ikke fordi den er klemt inntil svinghjulet slik at det ikke er hastighetsforskjell mellom svinghjul og clutchlamell Lenke til kommentar
voluz Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Så når jeg så godt som aldri bruker håndbrekk når jeg blir stående i oppoverbakker og f.eks. vente på grønt lys så sliter sikkert det på clutchen. 8106368[/snapback] Regner med du tramper clutchpedalen i bunn når du står rolig? Isåfall sliter ikke det på selve clutchlamellen. Men utløserlager får kjørt seg 8111463[/snapback] Hm.. nei. Klamper ikke clutch'n i bunn med mindre jeg står på flat mark og ikke risikerer å rulle bakover. Clutch'n har jeg bare inne når jeg venter på grønt lys om det er på flat mark eller i nedoverbakker, i oppoverbakker "slurer" jeg istedenfor å bruke håndbrekk og brems -> bakkestart. Lenke til kommentar
eab Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 (endret) Da kan jeg nesten garantere deg at svinghjulet ditt ikke ser ut i måneskinn engang. Blått og neppe særlig plant Forsto jeg deg rett dersom jeg tror at du holder bilen stillestående i bakker ved bruk av clutch og gass? Altså du slurer for å holde bilen i ro i bakker? Endret 8. mars 2007 av Erik Braseth Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Dette er konfortkjøring: VW Touran 2.0TDI 170HK. med DSG og "autohold" Man slipper gassen i en bakke og bilen står helt rolig. Når man kjører i gang midt i bakken, så bare tråkker man på gassen Når det gjelder bremsing med DSG..... ikke noe problem. Da skyver man spaken til manuell giring. Evt. så kan jeg gire opp og ned fra rattet Mer konfortabelt kan det ikke bli. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Bremesene er der for og brukes. bremser du for mye på giret vil dem ruste bort!! Hvor mange av dere "gir" bremsere har ikke fått feil på rust på skiver før? Men det er på ingen måte farlig og bremse på giret... Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Bremesene er der for og brukes. bremser du for mye på giret vil dem ruste bort!! Hvor mange av dere "gir" bremsere har ikke fått feil på rust på skiver før? Men det er på ingen måte farlig og bremse på giret... 8112253[/snapback] Har ikke opplevd feil jeg... Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Bremesene er der for og brukes. bremser du for mye på giret vil dem ruste bort!! Hvor mange av dere "gir" bremsere har ikke fått feil på rust på skiver før? Men det er på ingen måte farlig og bremse på giret... 8112253[/snapback] Står bilen i ro nokre dagar kan det ligge eit lite lag med rust på skivene, men dei vil aldri ruste heilt bort. Det er ikkje snakk om å la være å bruke bremsen heilt, det er umogleg. Når ein skal stoppe i kryss, parkere ol. må du bruke bremsen, men det er ikkje nødvendig å bruke bremsen til å senke farten frå 80 til 30. Lenke til kommentar
voluz Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Da kan jeg nesten garantere deg at svinghjulet ditt ikke ser ut i måneskinn engang. Blått og neppe særlig plant Forsto jeg deg rett dersom jeg tror at du holder bilen stillestående i bakker ved bruk av clutch og gass? Altså du slurer for å holde bilen i ro i bakker? 8111858[/snapback] Stemmer på en prikk! Alle jeg kjenner (med unntak av mutter'n) gjør dette. Prakk å drive på med håndbrekk og bakkestart, da er det mer comfy å bare finne balansen mellom gass og clutch og stå bom stille, deretter ta en feilfri igangsetting når det blir grønt, hehe... Lenke til kommentar
Ggg Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 (endret) Hvordan fungerer egentlig den elektromagnetiske hjelpebremsen? Brukes ikke lufttrykk også? Mener å huske at en buffsjåfør sa det en gang jeg spurte hva den ene spaken(hjelpebremsen?) var til. 8106410[/snapback] Finnes forskjellige hjelpebrems, som virker forskjellig. Den elektromagnetiske er vel ikke den mest vanlige nå, er vel oljeretarder eller hva den kalles som brukes nå, i hvertfall det vi lærte da jeg tok lastebillappen i høst. Er en brems som er koblet på bak girkassen og derfor bare virker på drivhjulene. Er noen slags propell-hjul eller hva jeg skal kalle det som ligger mot hverandre med olje mellom, husker ikke helt forklaringen på det. Lufttrykk brukes på de vanlige bremsene, ikke hjelpebremsen. 8111433[/snapback] http://en.wikipedia.org/wiki/Retarder_(mec...al_engineering) Hydraulisk retarder er klart den mest brukte idag, normalt i kombinasjon med eksosbrems. Edit, liten presisering: Eksosbrems finnes på det meste av (alle?) store kjøretøy og er sånn sett vanligare enn retarder. Dei som har retarder har den i tillegg til eksosbremsen. Endret 9. mars 2007 av Ggg Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Da kan jeg nesten garantere deg at svinghjulet ditt ikke ser ut i måneskinn engang. Blått og neppe særlig plant Forsto jeg deg rett dersom jeg tror at du holder bilen stillestående i bakker ved bruk av clutch og gass? Altså du slurer for å holde bilen i ro i bakker? 8111858[/snapback] Stemmer på en prikk! Alle jeg kjenner (med unntak av mutter'n) gjør dette. Prakk å drive på med håndbrekk og bakkestart, da er det mer comfy å bare finne balansen mellom gass og clutch og stå bom stille, deretter ta en feilfri igangsetting når det blir grønt, hehe... 8112888[/snapback] Jeg for min del står med kløtsjen og bremsen helt inne, og så er jeg kjapp over fra brem til gass når jeg må. Har alltid fungert, og når man kjenner bilen kan man gjøre dette på vinteren også Lenke til kommentar
eab Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Jeg har så store sko at jeg får til å trykke alle pedalene samtidig Bare å slippe cluthcen samtidig som man dytter litt på gasspedalen med foten som egentlig holder inne brems. Bakkestart er ikke no verre enn noe annet Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Både svinghjul og clutch vil for ekstremt stor slitasje ved å holde bilen rolig i motbakke med å "balansere" clutch og gass. Det er selvsagt lettere enn å foreta bakkestart slik den bør gjøres, men frarådes likevel sterkt. Dersom man ikke klarer å ta bakkestart på en skikkelig måte, bør man kanskje vurdere automatgear? Lenke til kommentar
notalive Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 http://en.wikipedia.org/wiki/Retarder_(mec...al_engineering) Hydraulisk retarder er klart den mest brukte idag, normalt i kombinasjon med eksosbrems. Edit, liten presisering: Eksosbrems finnes på det meste av (alle?) store kjøretøy og er sånn sett vanligare enn retarder. Dei som har retarder har den i tillegg til eksosbremsen. 8113014[/snapback] Takker for link, ble litt for tungt å lese til at jeg klarte å forstå det, men takk likevel. Det jeg sånn smått fikk ut av teksten, var vel noe slik at induksjon "feil vei", altså, det blir indusert en spenning som går mot dreieretningen til motoren? Som da vil bremse motoren? Hvis du skjønner hva jeg mener. Lenke til kommentar
voluz Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Både svinghjul og clutch vil for ekstremt stor slitasje ved å holde bilen rolig i motbakke med å "balansere" clutch og gass. Det er selvsagt lettere enn å foreta bakkestart slik den bør gjøres, men frarådes likevel sterkt. Dersom man ikke klarer å ta bakkestart på en skikkelig måte, bør man kanskje vurdere automatgear? 8113447[/snapback] Hehe, passer bra at jeg skal bytte til sportsclutch snart da. Og svinghjul skal også byttes til en mer holdbar utgave. Bakkestart er ikke akkurat vanskelig, men mer behagelig å la være å knote med håndbrekk hver gang man stopper i en bakke. Automat ja, har hatt det på mine 2 tidligere biler. Kjekt det, men manuell tåler litt mer tuning (uten risiko). Lenke til kommentar
lugah Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 hvordan bremser man med motoren når man har automat? Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 hvordan bremser man med motoren når man har automat? Sette i første eller andre, og ikke D..? Lenke til kommentar
voluz Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 hvordan bremser man med motoren når man har automat? 8113885[/snapback] Automatgear har noen manuelle gir som kan benyttes i tillegg. Da typisk 2. og 3. gir eller 3. og 4. gir - som du kan sette spaken i for å låse giret i dette trinnet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå