nomore Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Hei Kom på en liten ting i dag. Eg har hørt tidligere at det er skadelig for motoren dersom den brukes som brems i en nedoverbakke. Stemmer dette? Eksempel: i dag kjørte eg nedover en undervannstunnel på E39. i stede for å bremse hele tiden eller i rykk og napp satte eg den i fjerde gir, og slapp klutch, gass og brems. Bilen holdt da stødig 80. Men er dette farlig for motoren? Lenke til kommentar
superb Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Vil vel tro at dette ikke er skadelig for motoren så lenge den er kjørt varm først og at man ikke ligger med turtallet opp mot rødstreken på målern å presser motorn. Lenke til kommentar
Staalkontroll Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Man skal vel bruke gir som brems? Bremsen vil vell bunne vist dem blir for lange. Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 (endret) Det er definitivt mer farlig å ikke gjøre det, i hvert fall i lange bakker ned fra fjell og lignende. Da kan bremsevæsken begynne å koke pga. overoppheting, og man mister all bremseeffekten. Man må selvfølgelig passe på at turtallet ligger på et noenlunde fornuftig nivå. Man sparer energi også, for den bruker så godt som ikke noe bensin da (i hvert fall hvis det er innsprøytningsmotor), ettersom den blir trukket rundt, og du får derfor gratis strøm. Endret 6. mars 2007 av I.A.G. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 6. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2007 Vel, det høres jo fornuftig ut det. Da får eg stå imot hva "andre" sier og fortsette med det. Takk for hjelp Lenke til kommentar
voluz Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Du SKAL bruke gir som brems i lange nedoverbakker. Det står tilogmed opplyst på div. trafikkskilt foran slike bakker. Bruker du bare bremser i evig lange bakker går du en sikker død i vente den dagen du mister all bremseeffekt pga. overopphetede bremser. Tror en del vogntogsjåfører kan gi deg en leksjon her. De vet konsekvensene av å ikke bremse med gir for å si det sånn... Lenke til kommentar
spaltcha Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Du SKAL bruke gir som brems i lange nedoverbakker. Det står tilogmed opplyst på div. trafikkskilt foran slike bakker. Bruker du bare bremser i evig lange bakker går du en sikker død i vente den dagen du mister all bremseeffekt pga. overopphetede bremser. Tror en del vogntogsjåfører kan gi deg en leksjon her. De vet konsekvensene av å ikke bremse med gir for å si det sånn... 8094733[/snapback] Som yrkessjåfør må jeg si meg enig hær. Tunge kjøretøy har derfor som oftes hjelpebremser som motorbrems(struper eksos) og retarder(elektromagnetisk). Men når vi er inne på motorer og turtall. Det er større påkjenning på motor ved gasspådrag opp mot rødstreken en ved å bremse med motor opp mot rødstreken. Lenke til kommentar
Buxa Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 I sommer kom jeg og kjæresten over en nederlandsk bobil som trolig ikke hadde bremset på motoren ned til Geiranger... Jeg tror de tok fly hjem igjen for å si det slik Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 (endret) jeg bremser med motor heletia jeg, gjelder nesten all kraftig nedbremsing. Er blitt vant med det. gjør aldri en nedbremsning ved å holde clutchpedalen inne og så trykke på bremsen, trår jo pedalen inn når farten er nede i 20 kmt da.. men et spørsmål: sliter det på clutchen å bremse med motorn? jeg bare setter clutchpedalen inn, setter i lavere gir og har høyrefoten på bremsen og tar clutchen ut igjen.. Bilen har gått med samma clutch i 180.000km, så det kan vel neppe slite noe særlig. Endret 7. mars 2007 av pc^2004 Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Vil anbefale å bremse litt med bremsepedalen før du slipper kløtsjen, slik at du har en noenlunde passende fart for giret du er i. Det er i hvert fall min oppfatning. Bruker bremsen om jeg ligger i 80 og skal fort ned i 50 ved fartsgrenseendring f. eks. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 En kompis som driver med oppkjøring fikk litt refs fordi han bremset for lite med girene, så man skal vel gjøre det? Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 sliter det på clutchen å bremse med motorn? jeg bare setter clutchpedalen inn, setter i lavere gir og har høyrefoten på bremsen og tar clutchen ut igjen.. 8103451[/snapback] Hva med å planlegge litt, slik at du girer ned før begynner å bremse med foten? Da kan du gi litt mellomgass. Lenke til kommentar
eab Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Clutchen slites vel bare strengt tatt når den ikke er 100% i inngrep eller ikke 100% frikoblet. Lenke til kommentar
voluz Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Clutchen slites vel bare strengt tatt når den ikke er 100% i inngrep eller ikke 100% frikoblet. 8106338[/snapback] Så når jeg så godt som aldri bruker håndbrekk når jeg blir stående i oppoverbakker og f.eks. vente på grønt lys så sliter sikkert det på clutchen. Skal være rimelig heftig bakke før jeg gidder å bruke brekket og kjøre bakkestart. Moderne clutcher tåler veldig mye juling da. Ikke akkurat det du skifter oftest ved normal bruk... Lenke til kommentar
sirtommen Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Jeg bremser neste heletiden på giren.. Blir mer behagelig kjøring hvis du kan det, isteden for å komme i 80 inn i et kryss, bremse kraftig, inn med clutch skifte gir, slippe clutch så kjøre ut av kryss.. Jeg liker rolig, behagelig kjøring. Hater folk som ikke kan gire! Rykk å napp er helt jævlig! Lenke til kommentar
notalive Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Som yrkessjåfør må jeg si meg enig hær.Tunge kjøretøy har derfor som oftes hjelpebremser som motorbrems(struper eksos) og retarder(elektromagnetisk). Men når vi er inne på motorer og turtall. Det er større påkjenning på motor ved gasspådrag opp mot rødstreken en ved å bremse med motor opp mot rødstreken. 8095357[/snapback] Hvordan fungerer egentlig den elektromagnetiske hjelpebremsen? Brukes ikke lufttrykk også? Mener å huske at en buffsjåfør sa det en gang jeg spurte hva den ene spaken(hjelpebremsen?) var til. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 (endret) Då eg var i Austerrike fortalte ein kar at nokre turistar i ein minibuss frå Ungarn hadde mista livete når dei kjørte ned ein ganske lang og bratt vei og brukte bremsen til å bremse med. No var det ein dårleg bil, men du bør alltid bremse med motoren. Bilen me kjørte i der nede (også ein minibuss) kjørte han i andre gir ned bakken med for å ikkje bruke bremsen. Eg og bremsar mykje med motoren ved senking av farten. Kjører ofte i Bømlafjordtunnellen (lang, bratt tunnell) og ved å ha bilen i 3-eller 4-gir slepp eg nesten å bruke bremsen. Endret 8. mars 2007 av Zeph Lenke til kommentar
nomore Skrevet 8. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2007 Eg og bremsar mykje med motoren ved senking av farten. Kjører ofte i Bømlafjordtunnellen (lang, bratt tunnell) og ved å ha bilen i 3-eller 4-gir slepp eg nesten å bruke bremsen. 8106429[/snapback] Det var her eg kom på det Bruker forøvrig 4 gir nedover. Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Jeg bruker bare bremsen i nødstilfelle. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Jeg liker rolig, behagelig kjøring. Hater folk som ikke kan gire! Rykk å napp er helt jævlig! 8106380[/snapback] Kom hit, så skal du få sitte på med meg. Jeg etterstreber så godt som alltid komfortkjøring med umerkbar giring og rolig bremsing Hender selvsagt at jeg drar på skikkelig av og til, og da blir det jo naturlig nok litt rykk i skiftene, men det er jo dog med vilje. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå