Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Farlig for motor å bruke gir som brems?

Anbefalte innlegg

Hei

Kom på en liten ting i dag. Eg har hørt tidligere at det er skadelig for motoren dersom den brukes som brems i en nedoverbakke.

Stemmer dette?

Eksempel: i dag kjørte eg nedover en undervannstunnel på E39. i stede for å bremse hele tiden eller i rykk og napp satte eg den i fjerde gir, og slapp klutch, gass og brems. Bilen holdt da stødig 80. Men er dette farlig for motoren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er definitivt mer farlig å ikke gjøre det, i hvert fall i lange bakker ned fra fjell og lignende. Da kan bremsevæsken begynne å koke pga. overoppheting, og man mister all bremseeffekten.

Man må selvfølgelig passe på at turtallet ligger på et noenlunde fornuftig nivå.

Man sparer energi også, for den bruker så godt som ikke noe bensin da (i hvert fall hvis det er innsprøytningsmotor), ettersom den blir trukket rundt, og du får derfor gratis strøm. :p

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar

Du SKAL bruke gir som brems i lange nedoverbakker. Det står tilogmed opplyst på div. trafikkskilt foran slike bakker.

Bruker du bare bremser i evig lange bakker går du en sikker død i vente den dagen du mister all bremseeffekt pga. overopphetede bremser. :p

Tror en del vogntogsjåfører kan gi deg en leksjon her. De vet konsekvensene av å ikke bremse med gir for å si det sånn... ;)

Lenke til kommentar
Du SKAL bruke gir som brems i lange nedoverbakker. Det står tilogmed opplyst på div. trafikkskilt foran slike bakker.

Bruker du bare bremser i evig lange bakker går du en sikker død i vente den dagen du mister all bremseeffekt pga. overopphetede bremser. :p

Tror en del vogntogsjåfører kan gi deg en leksjon her. De vet konsekvensene av å ikke bremse med gir for å si det sånn... ;)

8094733[/snapback]

Som yrkessjåfør må jeg si meg enig hær.

Tunge kjøretøy har derfor som oftes hjelpebremser som motorbrems(struper eksos) og retarder(elektromagnetisk).

Men når vi er inne på motorer og turtall.

Det er større påkjenning på motor ved gasspådrag opp mot rødstreken en ved å bremse med motor opp mot rødstreken.

Lenke til kommentar

jeg bremser med motor heletia jeg, gjelder nesten all kraftig nedbremsing. Er blitt vant med det. gjør aldri en nedbremsning ved å holde clutchpedalen inne og så trykke på bremsen, trår jo pedalen inn når farten er nede i 20 kmt da..

men et spørsmål:

sliter det på clutchen å bremse med motorn? jeg bare setter clutchpedalen inn, setter i lavere gir og har høyrefoten på bremsen og tar clutchen ut igjen..

Bilen har gått med samma clutch i 180.000km, så det kan vel neppe slite noe særlig. :innocent:

Endret av pc^2004
Lenke til kommentar

Vil anbefale å bremse litt med bremsepedalen før du slipper kløtsjen, slik at du har en noenlunde passende fart for giret du er i. Det er i hvert fall min oppfatning. Bruker bremsen om jeg ligger i 80 og skal fort ned i 50 ved fartsgrenseendring f. eks.

Lenke til kommentar
sliter det på clutchen å bremse med motorn? jeg bare setter clutchpedalen inn, setter i lavere gir og har høyrefoten på bremsen og tar clutchen ut igjen..

8103451[/snapback]

Hva med å planlegge litt, slik at du girer ned før begynner å bremse med foten? Da kan du gi litt mellomgass.

Lenke til kommentar
Clutchen slites vel bare strengt tatt når den ikke er 100% i inngrep eller ikke 100% frikoblet.

8106338[/snapback]

Så når jeg så godt som aldri bruker håndbrekk når jeg blir stående i oppoverbakker og f.eks. vente på grønt lys så sliter sikkert det på clutchen. Skal være rimelig heftig bakke før jeg gidder å bruke brekket og kjøre bakkestart. :p

Moderne clutcher tåler veldig mye juling da. Ikke akkurat det du skifter oftest ved normal bruk...

Lenke til kommentar

Jeg bremser neste heletiden på giren.. Blir mer behagelig kjøring hvis du kan det, isteden for å komme i 80 inn i et kryss, bremse kraftig, inn med clutch skifte gir, slippe clutch så kjøre ut av kryss..

Jeg liker rolig, behagelig kjøring. Hater folk som ikke kan gire! Rykk å napp er helt jævlig! :)

Lenke til kommentar
Som yrkessjåfør må jeg si meg enig hær.

Tunge kjøretøy har derfor som oftes hjelpebremser som motorbrems(struper eksos) og retarder(elektromagnetisk).

Men når vi er inne på motorer og turtall.

Det er større påkjenning på motor ved gasspådrag opp mot rødstreken en ved å bremse med motor opp mot rødstreken.

8095357[/snapback]

Hvordan fungerer egentlig den elektromagnetiske hjelpebremsen?

Brukes ikke lufttrykk også? Mener å huske at en buffsjåfør sa det en gang jeg spurte hva den ene spaken(hjelpebremsen?) var til.

Lenke til kommentar

Då eg var i Austerrike fortalte ein kar at nokre turistar i ein minibuss frå Ungarn hadde mista livete når dei kjørte ned ein ganske lang og bratt vei og brukte bremsen til å bremse med. No var det ein dårleg bil, men du bør alltid bremse med motoren. Bilen me kjørte i der nede (også ein minibuss) kjørte han i andre gir ned bakken med for å ikkje bruke bremsen.

Eg og bremsar mykje med motoren ved senking av farten. Kjører ofte i Bømlafjordtunnellen (lang, bratt tunnell) og ved å ha bilen i 3-eller 4-gir slepp eg nesten å bruke bremsen.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Eg og bremsar mykje med motoren ved senking av farten. Kjører ofte i Bømlafjordtunnellen (lang, bratt tunnell) og ved å ha bilen i 3-eller 4-gir slepp eg nesten å bruke bremsen.

8106429[/snapback]

Det var her eg kom på det :)

Bruker forøvrig 4 gir nedover.

Lenke til kommentar
Jeg liker rolig, behagelig kjøring. Hater folk som ikke kan gire! Rykk å napp er helt jævlig! :)

8106380[/snapback]

Kom hit, så skal du få sitte på med meg. Jeg etterstreber så godt som alltid komfortkjøring med umerkbar giring og rolig bremsing ;) Hender selvsagt at jeg drar på skikkelig av og til, og da blir det jo naturlig nok litt rykk i skiftene, men det er jo dog med vilje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...