Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCen fryser seg tilfeldig helt uten grunn

Anbefalte innlegg

Ok, jeg har i de siste ukene hatt et problem. PCen min fryser seg helt, eller delvis (noen ganger kan jeg bevege musa). Dette begynner nå å bli veldig frustrerende.

Trodde til å begynne med at det var SATA-kabelen(e) som var skyldig, fordi harddiskene ble noen gang borte fra Windows etter at jeg hadde trykt inn reset-knappen. Måtte da dytte litt på SATA-kabelen for å få den opp igjen, noen ganger fungerte det igjen etter noen omstarter også, uten at jeg trengte å gjøre noe fysisk, men! Nå har jeg byttet begge kablene mine, til kabler jeg vet fungerer 100% sikkert. Og når PCen frøs seg igjen rett etterpå ble jeg egentlig litt fortvilet, for jeg har egentlig ikke råd til å kjøpe inn noe til PCen nå.

PCen er stort sett bare såvidt over et år gammel. Kjøpte så godt som en komplett ny PC høsten 2005.

Noen som har noen ideer på hva problemet kan være? Er det CPU som har en defekt? Eller Hovedkortet? :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vis du tror det kan være skade på harddisken, kan du jo skanne den med HDTune og se etter sektor feil. Eller så kan det jo kansje være minnet, sjekk dette med memtest86 (har desverre ikke link), men test harddisk først (tror den er problemet)...

Lenke til kommentar

Tror kanskje jeg har funnet ut synderen i mitt tilfelle. For PCen frøs igjen, men denne gangen kom det en pipelyd fra høytalerne. Etter den vanlige restart via reset-knappen og tilbake i windows, mangler jeg all lyd. Og fant ingen tegn til å ha noe lydkort i det hele tatt i enhetsbehandlig. Kortet er helt borte. Bare programvaren jeg hadde som ligger igjen etter det.

Har nå gått over til det integrerte lydkortet på hovedkortet så lenge (har tatt ut det antageligvis ødelagte lydkortet) og håper at PCen blir stabil igjen nå. Krysser fingrene for det, for da slipper jeg å gjøre noen akutte innkjøp på den fronten med det første.

Nesten så jeg synes det er tåpelig at det skulle skje så rett etter at jeg postet denne tråden, har jo hatt problem med frysing i ukevis. Takk til dere som var raskt ute med svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...