Gå til innhold

Fujifilm s602

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurte bare på om det var noen fler som har hatt erfaring med dette kameraet.

Jeg liker dette kameraet veldig godt, men er det ikke litt lite "megapixler"? Eller er det mer enn nok? Jeg skal bruke det til alle mulige situasjoner, og jeg er fornøyd med størrelsen på kameraet. HJELP meg er dere snille. Jeg vet det er noen her som har skikkelig peiling.

Subaida.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg har faktisk nylig kjøpt meg et Fuji S602-kamera, så jeg kan vel gi deg et lite innblikk i mine erfaringer så langt.

Jeg var, i likhet med deg, skeptisk til at kameraet bare har 3,1 megapixler, i forhold til mange konkurrerende kameraer på markedet. Til syvende og sist var det imidlertid andre ting som gjorde at jeg valgte dette kameraet:

- Vesentlig bedre zoom enn tilsvarende kameraer i samme prisklasse.

- Mulighet for å justere absolutt alt manuelt, eller eventuelt skyte med full auto, eller noe midt imellom. Masse muligheter for kreativitet, med andre ord.

- Bruker vanlige AA-batterier, så man slipper å kjøpe grisedyre batteripakker til hundrevis av kroner hvis man vi ha litt strøm i reserve.

- Bruker både Compactflash (I & II)/Microdrive og SmartMedia-kort.

Bortsett fra alt dette så hadde jeg lest i tester, og sett eksempler på, at billedkvaliteten var meget bra og at man virkelig kunne ta spennende bilder med dette kameraet. På bagrunn av alt dette gikk jeg altså til innkjøp. Mine erfaringer så langt er:

- Meget skarpe og fine bilder. Så godt som alltid riktig eksponering med auto-instillinger, men man får også tilbakemelding på om bildet vil bli over- eller undereksponert. Meget praktisk.

- Overraskende god innebygget blitz. Også mulighet for å montere på en ekstern blitz, for dem som måtte ønske det.

- Manuell fokusring gjør det enkelt å fokusere manuelt. Veldig bra!

- Makrofunksjonen er intet mindre enn imponerende. Man får skarpe og flotte bilder helt ned til 1 cm!

Det eneste negative jeg har å si om kameraet er at det sliter litt med autofokus i dunkle omgivelser. Det er egentlig ikke verre enn å fokusere manuelt, hvis det er lyst nok til at man kan se gjennom søkeren da...

Når det gjelder spørsmålet ditt med antall megapixler så har det faktisk ikke plaget meg så langt, selv om jeg var engstelig for det da jeg kjøpte kameraet. 3,1 megapixler gir mer enn store nok bilder for digitalt bruk og utskrifter opptil A4, vil jeg påstå. Og hvis du føler at oppløsningen ikke er bra nok til A4-utskrifter, eller vil ha enda større utskrifter, så er det faktisk mulighet for å ta bilder med 6 megapixler. Det skjer v.h.a. en interpolering i kameraet, før bildet blir lagret. Litt juks med andre ord, men resultatet blir fryktelig mye bedre enn om man skulle interpolere et 3 megapixels bilde i Photoshop. Det blir litt støy på bildet med 6 megapixels oppløsning, men denne skal angivelig ikke være synlig på utskrifter. Med andre ord, hvis du skal bruke bildet digitalt (på web f.eks.), eller til vanlige fotoutskrifter, bruk 3MP-oppløsningen. Skal du ha store utskrifter, prøv 6MB-oppløsningen.

Forøvrig har kameraet en imponerende bra video-funksjon.

Med vennlig hilsen,

Jan Erling Stordal.

[ Denne Melding var redigert av: Jungel på 2002-12-10 09:19 ]

Lenke til kommentar

Olympus Camedia C-5050Zoom ligger i samme prisklasse og har 5mp. Har 3x zoom, men ellers det meste av muligheter for manuelle innstillinger. Kan ikke si hvilket som er best, men ville tatt en titt på Olympus sitt også før jeg hadde bestemt meg, da de koster det samme

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...