Upsaker Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Heisann. Er en liten tur i Madrid for tiden, og plutselig kom jeg over en kamerabutikk med Canon EF 24-105mm f/4L IS USM utstilt i vinduet, samt et taxfree klistremerke samme sted. Så det store spørsmålet. Er det verdt å miste den norske garantien ved å kjøpe det her for 995 euro? Det blir 8150 kroner i følge den europeiske sentralbankens kurser. Og hvordan funker tollgrensa? Er den med eller uten moms? Da tenker jeg på den på 6000 kroner hvis man er et sted i mer enn 24 timer. I hvert fall kan jeg trekke fra den spanske momsen på prisen og få det til omtrent 6500 hvis momsen er på 25% her nede også? Håper på raskt svar, jeg er rastløs Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Heisann.Er en liten tur i Madrid for tiden, og plutselig kom jeg over en kamerabutikk med Canon EF 24-105mm f/4L IS USM utstilt i vinduet, samt et taxfree klistremerke samme sted. Så det store spørsmålet. Er det verdt å miste den norske garantien ved å kjøpe det her for 995 euro? Det blir 8150 kroner i følge den europeiske sentralbankens kurser. Mens den koster 8700 i Norge. Spør du meg - absolutt ikke verdt forskjellen. Får du den derimot uten mva og under 6000-kr grensen, blir vel situasjonen en annen, dog... Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 6. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2007 Jeg kjøper den ikke for over 8000 nei, men så lenge jeg får igjen momsen er det faktisk noe å tenke på. Bare butikken er til å stole på, og gir meg igjen pengene da. Hva med grensa på 6000, gjelder den med eller uten moms? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Jeg kjøper den ikke for over 8000 nei, men så lenge jeg får igjen momsen er det faktisk noe å tenke på. Bare butikken er til å stole på, og gir meg igjen pengene da.Hva med grensa på 6000, gjelder den med eller uten moms? Den gjelder vel uten mva, så dersom du kan dokumentere at objektivet kostet mindre enn 6000 når du har fått refundert spanske avgifter, skal det gå greit å ta det med innenfor den grensen. Lenke til kommentar
buitre Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Ikke verdt det. Prisen vil ligge over tollgrensen, og da vil prisen ligge på det samme som i Norge( uten Norsk garanti og forbrukerrettigheter) Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 6. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2007 Hvis man skal ta med ting inn til Norge som er verdt mer enn 6000, må jeg da ha kjøpt det brukt her, eller kan jeg få det til å være brukt ved å bruke det her? Eller så kan jeg prøve å få det billigere Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 (endret) Hvis man skal ta med ting inn til Norge som er verdt mer enn 6000, må jeg da ha kjøpt det brukt her, eller kan jeg få det til å være brukt ved å bruke det her? Du må kunne dokumentere at det er kjøpt brukt i såfall. At du har brukt det i Spania, hjelper neppe, med mindre du har hatt det noen måneder (men da får du vel neppe fradrag for avgifter). Det er du som står for bevisbyrden, ikke tollvesenet.Eller så kan jeg prøve å få det billigere Det er selvfølgelig en løsning, hvis du klarer å lure det under 6000 kr kan du gjøre et lite varp :o) Endret 6. mars 2007 av k-ryeng Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Ha med deg kamera med alt annet utstyr da i såfall, så har du feks 24-105 hengende på kamera når du tar det med deg hjem til Norvege! Lenke til kommentar
pederk Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 (endret) Ja, enig med Litejk. Om du skal kjøpe det bør det ikke være store problemet å skjule at det er nytt ved å gjøre blant annet dette. Har noen som har hatt med seg kamera i bagasjen noen gang faktisk blitt spurt om det er kjøpt under reisen? Jeg fikk null spørsmål under siste tur ned til sentral-Europa for en måned siden. Endret 6. mars 2007 av pederk Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 6. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2007 Jeg har jo med meg hele kamerasekken som er proppa full av utstyr, så sålenge den ligger der er det greit. Det er verre med esken, men jeg regner med at jeg har den i en annen koffert, så da går det helt sikkert fint Har alltid med meg sekken min overalt hvor jeg er, og det er ingen som har spurt Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 8. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2007 Til informasjon ble det ikke noe objektiv på meg allikevel da jeg fant ut at jeg bare fikk igjen 10% moms på fotoutstyr Lenke til kommentar
pederk Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Bittelitt sparing så har du det. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 8. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2007 Jeg har egentlig råd til det nå Lenke til kommentar
pederk Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Hehehe, da ble det visst en lykkelig slutt likevel, da! Har du forresten fullformat i kikkerten? Ser jo lett slik ut ut ifra objektivene dine. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 8. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2007 Det stemmer, men det er ikke derfor jeg har kjøpt de objektivene jeg har. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Det stemmer, men det er ikke derfor jeg har kjøpt de objektivene jeg har. 8107521[/snapback] Hehe, du har en del "sikle-objektiv" der ja. Angående priser på kamerautstyr i Europa vs. Norge så er det sjelden noe som helst å spare. Faktisk så er det ofte vi selger utstyr til turister fra Europa, fordi det blir billigere enn i deres land når de får trukket fra den momsen turister kan få trukket fra ved tax-free kjøp (ligger mellom 10 og 15% stort sett). Norge er ikke så verst på pris på teknologi. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 9. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2007 Tja, koser meg med de selvom jeg gjerne skulle hatt noe imellom. Grunnen til at jeg egentlig skulle kjøpe der var momsen. Hadde det vært 25% som jeg trodde, så hadde jeg kjøpt det. La merke til at de fleste andre ting også var ganske dyre, og hvert fall like dyre som i norge. M2-minnekort (memory stick micro) til sony ericsson k800 på 512MB kosta 40 euro (330kr), i motsetning til 1GB i norge som ligger på 295kr hos komplett.no. Eksterne harddisker var derimot billig. Jeg betalte 160 euro (1300kr) for en 500GB lacie porsche harddisk som koster 1450 på nettet i norge. når jeg fjerner momsen får jeg igjen ca. 300kr og har betalt omkring 1000 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå