Gå til innhold

Hvorfor ble akkurat nordisk metal så populært?

Khalifen

Anbefalte innlegg

Først vil jeg si at dette er til et skoleprosjekt, og jeg søkte på forumet, men fant ikke noe særlig som oppfylte mine "krav". Dessuten har jeg sett noen dokumentarer og lest litt rundt.

Vel, hvorfor er akkurat nordisk (Hovedsaklig Norge, Sverige og Finland) metal så populært? Her tenker jeg på black- og death-metal. Selvfølgelig er jo artistene flinke, musikken er god, men hvorfor akkurat musikk fra "lille" Norden?

Personlig tror jeg at mye av den norske black-metalens popularitet skyldes det enorme mediehysteriet som var rundt black-metalmiljøet på 90-tallet. Greit nok at det var lett å bli fryst ute av miljøet vis du ikke laget noe "de store" likte, (Etter det som blir sagt i Lydverkets dokumentar tror jeg) men å bli såpass store tviler jeg på at de ville klart uten medias konstante søkelys.

De filmene jeg har sett som omhandler dette er Metal: A Headbangers Journey, Satan rir media og Lydverkets dokumentar om norsk black-metal. Har også sett noen intervjuer og skal snart se mini-dokumentaren til M: AHJ. Tar gjerne imot tips om andre dokumentarer og intervjuer.

Den svenske Death metal-scenen er jeg ganske ukjent med. Hørte jo selvsagt om den drapssaken med Jon Nödtveit og hans selvmord som kom senere. Utenom dette vet jeg ikke noe særlig, og er heller ikke så oppdatert innen selve musikken, men har jo selvfølgelig hørt noe (Dissection, In Flames, Opeth, Arch Enemy). Trenger tips her!

Og når det kommer til finsk metal er jeg helt blank. Hører på en del av musikken, men vet fint lite om miljøet. Tips trengs også her.

Ellers håper jeg på noen gode svar her. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder Norge er nok selvfølgelig mediehysteriet den aller største grunnen for interesse, men samtidig tror jeg noe av det skyldes fasinasjon for norrøn mytologi og guder, norsk/nordisk natur, vikinger og interesse for å lære noe om norsk/nordisk kultur. Så vidt jeg husker av den ekstra blackmetal-delen av AHJ så har de tatt med noe om Slaget ved Hafrsfjord...

Lenke til kommentar

Det er kanskje enklere å få tak i den ordentlige black metal "feelingen" her oppe i nord, jeg vet ikke? Med mørke vintere, fjell og granskog?^^ Det er kanskje lettere å bli inspirert her enn i sydhavsstrøk. I tillegg, som det er blitt nevnt, har vi også den hedenske kulturarven vår som også i stor grad er en inspirasjonskilde...

Men nå var det jo forsåvidt norske band som startet bølgen av 2. generasjons bm, så det er kanskje ikke så rart at det er disse som er mest kjent.

Er også enig i det med mediahypen, det hadde vært interessant å sett hvordan black metal scenen hadde utviklet seg uten den.

Endret av Kaospike
Lenke til kommentar

Du var helt blank på Finland - Children Of Bodom er jo derfra. Tror kanskje det er så mye metal her fordi satanismen baseres litt på kristendommen som er religionen her oppe. Ikke at death metal trenger ha noe med satanismen og gjøre..

Lenke til kommentar

Takk for svar.

sh-: Jeg vet jo om band, men hvordan musikken utviklet seg. Etter det jeg vet så var det vel ikke noe mediehysteri i verken Finland eller Sverige som i Norge. Utenom det mediene skrev om det som skjedde i Norge. Var ikke svenskene og finnene ekstreme nok?

Mest er jeg interessert om informasjon om det svenske og finske miljøet.

Endret av king_of_kong
Lenke til kommentar
Du var helt blank på Finland - Children Of Bodom er jo derfra. Tror kanskje det er så mye metal her fordi satanismen baseres litt på kristendommen som er religionen her oppe. Ikke at death metal trenger ha noe med satanismen og gjøre..

8093896[/snapback]

Satanisme har på ingen måte noe med kristendommen å gjøre. Det du kanskje sikter til er det man kaller "omvendtkristne", slik som Dimmu Borgir etc.

Lenke til kommentar

Antikristent mener du vel?

Men hvorfor ble akkurat svensk death-metal så populært? Er det fordi de er såpass "enkle" å høre på? In Flames er jo kjempepopulære fortida og flere jeg kjenner som aldri ville ha hørt på metal hører faktisk på In Flames.

Og når det kommer til Finland så ser jeg at mange av de mest kjente henter navnene sine fra guder, troll ol. Vi har jo også Children of Bodom, og de har jo tatt navnet sitt fra en av Finlands mest kjente drapssaker. Bandet Turisas tok navnet til det hedenske sjømonsteret Turisas eller Iku-Turso som det er mer kjent som.

Vet noen om noen hovedfags-oppgaver som tar opp det jeg leter etter her? Kunne vært fint og lest.

Lenke til kommentar

Får bumbe denne litt.

Selv må jeg si meg enig med Kaospike. Uten rå kulde om vinteren, norske fjorder, historie som kan spores tilbake til Vikingene og en hedensk kultur, svarte skoger og en lang, sort vinter hadde ikke Black Metal blitt til hva den er.

Passer Black Metal til i Spania eller Hellas? Nei, det gjør det ikke (selv om de har noen bra band derfra). Det er vår fantastiske natur!

Jeg tror det ikke er mediehysteriet som har gjort det populært, men det er godt mulig at det har hjulpet det hele på vei.

Endret av Ustedalen
Lenke til kommentar
Kan også fundere litt på hvorfor Norsk Black Metal, (noe som relativt få nordmenn hører på) har blitt norges største kulturexport?

8146769[/snapback]

Fordi vi har relativt slapp kultureksport ellers? Forutenom Munch, Grieg og Ibsen har det ikke vært mye å skryte av. Bare se på norsk filmindustri f.eks. Norsk svartmetall har/hadde et særpreg, og fikk et kvalitetsstempel, derfor solgte det såpass bra.

Lenke til kommentar
Fordi vi har relativt slapp kultureksport ellers? Forutenom Munch, Grieg og Ibsen har det ikke vært mye å skryte av. Bare se på norsk filmindustri f.eks. Norsk svartmetall har/hadde et særpreg, og fikk et kvalitetsstempel, derfor solgte det såpass bra.

8150120[/snapback]

Nå har vel AHA vært veldig populære i Europa og Russland, M2M i Asia, og Flåklypa er jo verdenskjent.

Og jeg vil si det er en god del nordmenn som hører på svartmetall. I alle fall nok, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...