JohndoeMAKT Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 command.com er shellen til DOScmd er en DOS emulator som følger med Windows NT 8098552[/snapback] CMD er ingen DOS-emulator, men "Windows Command Interpreter", rett og slett bare et shellgrensesnitt for tekstkommandoer. Selv om de to har mye lik syntaks er ikke CMD MSDOS. Når det gjelder passord er vel det letteste bare å google et kommandolinjeverktøy for kalkulering av MD5-hasher, eller programmere det selv om du kan f.eks VB, Java, C#, e.l. Eller ser jeg ikke helt poenget med å lage dette for å bli mer kjent med batch. Skal du bli bedre i batch burde du heller prøve å bruke det til noe det er realistisk å bruke det til, slik at du når du en gang trenger det fort kan hoste opp en for-delims-tokens løkke uten å google for mye. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 her er en grei referanse fra Microsoft om alle funksjonene: Microsoft.com Lenke til kommentar
XplittR Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Lagde en liten sak for lenge siden, og gadd aldri å jobbe mer med den.. @echo off cls echo Passordet er? set /p passord= IF %passord% equ Bendik goto rett IF %passord% equ bendik goto rett cls :feil echo Feil! pause exit :rett cls echo Rett! pause cls :opp echo Kva vil du? echo Forskjellige valg: echo wc3 - Warcraft 3 echo photoshop - Photoshop echo disk - Disksjekking echo lukk - Lukker vinduet. set /p oppgave= cls IF %oppgave% equ wc3 goto wc3 IF %oppgave% equ WC3 goto wc3 IF %oppgave% equ Photoshop goto ps IF %oppgave% equ photoshop goto ps IF %oppgave% equ ps goto ps IF %oppgave% equ PS goto ps IF %oppgave% equ disk goto di IF %oppgave% equ Disk goto di IF %oppgave% equ lukk goto lukk IF %oppgave% equ Lukk goto lukk IF %oppgave% equ exit goto lukk IF %oppgave% equ Exit goto lukk :wrong echo Oppgaven finnest ikke, try again. pause cls goto opp :wc3 echo Her er Warcraft 3 koder: echo Greedisgood #### - Gir gull og ved echo Thereisnospoon - Ingen mana echo Whosyourdaddy - Evig liv og one hit/shot kill echo Warpten - Bygg fort pause cls goto opp :ps echo Du er flink i Photoshop. Go Go Go! pause cls goto opp :di echo Diskfragmentering, ja eller nei? set /p yesno= cls IF %yesno% equ ja goto ja IF %yesno% equ Ja goto ja IF %yesno% equ yes goto ja IF %yesno% equ Yes goto ja IF %yesno% equ nei goto nei IF %yesno% equ Nei goto nei IF %yesno% equ no goto nei IF %yesno% equ No goto nei :ja chkdsk pause goto opp :nei Echo Nei vel. pause cls goto opp :lukk exit Som du/dere ser har eg både "No" og "no", "Yes" og "yes" og sånnt.. dette er fordi da trenger eg ikkje å bruke store bokstaver etc.. Lenke til kommentar
Radi Skrevet 7. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2007 (endret) Den kryptingen din skjønte jeg ikke helt fatalicus.. hehe:P Men den funket i vertfall:) og det er skjult greit nok. Men hvordan i huleste skal jeg endre det slik at jeg får det passordet jeg ønsker?? if %pass%==%var:~5,1%%var:~0,1%%var:~19,1%%var:~0,1%%var:~11,1%%var:~8,1%%var:~2,1%%var:~20,1%%var:~18,1% goto riktig Det har vel noe med tallene å gjøre tenker jeg. Endret 7. mars 2007 av Radi Lenke til kommentar
jh_ Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 (endret) Såvidt jeg vet, så finnes det ingen måte å kryptere passordet vha. .bat -filer, da det er tekst-basert. Det eneste jeg kan se for meg, er å lage en egen fil med en egen fil-ekstensjon, som inneholder passordet, for så å sammenligne passord mot den filen. Men enhver med litt innsikt vil se at denne filen inneholder passordet, og kan åpne den i notepad og lese ut passordet. EDIT: Ser fatalicus har en bedre metode, men fortsatt så vil det være lett å "knekke". Endret 7. mars 2007 av jh_ Lenke til kommentar
Radi Skrevet 7. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2007 (endret) Ja da kan du skrive inn kommadoer, men du kommer ikke inn i vanlig cmd. Da må du nok bruke command eller cmd. Det du har gjort er vel noe lignende det som står i denne artikkelen... 8098535[/snapback] Uansett om jeg skriver cmd, command, eller komando får jeg det samme,. Jaja, "krypte, og krypte", mente å skjule det på en måte da... Hva er den beste metoden for å skjule passord i en bat fil da. Som er vanskeligs å knekke? Ja da kan du skrive inn kommadoer, men du kommer ikke inn i vanlig cmd. Da må du nok bruke command eller cmd. Det du har gjort er vel noe lignende det som står i denne artikkelen... 8098535[/snapback] Ja, den funket bra! bruker den jeg. Ingen som har svart meg på POST 15 enda. Hvordan jeg skal legge inn cmd komandoer i meny valgene. Se posten... Edit: Blir btw oppdatert spørsmål på Post 1 Check it out. Endret 7. mars 2007 av Radi Lenke til kommentar
Bakke Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Skjønner ikke 100% hva du mener,men regner med at du vil ha en meny i batch... f.eks: @echo off :start start title Netverks verktøy set /p valg=Velg et av alternativene: echo. echo 1 Vis ip. echo 2 Send melding til en pc. echo 3 Avslutt IF %valg% equ 1 goto 1 IF %valg% equ 2 goto 2 IF %valg% equ 3 goto avslutt :feil echo Du må velge et av alternativene... goto start :1 cls ipconfig pause goto start 2: cls set /p host=Navn eller ip til maskinen: set /p melding=Din melding: net send %host% %melding% pause goto start :avslutt exit Som du ser hopper programmet til en bestem plass, bestemt etter hva tall brukeren taster. Programmet utfører en kode og hopper tilbake til menyen. Lenke til kommentar
Radi Skrevet 7. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2007 (endret) Nja, du er inne på det. Men du skjønte det ikke helt hva jeg mente. Kan kansje ha noe med at jeg er dårlig til å forklare...? Men jeg skjønte hvordan jeg kunne få det til utifra det du skrev fordet. hehe:P Jeg prøver å lage en meny inni en meny nå, det er vrient. Slik at når man velger alternatin 1. i det første menyen får man 4 nye alternativer og det siste fjerde alternativet viser tilbake til hvoed menyen. Noen som kan hjelpe...? Endret 7. mars 2007 av Radi Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 (endret) hehe, jeg skal prøve å forkalre litt bedre den krypteringen ^_^ la oss si at du skal ha passordet hei vi begynner med å sette en variabel til å være abcdefghijklmnopqrstuvwxyz slik at vi har et sted å hente tegnene i passordet fra. (i mitt eksempel her kommer navnet til denne variablen å være var, slik at legger merke til det når jeg begynner å skrive koden senere) for å lettere finne ut hva koden til if-setningen vil være kan de være greit å skrive ned alle bokstavene fra a til z på rekke på et ark og deretter skrive tallene de tilsvarer under. dvs a=0, b=1, c=2, d=3 osv opp til z. (første tegn i variablen som bokstavene a til z ligger i er 0 neste er 1 også fortsetter det slik) hvis vi da skal ha passordet hei leter vi oss frem i bokstavene vi skrev ned til vi finner h og ser vilket tall den har. den har tallet 7 så koden for h blir da %var:~7,1% med den koden vil den hente ut bokstaven h, og kun den (hadde jeg byttet tallet bak komma med 2, så hadde den hentet både h og i sammen, 3 så hadde den hentet h, i og j, skjønner?) neste bokstav i koden så gjør du det samme som med den forrige, altså letter deg frem i bokstavrekken til du finner e og ser vilket tall den har ( 4 ) og lager en kode med det tallet: %var:~4,1% neste bokstav gjør du det samme igjen, og i blir da tallet 8 og koden blir dermed %var:~8,1% vi har nå fått kodene for de tre bokstavene i hei og når vi setter de sammen ender vi opp med: %var:~7,1%%var:~4,1%%var:~8,1% fulle if-setning blir dermed: if "passord variabel"==%var:~7,1%%var:~4,1%%var:~8,1% then goto "steget den skal til" håper det var litt mer forståelig ^_^ ps. et passord laget på denne måten vil være case-sensetive, dette betyr dermed at hvis du i den første variablen (den med alle bokstavene) også tar med store bokstaver og tall vil du kunne lage passord med store og små bokstaver + tall. [edit] dæsken er mange små leifer her gitt.. men koden skal være riktig for det ^_^ Endret 7. mars 2007 av fatalicus Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Noen som har ett små avansert script til meny jeg kan bruke?Tenkte å ha en meny etter riktig passord. Edit: Funnet ett enkelt meny script btw, var bare å søke litt Men hvis jeg skal ha cmd komandoer i menyen, f.eks net view på meny valg 1/knapp 1. Hvordan får jeg til det? @echo off :top echo 1. VALG 1 echo 2. VALG 2 echo 3. VALG 3 set /p valg=Tast inn valg: if %valg%==1 goto 1 if %valg%==2 goto 2 if %valg€==3 goto 3 goto 3 :1 (Hva skal stå her??) "VALG 1" goto end :2 (Hva skal stå her??) "VALG 2" goto end :3 (Hva skal stå her??) "VALG 3" goto top :end 8097423[/snapback] tar og prøver meg litt på denne og jeg ^_^ det er egentlig ganske enkelt! der hvor du har skrevet (Hva skal stå her??) kan du ta og bytte ut hele linjen med den kommandoen du vil at skal kjøre ^_^ så hvis du ville ha net view på knapp 1 vil koden bli slik som dette: @echo off :top echo 1. VALG 1 echo 2. VALG 2 echo 3. VALG 3 set /p valg=Tast inn valg: if %valg%==1 goto 1 if %valg%==2 goto 2 if %valg€==3 goto 3 goto 3 :1 net view pause goto end :2 (Hva skal stå her??) "VALG 2" goto end :3 (Hva skal stå her??) "VALG 3" goto top :end jeg la også inn en pause der slik at ikke programmet lukker seg med engang kommandoen er kjørt. du kan også legge inn flere kommandoer under samme valget (bare pass på at hver kommando har sin egen linje mellom :1/2/3 og goto ^_^ ) Lenke til kommentar
hernil Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 den "krypteringa" var ganske smart! prøvde den nå nettopp (med eget passord og alt) og det funker veldig bra! Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 den "krypteringa" var ganske smart!prøvde den nå nettopp (med eget passord og alt) og det funker veldig bra! 8100500[/snapback] ja noen ganger overrasker jeg meg selv ^_^ (og jeg mener ikke det sarkastisk) Lenke til kommentar
Bakke Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Ja, den krypteringa kan bli nyttig senere vis jeg vil ha passord Takk Lenke til kommentar
XplittR Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Visst du ikke gidder å sitte å skrive ned a til z, så har eg allerede gjort det for deg.. =P A = 1 = %var:~1,1% B = 2 = %var:~2,1% C = 3 = %var:~3,1% D = 4 = %var:~4,1% E = 5 = %var:~5,1% F = 6 = %var:~6,1% G = 7 = %var:~7,1% H = 8 = %var:~8,1% I = 9 = %var:~9,1% J = 10 = %var:~10,1% K = 11 = %var:~11,1% L = 12 = %var:~12,1% M = 13 = %var:~13,1% N = 14 = %var:~14,1% O = 15 = %var:~15,1% P = 16 = %var:~16,1% Q = 17 = %var:~17,1% R = 18 = %var:~18,1% S = 19 = %var:~19,1% T = 20 = %var:~20,1% U = 21 = %var:~21,1% V = 22 = %var:~22,1% W = 23 = %var:~23,1% X = 24 = %var:~24,1% Y = 25 = %var:~25,1% Z = 26 = %var:~26,1% (Merk at eg hadde det med A = 1 fra før av, brukte det en del til "www.weffriddles.com" En anna måte å kryptere er å bruke en Bat to Exe Compiler. Eg bruker "QuickBFC" (Quick Batch File Compiler), det programmet gjør er å gjøre fila om til ei .exe fil, og du må bruke det programmet for å få den tilbake.. så om du bruker "Gi nytt navn" metoden og kaller den .txt istedenfor .exe så får du bare opp en masse krusseduller.. xD Lenke til kommentar
Radi Skrevet 7. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2007 (endret) Tusentakk for hjelpen fatalicus!! Skjønte det nå. Bare ett spørsmål, når man kommer til tallene, er tallet 1=26,1 da? siden z=25,1? Er A=0,1 eller 1,1. Bruker 0,1 jeg, funket det. Det står 1,1 i den listen du lagde. Endret 7. mars 2007 av Radi Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 det blir som du sier radi. tabellen som bendikto postet blir litt feil siden første tegn i variablen blir 0.. men jeg følger bendikto sitt eksempel og poster hele listen ^_^ følgende liste gjelder hvis variablen inneholder følgende tegn i følgende rekkefølge: abcdefghijklmnopqrstuvwxyzABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1234567890 a = 0 = %var:~0,1% b = 1 = %var:~1,1% c = 2 = %var:~2,1% d = 3 = %var:~3,1% e = 4 = %var:~4,1% f = 5 = %var:~5,1% g = 6 = %var:~6,1% h = 7 = %var:~7,1% i = 8 = %var:~8,1% j = 9 = %var:~9,1% k = 10 = %var:~10,1% l = 11 = %var:~11,1% m = 12 = %var:~12,1% n = 13 = %var:~13,1% o = 14 = %var:~14,1% p = 15 = %var:~15,1% q = 16 = %var:~16,1% r = 17 = %var:~17,1% s = 18 = %var:~18,1% t = 19 = %var:~19,1% u = 20 = %var:~20,1% v = 21 = %var:~21,1% w = 22 = %var:~22,1% x = 23 = %var:~23,1% y = 24 = %var:~24,1% z = 25 = %var:~25,1% A = 26 = %var:~26,1% B = 27 = %var:~27,1% C = 28 = %var:~28,1% D = 29 = %var:~29,1% E = 30 = %var:~30,1% F = 31 = %var:~31,1% G = 32 = %var:~32,1% H = 33 = %var:~33,1% I = 34 = %var:~34,1% J = 35 = %var:~35,1% K = 36 = %var:~36,1% L = 37 = %var:~37,1% M = 38 = %var:~38,1% N = 39 = %var:~39,1% O = 40 = %var:~40,1% P = 41 = %var:~41,1% Q = 42 = %var:~42,1% R = 43 = %var:~43,1% S = 44 = %var:~44,1% T = 45 = %var:~45,1% U = 46 = %var:~46,1% V = 47 = %var:~47,1% W = 48 = %var:~48,1% X = 49 = %var:~49,1% Y = 50 = %var:~50,1% Z = 51 = %var:~51,1% 1 = 52 = %var:~52,1% 2 = 53 = %var:~53,1% 3 = 54 = %var:~54,1% 4 = 55 = %var:~55,1% 5 = 56 = %var:~56,1% 6 = 57 = %var:~57,1% 7 = 58 = %var:~58,1% 8 = 59 = %var:~59,1% 9 = 60 = %var:~60,1% 0 = 61 = %var:~61,1% sånn.. tror det skulle stemme sånn nogen lunde.. og hvis dere ser noe feil der, så for gud skyld rett meg ^_^ vil jo helst ikke gi ut feil info. Lenke til kommentar
Radi Skrevet 7. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2007 Jeg minner om at det fortsatt er ubesvarte spørsmål i post 1. (Oppdatert) Lenke til kommentar
Bakke Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Og så må ikke "programmet" lukkes etter man har tastet riktig passord.(Som det nå gjør etter å ha tastet riktig passord.) Har du glemt PAUSE? Og etter pause kan du bare legge til nye kommandoer osv... Lenke til kommentar
Radi Skrevet 8. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2007 Ja, det stemmer. Takk, det har jeg fikset alerede. Lenke til kommentar
Radi Skrevet 8. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2007 Det skal være mulig å skjule passordet/brukernavnet når man skriver det, når man kjører bat filen. Hvis dere skjønner hva jeg mener? Slik at når man skriver passord/brukernavn ser man ikke passordet, men bare tegn som; ****** (hvis passordet f.eks er: abc123 står det: ****** når man kjører bat fila, og skal skrive passord/brukernavn) Noen kompiser av meg har gjort det før, men de husker ikke koden for det. Hvordan er koden til det?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå