Gå til innhold

Kjøp av speilrefleks for en nybegynner

Anbefalte innlegg

Er klar over at det er ørten tråder ang. dette, men jeg har lest gjennom veldig mange av dem, og er ikke blitt klokere. Er stort sett helt gresk for meg..... Canon 400D eller 350D eller Nikon 40 D eller 70 D osv osv..... Skjønner ikke forskjellene på de ulike kameraene.

Så derfor spør jeg også - hvilket kamera skal jeg velge?

Har noen kriterier jeg ønsker: Har to små, som jeg kommer til å ta mye bilder av, både portrettbilder og aktivitetsbilder. Kommer også til å ta litt naturbilder antar jeg, og ellers vanlige daglige bilder (av familieselskap osv osv). Jeg ønsker da et kamera som er lett å håndtere, for å kunne ta kjappe bilder når siutasjonene oppstår. Med barn må man ta bilde NÅ, ellers er situasjonen over. Ønsker et kamera som fokuserer raskt i både mye og lite lys (sliter med dårlig fokusering i lite lys på det fujifilm kameraet jeg har nå). Vil også ha et hvor jeg kan få veldig uklar bakgrunn ved portrettbilder. Ønsker å kunne forstørre opp bildene til A3-a4 størrelse, og fortsatt ha fine bilder.

Jeg har allerede en Canon Speedlite 420 EX blitz, som jeg har brukt til vanlig canonkamera tidligere. Men den kan jo selges da....

Er det noen som kan si hvilket kamera som passer best for meg, eller tilfredstiller alle de kravene jeg har?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du har Canon blitz ville jeg valgt en av Canon's modeller. De fleste hus er veldig like teknisk i dag og det er ekstriøret som bestemmer om du liker det. Om du får gode bilder under de forholdene du beskriver er det optikken som bestemmer og ikke huset. Ta deg derfor en tur i butikken og kjenn og føl til du finner en kombinasjon av pris og følelse du liker, og kjøp kameraet der selv om det koster 500,- mer enn internett.

Det er mange som mener at man skal kjøpe Sony eller Pentax pga stabilisering i huset da dette skal spare kostnader ved optikk. Nå ser vi at f.eks Pentax kommer med bra optikk som er minst like dyr som Canon's IS optikk. Selv har jeg testet et Sony apparat der stabilisatoren begynte å streike ved -5 grC. Det fikk i hvertfall meg til å styre unna stabilisator i huset. Har ikke merket slikt med Canon's IS objektiver.

Lenke til kommentar

Du nevnte hverken om du hadde noen økonimisk smertegrense, eller om det ved at du nevner 350/400D samt Pentax betyr at du er ute etter de noe rimelige modellene. Ei heller om du har damehender eller gubbenever (kan signaturen Anki være en kvinnelig forkortelse, tro?)

For å ta det siste først: Med evt. damehender vil jo kanskje størrelse og tyngde spille litt mer inn enn for oss gutta. Men er du ikke skremt avhverken det eller pris, ville jeg anbefale en tur i en fotosjappe og klå litt på det de har, og se om du liker form og utførelse. Det skal nemlig også betjenes, og bør da sitte godt i hånda. I tillegg er det fint å spørre om du kan teste et eller flere med støm på. Jeg kjeder sikkert noe med det samme flere ganger, men når det gjelder speilrefleks har iallfall jeg fått øynene opp for å teste søkeren på disse. Jeg har heller ikke fått meg SLR selv ennå, men er på kikk, og har funnet ut at det er høyst forskjellige søkerbilder på disse. F.eks synes jeg 350D hadde altfor mørk søker, mens jeg ble nesegrust forelsket i Nikons nye D80. I tillegg til meg har også tester skrytt av den særdels lyse og store søkeren, som var en fryd å bruke. Når kameraet i tillegg har hele 11 fokuspunkter, meget god optikk til kit-linse å være, god ergonomi, super eksponeringsevne i de aller fleste situasjoner og masse annet, havnet denne øverst på min ønskeliste. Du får den med 18-70-kitlinsa til 10K. Det er et stykke mer enn f.eks. 350/400D og flere, men trolig verd prisen. Kan joogså nevne at da jeg prøvde den i fotosjappa, prøvde jeg den i dunkelt lys bak/under disken, på ISO 800, og den hadde overhodet ikke fokustrøbbel, og bildene ble praktisk talt støyfrie. Sukk, den som hadde 10K liggende til overs for tiden....

Lenke til kommentar

Takk for svar begge to. Får komme meg ut og prøve litt ja. Men har så lite peil på dette at jeg føler meg helt dum når jeg skal kikke. Hva skal jeg spørre etter liksom..... Og hvordan skal jeg vite hva som er best når de ramser opp med ulike tekniske ferdigheter for de ulike kameraene.... Har egentlig ikke tenkt så veldig mye på prisklasse, vil ha noe som jeg blir fornøyd med. Har ganske små damehender ja ;)

Lenke til kommentar

Du har vel noen ideer om hva du liker ?

Ta deg en titterunde og kom tilbake når du her mer konkrete kamaraer du lurer på. Problemet er imidlertid at her på forumet vil du sikkert finne både de som elsker og hater dette kameraet.

Et tips er å handle på El-kjøp. Der kan du teste kameraet i 1 mnd og er du ikke fornøyd så kan du returnere det uten problemer - ikke mange som tilbyr dette ! Det var slik jeg fant ut at jeg ikke ville ha Sony kamaraet - etter å ha testet det skikkelig sammen med 30D. Samtidig har vi en tråd her med folk som bare elsker Sony..... Selv endte jeg opp Canon 30D da jeg ikke likte grepet på Nikon 80/200 eller Pentax 10K, selv om alle de sistenevte er bedre på papirer enn 30D. Har ikke angret...

Lenke til kommentar
Du har vel noen ideer om hva du liker ?

Ta deg en titterunde og kom tilbake når du her mer konkrete kamaraer du lurer på. Problemet er imidlertid at her på forumet vil du sikkert finne både de som elsker og hater dette kameraet.

Et tips er å handle på El-kjøp. Der kan du teste kameraet i 1 mnd og er du ikke fornøyd så kan du returnere det uten problemer - ikke mange som tilbyr dette ! Det var slik jeg fant ut at jeg ikke ville ha Sony kamaraet - etter å ha testet det skikkelig sammen med 30D. Samtidig har vi en tråd her med folk som bare elsker Sony.....  Selv endte jeg opp Canon 30D da jeg ikke likte grepet på Nikon 80/200 eller Pentax 10K, selv om alle de sistenevte er bedre på papirer enn 30D. Har ikke angret...

8096367[/snapback]

Jeg er enig med bengh, siden du er helt ny bør du absolutt ta turen inn i en fotobutikk og prøveholde kamera. Jeg tror jeg ville foretrukket det før El-kjøp, da et fysisk besøk langt lettere kan gi deg de rette valgreferansene tror jeg. Det er noen fotobutikker som du bl.a. ser går igjen her på Akam, og jeg tror alle disse er rimelig seriøse i sin behandling av deg og dine spørsmål.

Sjøl lyttet jeg over en periode til råd og tips her på Akam og fikk dermed et godt grunnlag den vegen, før jeg prøveholdt. Jeg gjorde som bengh, prøvet Nikon D 80 og D 200 og Canon 30D. Jeg prøvet Pentax K 100 D men ikke Pentax 10K. Jeg er rimelig sikker på at Pentax 10K har godt grep, men jeg gjorde meg nok opp den meninga at alle de nye innebygga tekniske" finessene" er i sin barndom og jeg valgte å hoppe over stabilisering etc. i kamera. Systemene er nok i sin spede begynnelse..... Grepet på kameraet var for meg best på Canon 30D. Samtidig, eller "på kjøpet" fikk jeg valget mellom norsk og engelsk menysystem, i den grad jeg lurer jeg på noe så er det gjort på 1,2,3 å skifte meny/språk. Menysystemet er, vil jeg tro, maksimalt intuitivt og noe av det beste du får i dag. Utrolig enkelt og effektivt!

Lenke til kommentar
Takk for svar begge to. Får komme meg ut og prøve litt ja. Men har så lite peil på dette at jeg føler meg helt dum når jeg skal kikke. Hva skal jeg spørre etter liksom..... Og hvordan skal jeg vite hva som er best når de ramser opp med ulike tekniske ferdigheter for de ulike kameraene.... Har egentlig ikke tenkt så veldig mye på prisklasse, vil ha noe som jeg blir fornøyd med. Har ganske små damehender ja ;)

8095444[/snapback]

Mitt råd: gi bæng i alle de tekniske finessene.

Sannheten er at hvis du sammenligner f.eks. Canon 400D, Nikon D80 og Pentax K10D, så tar alle sammen mer enn bra nok bilder. Jeg kan så og si garantere deg at du ikke blir misfornøyd med den tekniske siden av kameraet uansett hvilket av disse du kjøper.

Da gjenstår det ergonomi og brukergrensesnitt, og det er her du bør gjøre prioriteringen din. Gå i en fotoforretning, be om å få prøve ut de kameraene du ser på, kjenn hvordan de ligger i hånden, om de er komfortable å holde og om du klarer å holde dem stødig. Se på søkerbildet, om du synes det er bra nok. Lek litt med menyene og se hva du synes virker mest intuitivt. Og så kjøper du det som gir deg det beste helhetsinntrykket.

Av kameraer som er verdt å se på kan jeg nevne følgende:

Nikon D40 og D40x: dette er billigmodellene til Nikon. D40x har vel ikke kommet på markedet ennå, men det er 10,2 megapixel-versjonen, mens D40 har en 6,4 Mp-bildebrikke. Hvis du skal forstørre opp til A3-format kan den ekstra oppløsningen på et 10,2 Mp-kamera være grei å ha, men ikke se deg blind på megapixler. Oppløsning er langt fra den viktigste egenskapen ved et kamera. D40 har mange av fordelene til dyrere modeller som D80 og er antagelig et veldig greit nybegynnerkamera. En ulempe er at kameraet ikke har innebygget autofokusmotor. Det betyr at hvis du skal bruke autofokus så må du ha objektiver med innebygget motor, noe som medfører at du har et mer begrenset utvalg av objektiver du kan kjøpe til det.

Canon Eos 350D: ganske billig nå om dagen, og fremdeles et veldig bra kamera. Har "bare" 8 megapixel sensor, men jeg vil si det er mer enn nok.

Canon Eos 400D: litt dyrere oppfølger til 350D, med noen flere features og høyere oppløsning (10,2 Mp). Personlig synes jeg 350/400 blir for små, men for en bruker med mindre hender er de sikkert fine.

Nikon D80: Mitt eget kamera. Fordelene med det er at det har en stor og fin søker og ligger bra i hendene. Det er en del dyrere enn Canons tilsvarende 400D, men er også mer solidt bygget, og kvaliteten på det medfølgende objektivet er høyere hvis du kjøper et kit.

Pentax K100D og K10D: Jeg kjenner ikke så mye til Pentax sine speilreflekskameraer, men K10D (som er den siste modellen) har fått god kritikk her på bruket i hvert fall. Det er bedre beskyttet mot vær og vind enn de andre kameraene jeg har nevnt, og er også veldig bra ergonomisk (jeg har ikke prøvd å ta bilder med det, men man har da klådd på det i butikken :D ). K100D er forgjengeren med noe lavere oppløsning og sikkert ikke så mange fancy features, men jeg kan egentlig ikke uttale meg. K10D har også en stabilisert bildesensor, hvilket vil si at kameraet flytter på sensoren for å holde bildet stødig hvis hånden som tar bildet ikke er det ;) Dette er ikke noe Nikon eller Canon har satset på (ennå, i hvert fall). Jeg har ikke prøvd det selv, men de som har sier det hjelper til å få klare bilder med lengre lukkertid.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
D40 har en 6,4 Mp-bildebrikke. Hvis du skal forstørre opp til A3-format kan den ekstra oppløsningen på et 10,2 Mp-kamera være grei å ha, men ikke se deg blind på megapixler. Oppløsning er langt fra den viktigste egenskapen ved et kamera.

8097224[/snapback]

Sutekh er åpenbart en vis mann.

Jeg vil bare legge til at i testen Fotografi gjør av D40 i siste nummer, er de nærmest fra seg av begeistring over bildekvaliteten til D40. Jeg skal ikke forvirre med prat om pr-pixel skarphet og lavpassfiltre, men bare si at en megapixel ikke nødvendigvis er en megapixel. Et 6Mpix bilde fra en D40 tåler uten problemer å forstørres til både A3 og mer, om du ikke har tenkt å studere det med lupe.

Gå for ergonomi og hvordan kameraet føles i hånden. Det er "alt" som teller for en nybegynner.

Lenke til kommentar

foto og video i oslo har åpningssalg i disse dager så det er en del å spare der..

jeg kjøpte eos 400d kit i går for 6255 kr, du kan få bare huset til 350d for 3999,- for eksempel

kun oppmøte i butikk og tilbudene gjelder bare til kl 18 idag.. www.fotovideo.no

Lenke til kommentar

8095444[/snapback]

Det høres ut som om du har det litt som meg. Små hender, ja. Jeg liker å holde Cannon EOS 350 / 400 og kjøpte 400 bl. annet pga den automatiske støvrensingen.

Har foreløpig mye moro uten spesielle objektiver, men ser det gryende behovet.

Det er gøy å ta spranget fra kompakt til speilrefleks og se hvor det har sin styrke - og ikke !

Vennlig hilsen Johannne

Lenke til kommentar

6Mp holder i massevis og alle kameraer i salg i dag enten det er Canon, Nikon, Sony, Olympus, Pentax osv. duger i massevis. Jeg vet ikke om noen dårlige kameraer. Kjøp det du har mest lyst på uten å gruble så mye på om det ene er bedre enn det andre. Det er det neppe....

Noen har nevnt Pentax K10D og bildestabilisering som en god egenskap. Selv liker jeg best at det er tettet med gummipakninger for vær og vind. Jeg har selv brukt det i styrtregn med meg selv i regndress og at en slipper å bekymre seg for ødelagt kamera pga. regn er noe jeg setter pris på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...