Splitter Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Hørte på radioen i dag at forskere ved Fermilab tror de har funnet Higgs-partikkelen. Er det noen som vet noe mer om dette, eller vet om linker til mer innformasjon om funnet? Hvis noen ønsker å høre programmet, er det bare å klikke på linken for 06.03.07 på DENNE siden. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Skrevet av en av folkene som jobbet med dette: http://cosmicvariance.com/2007/01/26/bump-hunting-part-1/ og http://cosmicvariance.com/2007/01/26/bump-huning-part-2/. Det er snakk om at det er 2% sjanse for at dette er et statistisk avvik. Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 6. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2007 Må innrømme at jeg falt av et par steder på de to linkene, men intersesant lesning var det uansett. Blir spennende å se hva som skjer videre, og om de virkelig har funnet denne Higgs-partikkelen. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Hva er Higgs partikkelen? Noen som vil gi meg et kort sammendrag om hva det er? Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 det står ganske greit her. http://en.wikipedia.org/wiki/Higgs_boson Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Ikke at jeg vet så mye om det, men det går jo rykter - satt på sidelinja i en diskusjon mellom en på eksperimentell partikkelfysikk-gruppa (jobber mye inn mot bla cern) og en på astro (tidl. teori) - og han påsto at fermilab ikke har ett eksperiment som bekrefter at den er der, men at de sier noe ala. "magefølelsen og vår intuisjon anntyder at den antagelig er der (og dersom vi ikke publiserer noe snart, kommer LHC og tar oss)". Men den endelige bekreftelsen får vi vel ikke før en stund etter LHC kommer online (sommeren 2007 regner man med - skulle egentlig vært mai eller noe, men en brann i en kjølepumpe forpurret den planen... Heldigvis tok det ikke fyr i noe mer (hadde det vært en annen pumpe, så kunne en av de fire detektorene også gått opp i flammer!), men nå må man sjekke alle sammen - og LHC er vist verdens største superkjølte annlegg...) Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Jeg hørte på Verdt å vite som podcast i dag, medbrakt den sunne skepsisen i denne tråden (takk for det), og som det står i de to sidene som det linket til i et tidligere innlegg, så er det en hump på et kurvediagram de har funnet. Det kan være et tegn på at de har funnet noe, men det kan også fortsatt være falsk alarm (en statistisk feil). Hvis humpen på kurven er et funn av et Higgs-boson, så er det vesentlig tyngre enn det man forventet at Higgs-bosonet skulle være i følge den såkalte standardmodellen (som foreløpig har vært svært korrekt i forhold til tidligere oppdagete elementærpartikler). Hvis humpen på kurven virkelig er et Higgs-boson, så må standardmodellen skrives om. Så før fysikerne utroper dette til et Higgs-gjennombrudd, så må de få flere måledata. Den nye CERN-akseleratoren blir derfor neppe arbeidsløs med det første, selv om det altså var på Fermilab de oppdaget denne humpen. Det blir selvsagt spennende å følge med fortsettelsen, men det kan fort ta noen år før dette blir bekreftet eller avkreftet, slik forskningen på dette området har utviklet seg hittil. Så jeg kommer ikke til å sitte i åndeløs spenning å vente på neste nytt om Higgs-bosonet, jeg har jo et liv å leve. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå