Gå til innhold

Kubuntu Live-cd med flere problemer

Anbefalte innlegg

Hei,

Har lastet ned en Kubuntu distro og brent på cd. Under boot velger jeg å starte cd-en i Safe Graphics mode. Detter er gjort på fire forskjellige pc-er.

PC1.) Her startet alt opp og fungerte som normalt. Jeg anser det derfor for ikke å være noe galt med cd-en.

PC2.) Dette er en ganske ny PC. Startet opp, som normalt, men under splash-screenen hvor det står Kubuntu fryser det plutselig. Ei stripe kommer midt over logoen, og ingenting mer skjer.

PC3.) En gammel "HP Vectra" med PIII-prosessor. Starter opp som normalt, men når alt ser ut til å være opp å gå så starter den med en analyse av "trash". Det jobbes på spreng, og musa vil så vidt være med på en eneste bevegelse. Når jeg trykker close så får jeg opp "The KDE Crash Handler" som fortller at KDE har krashet og at jeg bør rapportere dette. Maskina jobber fortsatt på spreng.

PC4.) Får opp menyen med valg om oppstart. Velger Safe Graphics mode, og deretter blir skjermen svart. Etter en stund kommer det opp en markør i det øvre hjørnet. Jeg trykker ctrl+alt-F1 og kommer inn i tekstmodus. Herfra prøvde jeg å følge noen råd som sto i den sticky tråden øverst om å gå inn i admin mode, det gikk fint, deretter kjøre kommandoen "cat /etc/X11/xorg.conf | grep i810". Fikk da feil om at han ikke fant den mappen. Skjermkortet her er et Intel som er innebygd på hovedkortet på en IBM-maskin.

Noen som har en idé om hvor jeg bør begynne å nøste i problemene? Får jo aldri installert noe om det skal være slik.

Edit: når jeg tenker meg om så har vel PC3 nokså lite ram. Ikke mer enn 200 mb iallfall, og det var vel minstekravet?

Endret av perottol
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, takk for svaret. Skal teste dette.

Prøvde det på PC4 for å se om det var grafikkortet som var problemet der og, men der fikk jeg en annen feilmelding. Fikk 8 stk av denne:

[17179582.112000]Buffer I/O error on device hdc. Logical block 177902
[17179xxx.112000]Buffer I/O error on device hdc. Logical block 177902
osv...

Neon som vet hva det kan være?

Lenke til kommentar

Perottol: er det nødvendig å boote til "safe graphics mode" på PC4 hvis den har Intel i810-chipset? Hva skjer om du booter "vanlig"?

Edit: Jeg ser du får en ny type feilmelding. Ifølge denne tråden virker det som om det rett og slett er CD-ROM-leseren som er litt vrang. Noen løser visst problemet med å installere fra "alternate"-CDen i stedet, noen bytter ut CD-ROM-leseren og noen får det til å funke bare ved å legge til "irqpoll" som bootparameter (trykk F6 på menyen, så kan du redigere selv).

Endret av kommers
Lenke til kommentar
Hei, takk for svaret. Skal teste dette.

Prøvde det på PC4 for å se om det var grafikkortet som var problemet der og, men der fikk jeg en annen feilmelding. Fikk 8 stk av denne:

[17179582.112000]Buffer I/O error on device hdc. Logical block 177902
osv...

Neon som vet hva det kan være?

8098219[/snapback]

Prøv å brenne plata på nytt med 4x hastighet.

Edit: Har selv hatt problemer med plater som er brent med for høy hastiget.

Endret av hwknut
Lenke til kommentar

Ja, tror det må være noe med cd-spilleren. Fikk denne litt morsomme feilmeldingen her i sted:

hdc: cdrom_pc_intr: The drive appears confused (ireason = 0x01)

Skal prøve å brenne på nytt, og bytte cdrom hvis det ikke hjelper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...