Kubin Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Når jeg leser ting som dette, lurer jeg på om ikke ting som kjedsomhet er mye mer grunnleggende for hvordan menneskenes verden arter seg, mens vårt evige mas om "høyre" og "venstre" egentlig bare er krusninger i overflaten. Hva tror dere? "Tenåringer dreper hjemløse for moro skyld. Amerikansk middelklasseungdom torturerer og dreper hjemløse i kjedsomhet. (...) En fersk rapport fra The National Coalition for the Homeless stadfester at 2006 var et skrekkår for USAs mange hjemløse. I fjor ble det rapportert 122 angrep og 20 drap på hjemløse, de verste tallene på nær ti år. - Det er svært bekymringsfullt at unge mennesker ser på det som underholdning å sparke personer som bokstavelig talt allerede ligger nede, sier talsmann i organisasjonen, Michael Stoop, til CNN. Det makabre fenomenet blir omtalt som «sport killings» eller «drapssport». Ifølge kriminologer er de som utfører disse brutale handlingene nesten alltid tidligere ustraffede gutter fra pengesterke middelklassehjem." http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/03/04/493929.html Lenke til kommentar
KNB Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Herrejesus da, de er jo 15 og 16 år gamle. Ungdommen i USA er jo helt gale! Lenke til kommentar
Emomilol Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Måtte de sperres inne til de råtner vekk ... Slike gutter vil ikke jorden ha. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Herrejesus da, de er jo 15 og 16 år gamle.Ungdommen i USA er jo helt gale! Langtifra. Er mange i Norge som kunne gjort det samme. Men siden det bor såpass mange fler mennesker i USA høres det så mye ut. Men tenker du per innbygger så.. Jegforsvarer selvfølgelig ikke dette, jeg bare sa noe Lenke til kommentar
CruellaDeVille Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 (endret) Herrejesus da, de er jo 15 og 16 år gamle.Ungdommen i USA er jo helt gale! Langtifra. Er mange i Norge som kunne gjort det samme. Men siden det bor såpass mange fler mennesker i USA høres det så mye ut. Men tenker du per innbygger så.. Jegforsvarer selvfølgelig ikke dette, jeg bare sa noe 8091479[/snapback] Jeg tror ikke det kunne skjedd i Norge, fordi vi har et annet forhold til våpen enn de har der borte. Vi har feks strengere kontroll med lagring og hvem som kan eie. Mentalt ustabile folk (eller lystmordere som kjeder seg) finnes det nok i alle land, men i et fredlig, vestlig land er USA høyt på mordstatistikkene. Antall drap uavhengig av folketall: http://www.nationmaster.com/graph/cri_mur-crime-murders Antall drap relativ i forhold til folketall http://www.nationmaster.com/graph/cri_mur_...ders-per-capita At polen hadde så mange mord ante jeg ikke :/ (validitet av kilden kan jeg ikke si noe om) Endret 6. mars 2007 av CruellaDeVille Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Jeg tror ikke det kunne skjedd i Norge, fordi vi har et annet forhold til våpen enn de har der borte. Vi har feks strengere kontroll med lagring og hvem som kan eie. Dette er vanlige 15-16 åringer... tror ikke de har særlig penger til eller noe slikt for og skaffe seg en pistol når en vanlig kjøkkenkniv som alle har hjemme funker fint. Mentalt ustabile folk (eller lystmordere som kjeder seg) finnes det nok i alle land, men i et fredlig, vestlig land er USA høyt på mordstatistikkene. Dette er verken mantalt ustabile folk (selv om man kanskje vil kalle en person som tar ett annet liv nettop det) eller lystmordere. Som sagt er dette helt vanlige tenåringer fra en god middelklasse. Antall drap uavhengig av folketall:http://www.nationmaster.com/graph/cri_mur-crime-murders Antall drap relativ i forhold til folketall http://www.nationmaster.com/graph/cri_mur_...ders-per-capita Drap i forhold til inbyggere var jo ikke så ille i USA? Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 (endret) Jeg tror ikke det kunne skjedd i Norge, fordi vi har et annet forhold til våpen enn de har der borte. Vi har feks strengere kontroll med lagring og hvem som kan eie. Dette er vanlige 15-16 åringer... tror ikke de har særlig penger til eller noe slikt for og skaffe seg en pistol når en vanlig kjøkkenkniv som alle har hjemme funker fint. Mentalt ustabile folk (eller lystmordere som kjeder seg) finnes det nok i alle land, men i et fredlig, vestlig land er USA høyt på mordstatistikkene. Dette er verken mantalt ustabile folk (selv om man kanskje vil kalle en person som tar ett annet liv nettop det) eller lystmordere. Som sagt er dette helt vanlige tenåringer fra en god middelklasse. Antall drap uavhengig av folketall:http://www.nationmaster.com/graph/cri_mur-crime-murders Antall drap relativ i forhold til folketall http://www.nationmaster.com/graph/cri_mur_...ders-per-capita Drap i forhold til inbyggere var jo ikke så ille i USA? 8091633[/snapback] ja skulle tro at det var høyere,men jeg visste ikke at land som Colombia og sør-afrika kom før USA,selv om USA har ganke høyt allikavel Endret 6. mars 2007 av Feltherre Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 (endret) ja ksulle tro at det var høyere,men jeg visste ikke at land som Colombia og sør-afrika kom før USA,selv om USA har ganke høyt allikavel Colombia er jo ett helvette og leve i da. Snakker ikke av erfaring, men fra dokumentarer derfra osv. Sør-Afrika. Mye borgerkrig og faenskap er det ikke? .. Jaja, skjønner egentlig ikke hva jeg snakker/argumenterer om eller hva jeg gjør her Endret 6. mars 2007 av Lakus Lenke til kommentar
Fredrik- Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Jeg skjønner virkelig ikke hvordan det går ann ... Det er helt ubegripelig, hva skal man gjøre med sånt? Hvordan kan mennesker være strippet totalt for medmenneskelighet og empati? Hvilken verden lever vi i? ... Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Det makabre fenomenet blir omtalt som «sport killings» eller «drapssport». Ifølge kriminologer er de som utfører disse brutale handlingene nesten alltid tidligere ustraffede gutter fra pengesterke middelklassehjem." http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/03/04/493929.html 8090543[/snapback] Forundrer meg ikke at denslags skjer nettop i USA. Forakt for de svake, forakt for andre kulturer, forakt for andre folkeslag, osv. Fangemishandlingen i Abu Ghraib fengselet er nok også et utslag av denne tankegangen. Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Hva får ett menneske til å gjøre sånt? Dette er unge mennesker som ikke en gang har hatt tid til å "havne på bunnen". Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Det makabre fenomenet blir omtalt som «sport killings» eller «drapssport». Ifølge kriminologer er de som utfører disse brutale handlingene nesten alltid tidligere ustraffede gutter fra pengesterke middelklassehjem." http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/03/04/493929.html 8090543[/snapback] Forundrer meg ikke at denslags skjer nettop i USA. Forakt for de svake, forakt for andre kulturer, forakt for andre folkeslag, osv. Fangemishandlingen i Abu Ghraib fengselet er nok også et utslag av denne tankegangen. 8092505[/snapback] Er litt uenig der, det finnes vel ikke land i verden som er like samensatt som USA. Det bor vel en 10-20 millioner muslimer, minoritetene er plutselig majoriteten, og det finnes et drøss med forskjellige kulturer der borte. Er enig med at Abu Ghraib-saken er drøy kost, men å dra hele USA under en kam blir det samme som å si at alle muslimer er terrorister. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 For noen år siden var det en uteligger i Arendal som måtte bøte med livet. da var den noen fylliker som regelrett hadde sparka han til døde. er ikke bare USA som har mennesker som ikke har livets rett. Lenke til kommentar
KNB Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Jeg tror ikke det kunne skjedd i Norge, fordi vi har et annet forhold til våpen enn de har der borte. Vi har feks strengere kontroll med lagring og hvem som kan eie. Mentalt ustabile folk (eller lystmordere som kjeder seg) finnes det nok i alle land, men i et fredlig, vestlig land er USA høyt på mordstatistikkene. Antall drap uavhengig av folketall:http://www.nationmaster.com/graph/cri_mur-crime-murders Antall drap relativ i forhold til folketall http://www.nationmaster.com/graph/cri_mur_...ders-per-capita At polen hadde så mange mord ante jeg ikke :/ (validitet av kilden kan jeg ikke si noe om) 8091561[/snapback] Helt enig med deg, USA lar alle ha våpen i huset og vold på tv driter alle i!! Eneste de ikke liker på tv er sex=) Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Er det bare meg som får assosiasjoner til Bumfights-filmene når man hører om sånne saker? Jeg har ikke sett filmene, men ut ifra det jeg har forstått går det i mye av det samme, bare ikke like grovt. Jeg sier ikke at Bumfights-filmene på noen som helst måte er en slags utløsende faktor for disse mordene, men at det i det hele tatt finnes sånne filmer er vel et tegn på at uteliggere for noen har omtrent like mye verdi som en gjennomsnittlig husflue. Som andre i denne tråden sa; dette er ikke nødvendigvis ungdommer som er psykisk syke, men det er vel heller folk som har et helt distansert forhold til verdier som menneskeverd. Lenke til kommentar
Neophus Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Mens det er forkastelig hva de får stakkarne til å gjøre i bumfights filmene, så er ikke poenget til skaperne i utgangspunktet å nedverdige de, eller å skade de. De får som regel betalt enten det er penger eller en kaffekopp for hva de nå måtte gjør. Veien er ganske lang derifra til å absolutt ikke ha noe respekt for andre mennesker(og deres livsrett) fordi de har tatt noen uheldige valg. Må forsåvidt slenge meg på at folk kan være like grusomme her til lands, det skjer bare på en såpass liten skala at man ikke får det inntrykket. Ungdommer i USA trenger ikke nødvendigvis å ha råd til våpen selv heller, avhengig av hvor i landet de er, så er ikke det uhørt at noen i husholdningen har enten en pistol/revolver eller større skytevåpen. Koster ikke all verdens for de billigste håndvåpnene heller. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Mens det er forkastelig hva de får stakkarne til å gjøre i bumfights filmene, så er ikke poenget til skaperne i utgangspunktet å nedverdige de, eller å skade de. De får som regel betalt enten det er penger eller en kaffekopp for hva de nå måtte gjør. Veien er ganske lang derifra til å absolutt ikke ha noe respekt for andre mennesker(og deres livsrett) fordi de har tatt noen uheldige valg. 8112514[/snapback] Jeg vil si at de nedverdiger uteliggere i aller høyeste grad. De umenneskeliggjør jo uteliggere. Det at de får betalt for det synes jeg bare gjør det enda mer sprøtt. Bumfights-videoene utnytter folk som har en vanskelig livssituasjon, og setter dem i en posisjon som de helt sikkert ikke hadde oppsøkt hvis de hadde hatt valget, og dokumenterer det hele som underholdning. Angående denne teorien om bumfights er det ifølge wikipedia flere angrep man tror kan ha blitt påvirket av dette. # In July 2004, four teenagers in Mildura, Australia faced murder charges after they set fire to a homeless man's makeshift shelter, supposedly inspired by the Bumfights videos.# In August 2005, two 19-year-old men attacked homeless Los Angeles residents with baseball bats, apparently saying they were inspired by Bumfights. # In 2005 two teens from Calgary, Alberta who apparently claimed to be "fans" of the show severely beat a homeless man in their city. The two were later sentenced to a year in prison. http://en.wikipedia.org/wiki/Bumfights#Controversy Ungdommer i USA trenger ikke nødvendigvis å ha råd til våpen selv heller, avhengig av hvor i landet de er, så er ikke det uhørt at noen i husholdningen har enten en pistol/revolver eller større skytevåpen. Koster ikke all verdens for de billigste håndvåpnene heller. 8112514[/snapback] Hvis du virkelig går inn for å drepe noen kan du gjøre det på tusenvis av måter. Jeg tror at tilgangen til skytevåpen kan være en faktor, men jeg tror absolutt ikke det er den avgjørende. Hvis du ser på eksempelene i sitatet fra wikipedia ser du at ingen av disse brukte skytevåpen for å drepe uteliggerene. Det gjelder vel forsåvidt også saken det linkes til i Aftenposten. Lenke til kommentar
Fredrik- Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 (endret) Det interesange med dette er å finne ut hvorfor/hvordan mennesker får seg til å utdøve vold mot svake mennesker det allerede er veldig synd på. Hva setter i gang slik galskap? Endret 9. mars 2007 av Fredrik- Lenke til kommentar
Zeorsd Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Dette er ganske enkelt ungdom med psykiske problemer. Ikke mer komplisert enn det. Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 Ungdom med psykiske problemer? Nei, de ungdommene er bare drittsekker som ikke er verdt noe. Måtte de råtne bort. Håper de får huden flerret av til kjøttet for å deretter bli rullet i salt. :D Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå