Hoon Skrevet 7. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2007 oO Så du er ikke bevisst på hva som skjer i det hele tatt, selv om det har skjedd mange ganger før? Virker litt nasty~ ;'| 8097984[/snapback] Nei nå er jeg jo veldig klar over at det er helt naturlig, men allikevel så får jeg panikk Lenke til kommentar
SilentAngel Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Er dette mulig? Av og til er det akurat som jeg våkner midt på natten og jeg kan ikke røre meg, jeg kan se alt rundt meg etc, men kroppen min vil ikke røre seg, blir selvfølgelig ganske redd men det kan ta en stund før jeg våkner på ordentlig. Og når jeg våkner så åpner jeg øynene, så det kan virke som det er ett bilde av rommet jeg sover i jeg ser før det. Tror ikke dette er noe overnaturlig, men heller kansje ett kjent fenomen, finnes det noe info eller forskning på dette? Har noen opplevd det samme? 8090535[/snapback] jeg har ikke opplevd akkurat dette, men det høres ekkelt ut jeg derimot opplevde noe annet.. jeg drømte en natt at jeg våkna av vekkerklokka... og det var ganske realistisk.. så vekte den lyden i drømmen meg... trodde jeg... men det viste seg at dette var nok en drøm... så når jeg våkna for real var jeg ikke sikker på om jeg virkelig hadde våkna eller om det bare var enda en drøm.. (noen ganger når jeg drømmer er jeg faktisk bevisst på at det er en drøm.. rare greier) så jeg gikk ut på badet og dukka huet i kaldt vann... da viste det seg å være realiteten men søvnen og alle dens faser er og blir et mysterium for forskere... det er svært lite man vet om søvn egentlig ... hehe Lenke til kommentar
Neophus Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Er dette mulig? Av og til er det akurat som jeg våkner midt på natten og jeg kan ikke røre meg, jeg kan se alt rundt meg etc, men kroppen min vil ikke røre seg, blir selvfølgelig ganske redd men det kan ta en stund før jeg våkner på ordentlig. Og når jeg våkner så åpner jeg øynene, så det kan virke som det er ett bilde av rommet jeg sover i jeg ser før det. Tror ikke dette er noe overnaturlig, men heller kansje ett kjent fenomen, finnes det noe info eller forskning på dette? Har noen opplevd det samme? 8090535[/snapback] jeg har ikke opplevd akkurat dette, men det høres ekkelt ut jeg derimot opplevde noe annet.. jeg drømte en natt at jeg våkna av vekkerklokka... og det var ganske realistisk.. så vekte den lyden i drømmen meg... trodde jeg... men det viste seg at dette var nok en drøm... så når jeg våkna for real var jeg ikke sikker på om jeg virkelig hadde våkna eller om det bare var enda en drøm.. (noen ganger når jeg drømmer er jeg faktisk bevisst på at det er en drøm.. rare greier) så jeg gikk ut på badet og dukka huet i kaldt vann... da viste det seg å være realiteten men søvnen og alle dens faser er og blir et mysterium for forskere... det er svært lite man vet om søvn egentlig ... hehe 8098223[/snapback] Hadde ikke det vært greiere å bare knipe deg selv, eller lugge? Lenke til kommentar
SilentAngel Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Hadde ikke det vært greiere å bare knipe deg selv, eller lugge? 8111011[/snapback] Næh, funker ikke med meg som jeg sa, så er jeg noen ganger .. eller.. når jeg tenker meg om, mesteparten av tida bevisst på at jeg drømmer.. og det er mer enn en gang jeg rett og slett har hatt lyst til å våkne, så har jeg prøvd dette da, men gjorde like vondt som det ville gjort i virkeligheten btw, opplevde noe rart i dagtidlig.. jeg drømte noe, men det var et mareritt så ville våkne. Så jeg gjorde det jeg alltid gjør.. fant en bratt bakke og hev meg utfor. Så våkna jeg da, men jeg så bakken jeg landet på, og litt av hva som skjedde etterpå før rommet begynte å komme inn i fokus.. merkelig Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Mulig dere er i en lucid drøm, eller like utenfor den. Du kan drømme at du er i soverommet, alt ser ekte ut, du er bevist, men du drømmer fortsatt, men har ikke full kontroll over drømmen og tror du er paralysert. Ellers kan det være mulig du blir bevist våken, men resten av kroppen og hjernen sover, slapper man av da blir man sendt rett inn i en lucid drøm. Det har hendt meg to ganger at jeg har drømt at våkner i senga mi, men la jeg merke til at noe var unormalt så jeg skjønte at det var en drøm og tok kontrollen selv, det er da all moroa starter . Lenke til kommentar
Gjest Guest Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Aldri skjedd med meg O: Lenke til kommentar
Chakl Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 Har opplevd det mange ganger, de første gangene det skjedde syns jeg det var ganske ekkelt og skummelt siden det kunne ta opptil 10 minutter før jeg greide å bevege musklene. Men nå er det nesten ikke et problem lenger, heller en fordel. Nå greier jeg å bryte barrieren iløpet av noen sekunder. Det går også ann å gå "Lucid Dreaming" i det stadiet, har greid det 2 ganger som jeg huske. Men det er veldig veldig vanskelig, for enten så går jeg i søvne eller våkner av for mye hjerneaktivitet. Har ikke hatt det på en god stund nå, så jeg savner det litt egentlig . Lenke til kommentar
GrandSummon Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Jeg har ikke opplevd dette selv, men jeg har hørt en del historier om det. Når du er i en såkalt søvnparalyse (noen kaller det heller astralkatalepsi) ser man ofte synes og kjenner et trykk på brystet. Noen ser djevelen, noen ser romvesener andre ser "the old hag". Man kan visst også lett komme ut-av-kroppen i dette stadiet. Man trenger visst bare å lukke øynene, se for seg et sted og "dra" bildet mot seg; så er du der. Hadde jeg hatt et tilfelle av søvnparalyse, ville jeg utnyttet det Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Er dette mulig? Av og til er det akurat som jeg våkner midt på natten og jeg kan ikke røre meg, jeg kan se alt rundt meg etc, men kroppen min vil ikke røre seg, blir selvfølgelig ganske redd men det kan ta en stund før jeg våkner på ordentlig. Og når jeg våkner så åpner jeg øynene, så det kan virke som det er ett bilde av rommet jeg sover i jeg ser før det. Tror ikke dette er noe overnaturlig, men heller kansje ett kjent fenomen, finnes det noe info eller forskning på dette? Har noen opplevd det samme? 8090535[/snapback] Det er helt vanlig. Det er en tilstand hvor deler av hjernen din er våken og deler av den er forsatt i søvn. Jeg, personlig, har fått flere slike opplevelser. Det skjer oftes nå jeg har hatt et meget trøtt dag. Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 (endret) Skjedd flere ganger at jeg har trodd jeg var våken mens jeg sov, surfe forum, gjøre ting osv. Men har aldri skjedd at jeg har våknet opp og ikke kunne gjøre noe. Endret 12. mars 2007 av Bundy Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 (endret) Skjedd flere ganger at jeg har trodd jeg var våken mens jeg sov, surfe forum, gjøre ting osv.Men har aldri skjedd at jeg har våknet opp og ikke kunne gjøre noe. 8133853[/snapback] HAHA jeg hadde en episode der jeg tisset på veggen... Trodde det var doet.. Endret 13. mars 2007 av Vaio Lenke til kommentar
Fredrik- Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Skjedd flere ganger at jeg har trodd jeg var våken mens jeg sov, surfe forum, gjøre ting osv.Men har aldri skjedd at jeg har våknet opp og ikke kunne gjøre noe. 8133853[/snapback] HAHA jeg hadde en episoder der jeg tisset på veggen... Trodde det var doet.. 8141891[/snapback] Lol eid Med sånn søvnparalyse kan man jo se hvordan sinnsyke folk har det *hele tia* ;p Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 (endret) Ha en sunn søvnrytme og ikke ligg på ryggen, så får du ingen søvnparalyse. Det har seg slik at når man begynner å drømme havner du i en paralyse som skal hindre deg i å bevege deg (kalles REM [Rapid Eye Movement]-fasen, navnet kommer av at øynene beveger seg frem og tilbake, som forklarer hvorfor øynene kan beveges). Men av og til våkner man uten at paralysen er opphevet, og man fortsatt er i drømme. Dette blir et paradoks mellom den våkne og den sovende hjernen, og dette kan føre til hallusinasjoner o.l. Mange mener at første gang de opplevde en ordentlig søvnparalyse var de 100% sikker på at de skulle dø (det er en negativ versjon av nær-døden opplevelser, btw). Men jeg vil ikke si mer for å skremme deg. Du unngår det som sagt med en sunn søvnrytme og ikke ligge på ryggen. God luft på rommet er også fint. Skulle du vær så uheldig å allikevel oppleve dette, skal man vist fokusere alt man kan på å lée en finger, og når det går, skriker du som en forstukken gris. Endret 13. mars 2007 av Mr. Crowley Lenke til kommentar
Chakl Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Ha en sunn søvnrytme og ikke ligg på ryggen, så får du ingen søvnparalyse. Det har seg slik at når man begynner å drømme havner du i en paralyse som skal hindre deg i å bevege deg (kalles REM [Rapid Eye Movement]-fasen, navnet kommer av at øynene beveger seg frem og tilbake, som forklarer hvorfor øynene kan beveges). Men av og til våkner man uten at paralysen er opphevet, og man fortsatt er i drømme. Dette blir et paradoks mellom den våkne og den sovende hjernen, og dette kan føre til hallusinasjoner o.l. Mange mener at første gang de opplevde en ordentlig søvnparalyse var de 100% sikker på at de skulle dø (det er en negativ versjon av nær-døden opplevelser, btw). Men jeg vil ikke si mer for å skremme deg. Du unngår det som sagt med en sunn søvnrytme og ikke ligge på ryggen. God luft på rommet er også fint. Skulle du vær så uheldig å allikevel oppleve dette, skal man vist fokusere alt man kan på å lée en finger, og når det går, skriker du som en forstukken gris. 8147799[/snapback] Hehe jeg savner det der faktisk littegrann, en stund siden jeg har hatt det. Men sist så rakk jeg "fingeren" til i stadiet mellom drøm og hallusinasjon. Artig opplevelse kan jeg si, gleder meg allerede. Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 HAHA jeg hadde en episoder der jeg tisset på veggen... Trodde det var doet.. 8141891[/snapback] Jeg pissa i søppelbøtta en periode i søvne. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 (endret) HAHA jeg hadde en episoder der jeg tisset på veggen... Trodde det var doet.. 8141891[/snapback] Jeg pissa i søppelbøtta en periode i søvne. 8148145[/snapback] Kanskje vi burder henge denne plakaten utenfor døren våres: Endret 13. mars 2007 av Vaio Lenke til kommentar
SilentAngel Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Det har seg slik at når man begynner å drømme havner du i en paralyse som skal hindre deg i å bevege deg 8147799[/snapback] Men... om natta når man sover snur man seg jo i gjennomsnittet 52 ganger... og når du kan snu deg i søvne, så må det jo gå an å bevege seg... Lenke til kommentar
Hoon Skrevet 14. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2007 (endret) man tilbringer en veldig liten del av søvn perioden i rem og nrem søvn Endret 14. mars 2007 av donsai Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Søvnparalyse har skjedd meg også flere ganger. Siste gangen våknet jeg av en lyd som best kan beskrives som et godstog på vei rett mot meg, nærmere og nærmere. Jeg lå skrekkslagen i senga uten å kunne røre meg, mens lyden ble mere og mere intens og et sterkt lys begynte å flakke inn gjennom soveromsvinduene, hele rommet ristet. Jeg prøvde å rope på hjelp, men fikk ikke frem en lyd, bare svak hvisking. Klarte å rulle meg ut av senga akkurat i det leiligheten var i ferd med å bli pulverisert, klask i gulvet, da begynte spesialeffektene å avta. Jeg begynte å våkne. Klarte sakte men sikkert å stabbe meg på bena. Søvnparalyse må bare oppleves. Helt jævlig.. Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Akkurat nå er jeg våken mens jeg sover.. sitter i geografitimen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå