Gå til innhold

det er gjelder for automatiserte anlegg (aua)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

til hvilket kontaktor er kontaktene 61-62 og 71-72?

 

om 71-72 er til Q2 og 61-62 til Q1 kan det være en motor forrigling, dvs at når bryter S2 blir trykket inn, får Q1 strøm og Q1 13-14 slår inn og holder kontakt (holde krets), og 61-62 slår ut slik at Q2 ikke kan slå inn, og visa versa om man trykker S3 istedet for S2..

 

dette er dog kun vill gjetting fra min side, da jeg ikke vet hva 61-62 og 71-72 er knyttet til :hmm:

Lenke til kommentar
til hvilket kontaktor er kontaktene 61-62 og 71-72?

 

om 71-72 er til Q2 og 61-62 til Q1 kan det være en motor forrigling, dvs at når bryter S2 blir trykket inn, får Q1 strøm og Q1 13-14 slår inn og holder kontakt (holde krets), og 61-62 slår ut slik at Q2 ikke kan slå inn, og visa versa om man trykker S3 istedet for S2..

 

dette er dog kun vill gjetting fra min side, da jeg ikke vet hva 61-62 og 71-72 er knyttet til :hmm:

8093550[/snapback]

 

 

Du har nokk ett stort snev av sannhet der du......

 

Ett så enkelt skjema bør man forstå selv ved å studere det litt, gjøre leksene sine :p

 

Kom gjerne med spesifikke spørsmål, om det er noe spesielt en lurer på, men for å lære dette må en studere en del selv. Om ikke også er en sann som bare ser kretsen for seg og funksjonen for seg, sparer en del tid på lekser da :tease:

 

 

 

 

*Evig elektro nerd*

Lenke til kommentar
har du sjekket vedlegget?
Har sjekket vedlegget nå som du har lastet det opp ja og det er ett styrestrømsskjema for styring av to kontaktorer. Er det funksjonsbeskrivelse av dette du er på jakt etter?

8093179[/snapback]

 

jaja. når jeg trykker på start eller stopp? hva skjer med kontaktoren? eller sånt

Lenke til kommentar
til hvilket kontaktor er kontaktene 61-62 og 71-72?

 

om 71-72 er til Q2 og 61-62 til Q1 kan det være en motor forrigling, dvs at når bryter S2 blir trykket inn, får Q1 strøm og Q1 13-14 slår inn og holder kontakt (holde krets), og 61-62 slår ut slik at Q2 ikke kan slå inn, og visa versa om man trykker S3 istedet for S2..

 

dette er dog kun vill gjetting fra min side, da jeg ikke vet hva 61-62 og 71-72 er knyttet til :hmm:

8093550[/snapback]

 

 

61-62 og 71-71 er knyttet til Q1 og Q 2 :)

Endret av anelka9
Lenke til kommentar
til hvilket kontaktor er kontaktene 61-62 og 71-72?

 

om 71-72 er til Q2 og 61-62 til Q1 kan det være en motor forrigling, dvs at når bryter S2 blir trykket inn, får Q1 strøm og Q1 13-14 slår inn og holder kontakt (holde krets), og 61-62 slår ut slik at Q2 ikke kan slå inn, og visa versa om man trykker S3 istedet for S2..

 

dette er dog kun vill gjetting fra min side, da jeg ikke vet hva 61-62 og 71-72 er knyttet til :hmm:

8093550[/snapback]

 

 

Du har nokk ett stort snev av sannhet der du......

 

Ett så enkelt skjema bør man forstå selv ved å studere det litt, gjøre leksene sine :p

 

Kom gjerne med spesifikke spørsmål, om det er noe spesielt en lurer på, men for å lære dette må en studere en del selv. Om ikke også er en sann som bare ser kretsen for seg og funksjonen for seg, sparer en del tid på lekser da :tease:

 

 

 

 

*Evig elektro nerd*

8094076[/snapback]

 

om s2 slår inn og så Q1 får strøm som får det til motoren starter?. om s3 blir slått inn , får Q2 strøm. motoren starter? også

Lenke til kommentar
etter den forklaringen jeg ga så er den slik at bare en av motorene kan starte samtidig, og for å starte den andre må du stoppe den første.

8098319[/snapback]

 

Eller kanskje mest sannsynlig: begge kontaktorene styrer samme trefasemotor, men i hver sin dreieretning (kontaktorene er paralellkoblet, men den ene har krysset to ledere i forhold til den andre) -poenget med at den ene kontaktoren bryter styrestrømmen til den andre når den slår inn er i så fall å hindre den stakkars motoren i å bli forvirret og prøve å gå to veier samtidig.. :p (Dessuten ville det i såfall bli en gedigen kortslutning i hovedstrømskretsen) :whistle:

Lenke til kommentar

Husker denne, det er styrestrømskjema til en dreieretningsvender til en asynkron motor.

 

Du bør ha en til bryter i s2 som er NC og ligger bak Q2:13-14, og vice versa sånnat du slipper å trykke inn stopp knappen hver gang du skal bytte retning.. Just a tip :)

 

Edit: og hopp over 71-72 og 61-62 da du ikke behøver de lenger.

Endret av r0zie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...