Gå til innhold

Innfører forbud mot nye nettkaféer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er jo det med kontrollen som er problemet de jobber rundt hele tida.

Hjemme hos kinesere(familiesituasjonen altså), så kontrollerer foreldrene 110% hva barna gjør, i selve landet kontrollerer staten 110% hva folket gjør, og utfallet av det blir at ingen egentlig vet hva de skal gjøre lenger. Ungdom der borte veit ikke hva som er lurt, de blir bare fortalt og styrt  uten mulighet til å delta på valgene som blir gjort. De har ikke oppdragelse til å vite hva som er bra eller dårlig for seg selv, siden selvstendighet er ikke en del av oppveksten. Eneste de veit er at mamma og pappa har svaret. Noe de ikke har, siden foreldrene igjen er i samme situasjon som barna bare i en større målestokk. Det blir som planter i glasshus, de skal kontrollere at alle blir perfekte, men på den andre siden blir ingenting bra i det hele tatt.

Så min mening er at det ikke er sensur som er formålet med denne vendingen. De må rett og slett styre rotløs ungdom, og forsåvidt et rotløst folk, som har forvillet seg bort i et hjørne hvor kun suksess, stolthet og et godt ansikt utad betyr noe. Hvor ærlige og ekte mennesker ikke lenger har noen verdi.

(Jeg snakker ut ifra erfaringer og egne oppfatninger. Jeg sier ikke at det er slik som jeg har beskrevet 100%, men det er altfor mye av det. Dessuten har de nok nettkafeer fra før av.)

8093251[/snapback]

jeg er ganske enig med at folket blir isolert og din oppfatning. etter min mening er denne dominante affæren et show. Når de fleste tar det som virkelig vil de se oppfatningen din ganske klart, noe jeg mener de fleste har realisert. De som ikke skjønner dette, er da de som har suksess og de som vil ha, altså bruk av showets mal som standpunkt er/blir ikke et dominant utgave av kina. jeg tror dette blir slutt på neste generasjon.

Lenke til kommentar
Kommunisme og fri flyt av informasjon er for meg et paradoks.

8092976[/snapback]

hvorfor er det et paradoks?

8094812[/snapback]

Det er et paradoks fordi propaganda og sensur av kritikk mot regimet er noen av de viktikgste virkemidlene for å opprettholde et totalitært styre. I terioen kan man ha kommunisme og demokrati samtidig, men hva skal man gjøre med de som vil stemme på andre enn kommunistiske parti?

Lenke til kommentar

Antagelsen er her at dette er en form for sensur, men de eksisterende nettkafeene får jo holde åpent? Jeg tror faktisk ikke det er umulig at den offisielle forklaringen holder mål, men akkurat hva de blir avhengige av aner jeg ikke. Endel av disse ungdommene blir nok sittende utrolig lenge på nettkafeene og om det er det eller bekymringen hva de lærer/leser eller generell omtanke for disse folkene er vel en egen historie. Har selv vært på nettkafeer når jeg har vært ute og reist, enkelte individer ser ganske fastklistrede ut og jeg vil nesten tro at dette potensielt kan være ett større problem i Kina enn andre plasser, både inntekt, levestandard og politisk styresett tatt i betrakning.

Lenke til kommentar
Det er et paradoks fordi propaganda og sensur av kritikk mot regimet er noen av de viktikgste virkemidlene for å opprettholde et totalitært styre. I terioen kan man ha kommunisme og demokrati samtidig, men hva skal man gjøre med de som vil stemme på andre enn kommunistiske parti?

8096177[/snapback]

Måten kommunisme har blitt gjennomført på i både Sovjetunionen og Kina er langt fra tankene Karl Marx hadde om kommunisme. Hva man nå ha i Kina og hadde i Sovjet er/var i praksis diktaturer. Dersom jeg ikke husker feil, så forutså Karl Marx at man måtte ha en overgang med ett totalitært regime, men at skulle være midlertidig til det "perfekte" samfunnet var etablert og folket kunne ta over. Historien viser dessverre at selv om tanken bak kommunisme er god, så er enkeltindividers behov for makt enda større, noe som i praksis gjør at kommunisme slik Karl tenkte aldri vil være praktisk gjennomførbart.

Edit: jeg tror også Karl Marx mente at ett samfunn måtte ha oppnådd en høy grad av industrialisering før man kunne begynne å innføre kommunisme, dvs dersom hukommelsen min er riktig, så hadde man ikke noe godt utgangspunkt i verken Kina eller Sovjet.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Kommunisme og fri flyt av informasjon er for meg et paradoks.

8092976[/snapback]

8094812[/snapback]

8096177[/snapback]

Å kalle kina kommunistisk er vel å trekke det litt vel langt? totalitært ja, kommunistisk? :roll:

Lenke til kommentar

Før var det opium, nå er det internett.

MMORPG is the opium of the masses. ;)

Kommunisme og fri flyt av informasjon er for

meg et paradoks.

8092976[/snapback]

8094812[/snapback]

Det er et paradoks for han fordi hans alminnelige fornuft tilsier at det ikke går ann.

Sannheten er vel at fri fly av informasjon er kommunistisk kanskje mer enn noe annet.

Paradokset her er vel heller "kommunistiske" styrer.

Til Shagma ovenfor som påstår at det er kommunistisk å ha egne kommunistiske parti, og at kommunistisk teori tilsiser at man må stemme på disse eller imøtegå sensur. Jeg var enig helt til du begynte å snakke om kommunistiske parti og sensur som kommunistisk praksis.

Hvis man tramper på alle kommunistiske verdier i praksis er man ikke kommunist bare fordi man "forsvarer" kommunistiske verdier.

Det er direkte ukommunistisk å ha egne kommunistiske parti, kommunistier stemmer på arbeider-partier.

Hva jeg eller andre i denne tråden sier bør inntas i sammenheng med salt, men min siste påstand kan ihvertfall spores tilbake til det kommunistiske manifest. Uten at det er noen bibelsk sannhet. Det er lite konstruktivt å komme med veldig bastante påstander.

Edit: Vi tar et eksempel.

Å si at fri fly av informasjon, og dermed allmenn tilgang til informasjon ikke er kommunistisk er som å si at et bibliotek ikke er kommunistisk bare fordi man ikke skyter folk som leverer bøker for sent.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Marx hadde rett i mye, men feil på de viktigste punktene. Han konstruerte mennesker og deres behov for så å kunne si hva som ville skje med kapitalismen når disse menneskene fikk velge. Dersom dette var tilfelle så ville sikkert kommunisme og ytringsfrihet gå fint sammen. Jeg velger å kalle et slikt sted for Bakvendtlandia.

Hvis vi stikker fingeren i jorden så skjønner vi at for å etablere eller opprettholde kommunisme med virkelige mennesker, så må det gjøres uten at motstanderne får lov å komme til ordet.

Lenke til kommentar
Marx hadde rett i mye, men feil på de viktigste punktene. Han konstruerte mennesker og deres behov for så å kunne si hva som ville skje med kapitalismen når disse menneskene fikk velge. Dersom dette var tilfelle så ville sikkert kommunisme og ytringsfrihet gå fint sammen. Jeg velger å kalle et slikt sted for Bakvendtlandia.

Hvis vi stikker fingeren i jorden så skjønner vi at for å etablere eller opprettholde kommunisme med virkelige mennesker, så må det gjøres uten at motstanderne  får lov å komme til ordet.

8098452[/snapback]

Jeg er litt evig optimist og tror vel kanskje at vi på ett eller annet tidspunkt i vår teknologiske utvikling kan komme til ett punkt der behovet for kapitalisme forsvinner, men dersom den kommunistiske ideen skal få gjennomslag, så mener jeg det må skje som ett resultat av "naturlig" utvikling og ikke være påtvunget.

Kapitalisme innebærer i praksis, slik jeg ser det at man fordeler ressursene i ett samfunn der de gir mest igjen og dette kontrolleres igjen med cash. Og pengene kommer fra folket som da indirekte sier at så og så mye ressurser skal brukes på å lage sko, klær etc. Dette ville i praksis ikke vært nødvendig dersom det ikke var noen begrensninger på ressurser/energi. Med den mentaliteten og teknologien vi har i dag, ville dette som sagt være helt umulig.

Edit: nå slenger jeg meg kommentaren til Spetsnaz på den måten at jeg ikke er noen ekspert på området og derfor ikke er noe "sannhetsvitne".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...