Gå til innhold

Farlig å svare på mail fra såkalt "Nigeria-svindel


Anbefalte innlegg

Fikk her en dag henvendelse på en vare jeg har på Bruktmarkedet.

 

Det var helt tydelig at dette var forsøk på svindel à la Nigeria.

 

Før jeg tenkte meg om svarte jeg på denne mailen hvor jeg ba om navn og adresse.

 

Var dette dumt?

 

Mail adressen min ligger jo åpent på bruktmarkedet uansett, men kan de bruke den til noe annet enn spam?

 

Mvh

 

Otte

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kva hensikt har det å svare på den slags? "Alle" veit at det er svindelforsøk, hadde det vært ein ærleg kjøpar ville eg aldri sendt PC-en min til Nigeria uansett. At adressa di er i bruk må dei vel forstå når den er lagt ut som kontaktadresse på ein annonse, men eg ville ikkje sendt noko som helst informasjon til dei. Ikkje at eg trur det betyr stort, men du vil aldri klare å selge utstyret uansett.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Kva hensikt har det å svare på den slags? "Alle" veit at det er svindelforsøk, hadde det vært ein ærleg kjøpar ville eg aldri sendt PC-en min til Nigeria uansett. At adressa di er i bruk må dei vel forstå når den er lagt ut som kontaktadresse på ein annonse, men eg ville ikkje sendt noko som helst informasjon til dei. Ikkje at eg trur det betyr stort, men du vil aldri klare å selge utstyret uansett.

8090060[/snapback]

 

 

At et er svindel skjønte jeg også med det samme, men det er faktisk en del som gjør det som er mulig for å få redusert denne svindelen til et minimum.

For noen forbedring av bruktmarkedet som kan hjelpe til å forhindre dette tror jeg ikke skjer med det første.

Lenke til kommentar

Det som er farlig med disse er at de lokker deg til å komme personlig for å motta pengene til slutt, gjerne veldig proft opplegg siden de er drevne scammere, du får god bevertning og alt ser fint ut, mens de egentlig raner deg eller lurer deg trill rundt. Mange har opplevd å bli holdt til fange i dagesvis uten å få kontakte omverdenen, eller blitt lurt til å skrive under på ting.

Lenke til kommentar

hehe, jeg har lest en del om disse scammene siden det finnes en god del slike nettsider som legger ut samtaler osv. Jeg var inne på en side der de fikk svindleren til å forklare hvordan systemet fungere. Føsrt så er det masse mail frem og tilbake, uten at det er noe farlig. Så etterhvert blir du bedt om å ta et fly ned til landet.

 

Du vil få se pengene inne i et hvelv, der vil svindleren be om pengene sine for å få bestukket folka som skal bestikkes. Du gir bort pengene og får det som er inne i hvelvet. Problemet er at inne i hvelvet ligger det bare noen få kroner med masse papir under. Og da har svindleren allerede fosvunnet.

Hvis de finner ut i løpet av turen i landet at du ikke har penger så vil det ikke skje noe farlig, du vil bli sendt tilbake til flyplassen. De vil aldri skade deg på noen måte. de vil bare ha pengene dine. Så det er absolutt ikke noe farlig å sende mail tilbake.

 

men det er ikke noe vits hvis du ikke har lite å finne på. :p

 

liten edit, all infoen de spør om i mailen er bare for å virke seriøs, det er ikke der de svindler fra deg penger.

Endret av Tøffe-Tetra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...