Knopfix Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 (endret) Addresser som kun er lovlig på private nett,det vil si hvem som helst kan bruke samme IP addresse på sitt lokale nett hjemme da de ikke går ut på Internet men oversettes til en unik public IP addresse med NAT eller PAT. Den private rangen som hvem som helst kan bruke er 192.168.0.1-192.168.255.255 når det gjelder klasse C. Din eksterne er unik som ingen andre kan bruke. IANA blant annet kontrollerer at det ikke er like addresser på nettet. Endret 9. mars 2007 av Knopfix Lenke til kommentar
spelly Skrevet 9. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2007 det høres jo helt logisk ut at det ikke er noen andre som har den samme Ip adressen min meg . Men iallefall, hvor skal jeg skrive min eksterne ip adresse ? Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 (endret) Under statisk motatt fra ISP så sant du vet at du får tildelt statisk fra din ISP. Husk default gateway også må være ekstern fra din ISP. Og riktig subnetmask. Denne infoen får du ved å koble PCn rett på nett uten router og motta IP automatisk.Så skriver du ipconfig som jeg skrev i stad. En annen ting er at hvis Windows firewall er på må du høyreklikke nettverkskortet på og klikke advanced,windows firewall,Exceptions og legge til FTP programmet ditt.Slik at du ser det er huket av i listen. Port 21 brukes til FTP kontroll og port 20 til FTP data så du kan prøve å åpne port 20 i routeren også. Så må du sette opp DHCP til ditt private nett i routeren.Da blir IP addressen du logger deg på inn til routeren gateway for dine PCr i det private nettverket. Sett opp feks routerens private addresse til 192.168.80.1(det er den addressen du bruker for å logge deg inn på routeren) og sett opp en DHCP range i routeren fra 192.168.80.2-192.168.80.254 med subnetmask 255.255.255.0. Da vil routeren dele ut addresser til maskinene men du bør ha en fast IP på den maskinen som fungerer som FTP server. Så setter du en privat ip addresse på på PCn som er FTP server feks 192.168.80.10 med subnetmask 255.255.255.0 og routerens påloggingsaddresse som gateway 192.168.80.1 i eksemplet.Det er muligens 192.168.80.1 du bruker nå for å logge inn på routeren?Da kan du bare beholde den addressen som default gateway for det lokale nettet ditt. Endret 10. mars 2007 av Knopfix Lenke til kommentar
excrucio Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Hallo. Noen dager siden siste post her, men tar sjansen på å fortsette her i stedet for å opprette en ny tråd. Har du funnet en løsning på problemet spelly? Har BKK selv, og sliter med det samme problemet skjønner du hehe Kan slenge med noen bilder av innstillingene i routeren: Noe som ikke stemmer her? Når jeg sjekker på www.canyouseeme.org får jeg Connection refused, noe som kanskje er positivt i den forstand at alle andre porter får Connection timed out Men aner ikke hvor feilen ligger. Har deaktivert windows brannmur. Noen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 (endret) Det første jer ser er dere har lest samme bruksanvisning. Satt Internet IP til 192.168.80.80 det fungerer ikke. Der er addresse som skal være inne i nettverket. Routeren dere får levert ferdig konfiguert er sikkert satt opp med det som en lokal addresse til nettverket ders hjemme men dere velger selv lokal IP addresse hjemme på den ruteren dere selv har skaffet. Forandre Internet/statisk IP connection til en ekstern. Det er denne infoen jeg skrev tidliger dere fikk ved å koble PC rett på Internet og kjør,cmd Ipconfig(med moota IP automatsik). Så er det bare å fylle det ut der du har satt Internet/statisk connection addresse feil til 192.168.80.80 subnetmeask 255.255.255.0 og Gateway 192.168.80.1. Der det står local IP skal du bruke en 192.168.x.x. Disse 3 feltene ved siden av hverandre må endres til addressen ute på nettet. Endret 16. mars 2007 av Knopfix Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå