Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

problemer å få opp serv-u og åpne porter

Anbefalte innlegg

Er ikke så pr0 innen internett og nettverk, så søker hjelp av folk som kanskje har ett svar på problemet mitt.

Ok, jeg har litt problem med og få opp ftp serveren min.

programmet jeg bruker heter serv U.

her ser dere interfasen på serv u, alt ser bra ut, gjør det ikke ?

43986.jpeg

det jeg lurer på, er om vi må bruke den eksterne ip adressen til maskinen min, når folk skal koble seg opp mot serveren ?

i så fall, hvordan finner jeg denne ?

Som dere ser på bildet som jeg har postet, så er det port nr 23 jeg bruker. ( Virtual Server Telnet ) gjør det noe om jeg bruker denne ? det er den eneste porten som er open, i følge CanYouSeeMe.org

ellers har jeg litt problem med og åpne porter på en D-link router;

Nettleverandøren min er BKK

Den routeren som jeg har fått utlevert av BKK er sperret for endring , noe som medfører at all inngående trafikk er i utgangspunktet sperret. Men dersom jeg ønsker å åpne porter, har de allikevel valgt å åpne for dette dersom jeg setter opp egen router, noe som jeg har prøvd og gjøre, men det ser ikke ut til og gå så veldig bra.

det som står på kundesidene deres at jeg skal gjøre er dette :

Statisk IP Adresse

IP adresse: 192.168.80.80

Subnett maske: 255.255.255.0

Default gateway: 192.168.80.1

Primary DNS Server: 62.97.193.3

Secondary DNS Server: 62.97.193.5

Sånn ser menyen til routeren min ut, etter jeg har stilt den

43988.jpeg

ser ikke det ganske riktig ut ?

Åpne porter :

43990.jpeg

som dere ser på bildet, har jeg haket av noen porter som jeg vil ha åpen for trafikk, men det ser ikke ut til og funke ?

TAkker for all hjelp jeg kan få

/Spelly

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Din eksterne ip adresse finner du ved å gå inn på http://www.whatismyip.com. Det er denne folk på internett må bruke for å koble seg til serveren din. Det kan være smart å koble denne ip adressen til en dns adresse, f.eks Dyndns eller ditt egent domene om du har dette. Du må også åpne port 20 som er ftp data. Pass her på at du åpner for både tcp og udp på begge portene. Ser at du har valgt Both på port 21 noe som er riktig.

Du må også huske på at de som kobler seg til serveren din må bruke passive ftp. Mange routere mangler det som heter ftp passtough. Aktiv modus i FTP bruker tilfeldige porter, og når du setter den til passive bruker den kun port 20 og 21.

Endret av rolvs
Lenke til kommentar
Setter du ServU til og bruke port 21 så vil det virke.

Ivan

8091552[/snapback]

problemet mitt er at jeg ikke klarer og åpne den porten for trafikk utenifra av en eller annen grunn.

noen inspill ?

Lenke til kommentar
Setter du ServU til og bruke port 21 så vil det virke.

Ivan

8091552[/snapback]

problemet mitt er at jeg ikke klarer og åpne den porten for trafikk utenifra av en eller annen grunn.

noen inspill ?

8092101[/snapback]

Hvilke melding får du når du prøver å logge deg inn?

Lenke til kommentar
kan lønne seg å åpne porter via telnet....

Det er ikke så veldig vanskelig da...men du må google litt på norske sider...

hvis du har speedtouch router så må du disable FTP loopback, og så portmappe til den IP'en du vil...

8103130[/snapback]

hei, dette høres ut som en bra mulighet, problemet er bare at jeg ikke har litt peiling på hvordan jeg kan gjøre dette.

Routeren min er en D-Link.

håper du kan hjelpe, er mer eller mindre desperat no :)

Takker for hjelp!

/spelly

Lenke til kommentar

hei, dette høres ut som en bra mulighet, problemet er bare at jeg ikke har litt peiling på hvordan jeg kan gjøre dette.

Takker for hjelp!

/spelly

8106408[/snapback]

Tror ikke D-Link routere har telnet grensesnitt, tror du må gjøre alt i web-grensesnittet.

Hvilken ISP har du? Har du router fra dem også eller har du bare et brigde modem? Om du har router fra din ISP også så må bør du sette dette i bridge modus, ellers må du åpne porter i begge routerene.

Lenke til kommentar

Takker for hjelp!

/spelly

8106408[/snapback]

Tror ikke D-Link routere har telnet grensesnitt, tror du må gjøre alt i web-grensesnittet.

Hvilken ISP har du? Har du router fra dem også eller har du bare et brigde modem? Om du har router fra din ISP også så må bør du sette dette i bridge modus, ellers må du åpne porter i begge routerene.

8106910[/snapback]

Jeg har fått router utlevert fra min bredbåndsleverandør som er BKK, deres router er stengt for endring som f.eksåpne porter.

det er derfor jeg må sette opp en egen router, for at dette skal være mulig.

jeg har fått utlevert opplysningene som jeg trenger for og gjøre dette, det står litt lengre oppe i posten.

jeg er litt lost:/ trenger all hjelp jeg kan få, for og åpne den porten :)

Takk for hjelp

/spelly

Lenke til kommentar
Jeg har fått router utlevert fra min bredbåndsleverandør som er BKK, deres router er stengt for endring som f.eksåpne porter.

det er derfor jeg må sette opp en egen router, for at dette skal være mulig.

jeg har fått utlevert opplysningene som jeg trenger for og gjøre dette, det står litt lengre oppe i posten.

jeg er litt lost:/ trenger all hjelp jeg kan få, for og åpne den porten :)

Takk for hjelp

/spelly

8107287[/snapback]

Hater nissete kraftselskap ISP`er. For å få åpnet porten må du åpne den i routeren du fikk fra BKK også, ikke bare i D-Link routeren din. Mulig BKK har satt en adresse i DMZ med alle porter åpene? Er sikkert noen andre her med BKK som vet hvordan de gjør det.

Lenke til kommentar
de har en dmz adresse, den adressen er åpen for alle portene som jeg ahr forstått det.

trenger hjelp, er det mulig og åpne via telnet ?

8110773[/snapback]

Om de har en adresse som er i DMZ er det bare å sette routeren til å kjøre på denne adressen. Så forwarder du bare porter i routeren din på vanlig måte.

Lenke til kommentar
problemet mitt, er at det funker heller ikke med DMZ adresse, av en eller annen rar grunn. noen idee om hva annet jeg kan gjøre ?

8113988[/snapback]

Hva er det som ikke fungerer? Har du passet på å sette opp riktig adresse og riktig gateway og dns?

Lenke til kommentar

Du har satt opp en privat IP addresse som statisk IP addresse fra din ISP.

Det samme gjelder Default gateway addressen din.

Det er ikke lov å bruke private addresser på internet og det er 192.168.x.x.

Du må ha en offentlig IP addresse på WAN som kan brukes på Internet siden 192.168.x.x brukse på ditt private nett.

DNS din ser ut som en riktig public IP addresse.

Sjekk din eksterne addresse ved å koble PCn rett til internet uten routeren og motta IP addresse automatisk.Så går du inn på kjør,skriv cmd og så ipconfig,da får du opp din eksterne offentlige IP addresse og Default gateway til din ISP.

Skriv opp IP addressen og default gateway du får uten routere og legg de der du satte private addresser i routeren under statisk og default gateway.

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar
Du har satt opp en privat IP addresse som statisk IP addresse fra din ISP.

Det samme gjelder Default gateway addressen din.

Det er ikke lov å bruke private addresser på internet og det er 192.168.x.x.

Du må ha en offentlig IP addresse på WAN som kan brukes på Internet siden 192.168.x.x brukse på ditt private nett.

DNS din ser ut som en riktig public IP addresse.

Sjekk din eksterne addresse ved å koble PCn rett til internet uten routeren og motta IP addresse automatisk.Så går du inn på kjør,skriv cmd og så ipconfig,da får du opp din eksterne offentlige IP addresse og Default gateway til din ISP.

Skriv opp IP addressen og default gateway du får uten routere og legg de der du satte private addresser i pouteren under statisk og default gateway.

8114929[/snapback]

Oppsettet er riktig dersom .80 er satt opp i DMZ på routeren, noe han sansyneligvis har funnet ut at gjør. Så oppsetter er riktig her.

Lenke til kommentar
Legg merke til at han har skrevet en privat IP addresse under statsik IP addresse utlevert av ISP.DMZ ip addressen skal nok være privat ja.

8115027[/snapback]

det forstod jeg ikke helt.

hva av adressene er gale, er det ISP Gateway Adress ? hva skal jeg bytte den med `?

HAr også deaktivert DMZ no.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...