spaltcha Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 (endret) Hei ! Har en Ssang Young Musso 2,9D.Manuell,1997 som har gått 168000km. Bilen virker tight og godt sammenskrudd,altså ingen som helst ulyder etc. Problemet forekom i 4H men aldri i 4L,inntill i går. Da "smalt" den ut av revers i 4L da jeg rygget ut igjennom en kompakt snøskavel. Må nevne at gearstangen virker noe lealaus el.viglete,men ikke plagsomt laust. Noen som har erfaringer/råd å komme med om hva som kan være feil og hva som må gjøres? Endret 6. mars 2007 av spaltcha Lenke til kommentar
otis Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Iogmed at du sier en kompakt snøskavel, så har vel mest sannsynligvis snøen flyttet på girstangen og tatt den ut av gir, eller så hadde du ikke satt den helt i gir, og at den dermed hoppet ut. Lenke til kommentar
spaltcha Skrevet 6. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2007 Iogmed at du sier en kompakt snøskavel, så har vel mest sannsynligvis snøen flyttet på girstangen og tatt den ut av gir, eller så hadde du ikke satt den helt i gir, og at den dermed hoppet ut. 8090170[/snapback] Det var ikke noen høy skavel,så bilen har ikke vært nedi skavelen. Skavelen var kompakt i den forstand at den var hardpakket av snefokk,og det medfører forhøyet belastning. At den var satt i gir er jeg ganske sikker på. Det at den "hopper" ut av reversen og i fri(4L) skjedde 2-4 ganger i går. Skal snart ut å se og teste litt ved reversering. Kommer tilbake senere med evt.mere info. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 kan være at gear ikke er helt rett justert, er det gearoverføring eller går stanga rett ned i kassa på denne? Ellers kan det være at revers er slitt, dette er et vanlig problem på eldre mitsubishi. Prøv å bytte olje og sjekk om det er unaturlig mye spon på magnet plugg. Er mercedes produsent av denne kassa? P.S. dårlig etterligning av mitt bilde du bruker Lenke til kommentar
spaltcha Skrevet 6. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2007 kan være at gear ikke er helt rett justert, er det gearoverføring eller går stanga rett ned i kassa på denne? Ellers kan det være at revers er slitt, dette er et vanlig problem på eldre mitsubishi. Prøv å bytte olje og sjekk om det er unaturlig mye spon på magnet plugg. Er mercedes produsent av denne kassa? P.S. dårlig etterligning av mitt bilde du bruker 8090785[/snapback] HE HE ikke etterligning fra deg nei,er i fra BRPscandinavia.com som du nokk vet. Har hatt den snart et år,så vi har nokk sansen for samme merke og hva de står for. I mitt tilfelle har jeg en kjærlighet for ROTAX motorer. Nokk om det. Når det gjelder Ssang Youg,så produseres motor og driverk på lisens fra Mercedes. Deler er standard Mercedes,som beholdere filtrer etc.bortsett fra karosseri/interiør da. Som du sier kan det jo være justering,for girstang føles litt lealaus. Om det er stangoverf.eller rett ned i kassa må jeg sjekke nærmere. Nå har jeg prøvd 2H/4H/4L i moderat motbakke,og når man kommer noe opp i turtall hopper den i fri både 2H,4H,4L. Kan det være synkroniseringa i reversen som er slitt? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Tviler, synkroniseringa har kun med inngangen av giret å gjøre, sjekk om foringer på gearoverføringa er slitt. hvis bilen er brukt i 4 hjulstrekk på asfalt kan dette være årsaken, blir enorm belastning under sving siden differensialene foran og bak har ulik hastighet. Hvis dette er tilfelle kan dette bli dyrt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå