ketle Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Hei Jeg har en PC som er selvbygget og har fungert med nåværende konfigurasjon i mange måneder. Det er ikke gjort noen endringer med hw og software siden problemet oppstod. Jeg har nå følgende problem: Når jeg slår av strømmen på strømforsyningen starter PC'n, og alt virker normalt. Alle vifter går. Etter ca 10 sekunder slår hele PC'n seg av. Det lyser ett rødt lys på hovedkortet som alltid lyser sammen med ett grønt når det er normalt. Det grønne lyser ikke. Når jeg prøve å slå den på igjen skjer det ingenting. Hvis jeg slår av strømmen på PSU så går den bare i 10 sekunder før den går i shut-down. Og det samme gjenntar seg. Jeg har prøvd å koble ut HD for å se om den booter til Bios, men det samme skjer da også. Har aldri hatt noen problemer med varme og det er definitivt ikke problemet. Jeg tror at det enten er PSU eller HK som er problemet. Kan en PSU gi litt strøm, men ikke nok hvis den får en feil? Eller er den da helt død? Er det hovedkortet som er problemet? Eller kan det også være CPU? Har følgende hw: HK - Abit KN8 Sli, PSU-Hiper 580 w R-type modular, AMD x2 4600, Ram - pc 3200 Corsais XMS, Grafikk GF 7900 gt, Lyd - Creative X-fi Gamer Lenke til kommentar
Junior19 Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Hei Jeg har nå følgende problem: Når jeg slår av strømmen på strømforsyningen starter PC'n, og alt virker normalt. Alle vifter går. Etter ca 10 sekunder slår hele PC'n seg av. Det lyser ett rødt lys på hovedkortet som alltid lyser sammen med ett grønt når det er normalt. Det grønne lyser ikke. Har følgende hw: HK - Abit KN8 Sli, PSU-Hiper 580 w R-type modular, AMD x2 4600, Ram - pc 3200 Corsais XMS, Grafikk GF 7900 gt, Lyd - Creative X-fi Gamer 8089405[/snapback] Kva for ein led er det som lyser på hovedkortet? (plassering, står det noko ved den?) Har du forsøkt å strippe systemet ned til absolutt minimum, dvs psu, cpu og minste konfig ram? Lenke til kommentar
ketle Skrevet 6. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2007 Det er en grønn lampe som lyser og det står "normal" det er en rød lampe som lyser nederst i høyre hjørne. Dette gjør det når alt funker og også når jeg skrur av strømmen på PSU og så starter opp igjen (før det krasjer). Etter krasjet så er det kun den røde lampen som lyser og hele maskinen er død. Jeg har ikke prøvd å strippe maskinen, men det burde jeg kanskje gjøre. Hva skal det gi meg svar på? Jeg burde vel få opp boota til bios selv om lydkort eller trådløst nettverkskort er feil? Kan det være rammen? Det rare er at for 2 dager siden tok jeg masse restart og til slutt funka det og da var maskina dønn stabil i 3 - 4 timer. Lenke til kommentar
Junior19 Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Jeg har ikke prøvd å strippe maskinen, men det burde jeg kanskje gjøre. Hva skal det gi meg svar på? Jeg burde vel få opp boota til bios selv om lydkort eller trådløst nettverkskort er feil? Kan det være rammen? Det rare er at for 2 dager siden tok jeg masse restart og til slutt funka det og da var maskina dønn stabil i 3 - 4 timer. 8090100[/snapback] Grunnen til at du bør strippe den ned er nettopp for å få fastslått om det er ram/CPU eller PSU som feilar. Virkar den med minimum, så er det berre å legge til ein og ein komponent til den feilar igjen. Det høyres ut som ram eller cpu no, men det kan også vere på hovedkortet, dvs. ram slot eller cpu slot. (eller ein anna ressurs på hovedkortet). Ut fra det eg kunne finne om hovedkortet ditt på nettet, så er eit av minusa med det at det ikkje har diagnostics leds. Lenke til kommentar
ketle Skrevet 6. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2007 Jeg får prøve det. Plukke ut alt. Kjøre med en rambrikke og se om det funker. Evt sette inn den andre rambrikka. Kan stikke på Datakjeden å få testa PCU'n Lenke til kommentar
ketle Skrevet 6. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2007 Har testa nå og samme skjedde. Har en liten mistanke om at det kanskje er CPU som har tatt kvelden. Lenke til kommentar
Xabi2k Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Hei har du fått løst problemet? Det samme skjer hos meg. På i 30sek før den slår seg av.. må trykke på hovedbryteren bake for å booste opp igjen takk for svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå