Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Erstatningsansvar, må jeg betale?


nelstar

Anbefalte innlegg

Hey!

 

Jeg jobber nå oppsigelsestiden min på Narvesen, og har klart å rote meg opp i noe rimelig kjipt!

 

Stod å jobbet på søndag kveld da en kunde kom og tippet 20 bonger hest for 500 kr stykket rett før stengetid for hestespill. Samlet beløp endte på 10 000kr. Jeg gav han bongene, og idet han skulle betale, så kom det "ohh, shit! glemte pengene i bilen". Så sa han at han bare skulle en kjapp tur ut i bilen og hente pengene. Han la igjen mobilen OG bongene som sikkerhet for at han skulle komme tilbake. Senere har det vist seg at han klarte å bytte de bongene jeg solgte han, for noen andre bonger tidligere på dagen, jeg fikk derfor ikke kjørt dette i retur, og han kom heller ikke tilbake!

 

Sjefen sa for et halvt år siden da jeg var under opplæring samtidlig som ALL annen informasjon kom, at jeg måtte være obs på folk som denne karen.

 

Problemet mitt nå ligger i at sjefen krever at jeg skal erstatte det tapen som han er blitt påført av denne episoden på 9400 kr (bongene han la igjen hadde gevinst på 600kr).

 

Har jeg noen andre rettigheter enn å måtte betale? Betaler jeg ikke blir jeg politianmeldt :(

 

Hvis noen har god peiling, takker jeg for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trur du bør ta ein liten prat med LO eller anna fagforening, her blir det litt kva erstatningsansvar ein har iforhold til kva arbeidsmiljøloven tilseier at arbeidsgiver har lov til å pålegge ein.

 

Du blei jo svindla iogmed at kunde bytta dei kjøpte bongene med "falske".

Lenke til kommentar

Hva er årslønna di? Er den lav nok har du krav på fri rettshjelp og kan evt. kontakte advokat gratis.

 

Uansett tror jeg ikke at sjefen din har krav på erstatning fra deg. Alle kan bli utsatt for lurerier; i verste fall blir du "dømt" for uaktsomhet men dette er heller tvilsomt når du faktisk ikke lot han forlate lokalene med bongene. Du har jo heller ikke stjålet noe...

Lenke til kommentar
Hva er årslønna di? Er den lav nok har du krav på fri rettshjelp og kan evt. kontakte advokat gratis.

 

Uansett tror jeg ikke at sjefen din har krav på erstatning fra deg. Alle kan bli utsatt for lurerier; i verste fall blir du "dømt" for uaktsomhet men dette er heller tvilsomt når du faktisk ikke lot han forlate lokalene med bongene. Du har jo heller ikke stjålet noe...

8090446[/snapback]

 

hmm, vet ikke hva årslønna mi er på jeg. Men bruker da frikort, ellers skatter jeg vel ikke noe særlig mer enn 10%. Hva er grensen for å få fri rettshjelp da? Jeg tjener vel maks 60-70k i året tenker jeg.

 

Altså, det han sier er at jeg har brutt rutinen da.. Men rutinen har han forklart til meg muntlig EN gang for ca et halvt år siden. På det tidspunktet skulle jeg lære alt det andre som er å huske på også.

 

Hva skjer hvis jeg blir dømt for uaktsomhet da? Kan jeg få noe straff for det el? Han forlot lokalet med bongene, bare at han la igjen noen bonger han hadde kjøpt et annet sted!! en jekla luring han her.. :( Det må jo gå an å kunne stole på kunder når jeg hele tiden skal være så forbanna sukkerblid og serviceinnstilt på jobb?

Lenke til kommentar
Hva skjer hvis jeg blir dømt for uaktsomhet da? Kan jeg få noe straff for det el?

8090804[/snapback]

Å politianmelde deg høres helt bak mål ut. Hva skal du anmeldes for? Det er ikke straffbart å være lettlurt.

 

Han kan eventuelt gå til privat erstatningssak mot deg, men jeg tror det skal en del til før arbeidsgiver vinner en slik sak...

 

Om han kan trekke deg i lønn, spørs også.

 

 

§ 14-15. Utbetaling av lønn og feriepenger

...

e) når det gjelder erstatning for skade eller tap som arbeidstaker i forbindelse med arbeidet forsettlig eller ved grov uaktsomhet har påført virksomheten, og arbeidstaker skriftlig erkjenner erstatningsansvar, eller dette er fastslått ved dom, eller arbeidstaker rettsstridig fratrer sin stilling

...

 

Er det du har gjort grovt uaktsomt? Det tviler jeg på.

Uansett, ikke skriv under på noe erstatningsansvar. ;)

 

Men, det kan uansett være greit å høre med en fagforeningsjurist, e.l., dersom han ikke gir seg.

 

 

Disclaimer: Er ikke jurist..

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Hva skjer hvis jeg blir dømt for uaktsomhet da? Kan jeg få noe straff for det el?

8090804[/snapback]

Å politianmelde deg høres helt bak mål ut. Hva skal du anmeldes for? Det er ikke straffbart å være lettlurt.

 

Han kan eventuelt gå til privat erstatningssak mot deg, men jeg tror det skal en del til før arbeidsgiver vinner en slik sak...

 

Om han kan trekke deg i lønn, spørs også.

 

 

§ 14-15. Utbetaling av lønn og feriepenger

...

e) når det gjelder erstatning for skade eller tap som arbeidstaker i forbindelse med arbeidet forsettlig eller ved grov uaktsomhet har påført virksomheten, og arbeidstaker skriftlig erkjenner erstatningsansvar, eller dette er fastslått ved dom, eller arbeidstaker rettsstridig fratrer sin stilling

...

 

Er det du har gjort grovt uaktsomt? Det tviler jeg på.

Uansett, ikke skriv under på noe erstatningsansvar. ;)

 

Men, det kan uansett være greit å høre med en fagforeningsjurist, e.l., dersom han ikke gir seg.

 

 

Disclaimer: Er ikke jurist..

8091290[/snapback]

 

 

Du har selvsagt ikke gjort noe straffbart. Du har blitt svindlet, eller det vil si, Narvesen har blitt svindlet.

 

Jeg ser for meg at vurderingstemaet for om arbeidsgiver kan kreve dette av deg er grov uaktsomhet (dette er et vanlig vurderingstema ved bla. regress). Grov uaktsomhet ligger mellom vanlig uaktsomhet og forsett. Kanskje nærmest forsett. Grov uaktsomhet er et klart avvik fra forsvarlig handlemåte - altså en SVÆRT klandreverdig handlemåte.

 

Momenter som taler for at du har vært uaktsom:

*Det var tale om et stort beløp, så det var stor skaderisiko. Eller, det kan kanskje spørres om realiteten i dette. 10 000 kroner er jo ikke et stort beløp i forhold til potensielle skader ellers - dessuten er det bare penger. Men det taler jo i en viss grad for at du burde fattet lunta og handlet annerledes; bedt om bongene tilbake.

*Det har skjedd før, og dette visste du.

*Du hadde fått instruks om å unngå dette, noe du brøt.

(saksøker har forresten bevisbyrden på at du har fått slik informasjon ;) - TOG DU HAN!? hehe *blink blink* tog du han nå!? )

 

Motsatt:

*Du fikk jo tilsynelatende bongene tilbake, samt en mobiltelefon..( Hva var vitsen med at du fikk mobiltelefonen når du også beholdt bongene - jo fordi han visste vel ikke at du kunne kjøre retur på dem ). Hvorfor skulle du anta at dette var noen andre bonger!? Dessuten var det vel ingenting annet som tydet på at han hadde hensikt å svindle deg.

*Med tanke på at sjefen din har bevisbyrden for det han har sagt muntlig til deg var det ikke påregnelig for deg at noe slikt kunne skje.

 

Jeg ville kanskje slette denne tråden så ikke sjefen din ser hvor godt du husker instruksen..

 

Eirik

Jusped.no jusleksikon

 

Ps. Jeg er heller ikke advokat..

Lenke til kommentar
Jeg ser for meg at vurderingstemaet for om arbeidsgiver kan kreve dette av deg er grov uaktsomhet (dette er et vanlig vurderingstema ved bla. regress).

8093083[/snapback]

 

Hvorfor kommer ikke den vanlige culparegelen til anvendelse her, slik at spørsmålet er om skadevolderen har utvist vanlig simpel uaktsomhet?

Lenke til kommentar
Jeg ser for meg at vurderingstemaet for om arbeidsgiver kan kreve dette av deg er grov uaktsomhet (dette er et vanlig vurderingstema ved bla. regress).

8093083[/snapback]

 

Hvorfor kommer ikke den vanlige culparegelen til anvendelse her, slik at spørsmålet er om skadevolderen har utvist vanlig simpel uaktsomhet?

8094286[/snapback]

 

Nei gud vet! Men det må jo være en regel om dette. Har ikke sjekket. Men hvis en arbeidstaker gjør noe uaktsomt og dermed påfører en tredjeperson et tap, blir arbeidsgiveren ansvarlig på grunnlag av arbeidsgiveransvaret. Arbeidsgiveren må punge ut, og må dermed snu seg til arbeidstaker for å få pengene tilbake (regress); men for å få et må arbedistaker ha utvist GROV uaktsomhet.

 

Dette er jo ikke saken her, men for arbeidstaker og arbeidsgiver vil det "føles" likt, derfor er det mange hensyn som taler for at det må gjelde et samme krav om grov uaktsomhet. Arbeidsgiver bør jo ha risikoen for virksomheten, både på godt og ondt.

 

Men om dette er gjeldende rett eller kun mine ideer om de lege ferenda er jeg usikker på! Er lenge siden jeg har hatt erstatningsrett for øvrig.. Står det noe i arbeidskontrakten om erstatning etc. ?

Lenke til kommentar
Jeg ser for meg at vurderingstemaet for om arbeidsgiver kan kreve dette av deg er grov uaktsomhet (dette er et vanlig vurderingstema ved bla. regress).

8093083[/snapback]

Hvorfor kommer ikke den vanlige culparegelen til anvendelse her, slik at spørsmålet er om skadevolderen har utvist vanlig simpel uaktsomhet?

8094286[/snapback]

Tja. Hører man ofte om ansatte som saksøkes av arbeidsgiver, fordi de har blitt offer for en svindel? Jeg vil anta arbeidsgiver må påregne risikoen for at slikt til tider kan skje, og selv bære ansvaret. Hjemmel? Dunno, men det høres fornuftig ut. ;)

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Spørsmålet vi diskuterer reguleres i skadeserstatningsloven § 2-3 (3). Etter denne bestemmelsen gjelder regressregelen i skl. § 2-3 (1) tilsvarende hvor arbeidstakeren volder arbeidsgiveren skade. Dette betyr at arbeidsgiveren bare kan kreve erstatning hvis det finnes rimelig under hensyn til utvist adferd, økonomisk evne, arbeidstakerens stilling og forholdene for øvrig. Dette er ikke et kategorisk krav til forsett eller grov uaktsomhet, jf. ot.prp. nr. 48 (1965-1966) s. 81, men det vil vel vanligvis tale mot erstatningsansvar at arbeidsgiveren bare har utvist vanlig simpel uaktsomhet.

 

Betraktningene dine har altså noe for seg også de lege lata, Janmayen :)

 

Ut fra dette tror jeg dessuten trådstarter vil ha gode muligheter ved et eventuelt erstatningssøksmål fra arbeidsgiveren.

Lenke til kommentar
Står det noe i arbeidskontrakten om erstatning etc. ?

8094469[/snapback]

Irrelevant. Uansett hva som står der, kan det ikke være lovstridig. Så hvis lovteksten sier at han ikke er erstatningsansvarlig i dette tilfellet (evt. avgjort ved dom), hjelper det ikke om det står i kontrakten hans at han skal erstatte tapet i tilfeller som dette.

 

LongseN,

Du er godt under grensa for fri rettshjelp. Mener den ligger på i overkant av 200.000,- så kontakt en advokat som er med i denne ordningen :) Trenger ikke være mer enn et brev fra advokaten som skal til for at sjefen din gir seg

Lenke til kommentar
Trådstarteren er ikke blitt saksøkt, arbeidsgiveren har heller ikke trukket ham i lønn, og en politianmeldelse vil uansett ikke føre til noe. Hvorfor skal han egentlig da kontakte advokat?

8097126[/snapback]

Advokater jobber ikke bare i rettsaler... ;) Se her:

Problemet mitt nå ligger i at sjefen krever at jeg skal erstatte det tapen som han er blitt påført av denne episoden på 9400 kr (bongene han la igjen hadde gevinst på 600kr).

 

Har jeg noen andre rettigheter enn å måtte betale? Betaler jeg ikke blir jeg politianmeldt :(

8089338[/snapback]

Sjefen har framlagt et krav. Om dette er skriftlig eller muntlig kommer ikke fram av teksten, men uansett har sjefen lagt fram et krav. Dersom trådstarter kontakter advokat, vil han få profesjonell hjelp til å skrive et saklig og korrekt brev der kravet bestrides med grunnlag i paragrafene X og Y. Dette vil en advokat vite mer om og ikke minst er det mye mer tyngde bak et brev fra en advokat. Tror ikke sjefen er så veldig oppegående med tanke på reaksjonen her, så et brev fra en advokat med et juridisk ammunisjon vil antageligvis dermed virke enda bedre. Like greit å slå hardt tilbake med en gang så kommer saken raskest mulig ut av veien...

 

LongseN,

Husk å oppdatere denne tråden :)

Lenke til kommentar

Så vi har en som har spilla på hest og stukket av.

 

Bevisgjenstander:

Tippekvitteringer

Mobiltelefon

 

Vil ikke kvitteringene være linket opp til bankkortet til mannen som stakk av? Dette, videoovervåkning og mobiltelefonen må jo klare å felle svindleren.

 

Om sjefen skal anmelde noen så må det nå være han som har gjort noe ulovlig.

Lenke til kommentar

I restauranter er det helt vanlig at tapet deles 50/50 mellom restauranten og den ansvarlige ansatte om f.eks. kunder stikker fra regningen.

 

Kjedelig situasjon uansett, men jeg tviler sterkt på at du kan bli dømt for noe.

Sjefen kunne kanskje sparket deg, men nå har du vel sagt opp jobben uansett.

Lenke til kommentar
Advokater jobber ikke bare i rettsaler... ;) Se her:
Problemet mitt nå ligger i at sjefen krever at jeg skal erstatte det tapen som han er blitt påført av denne episoden på 9400 kr (bongene han la igjen hadde gevinst på 600kr).

 

Har jeg noen andre rettigheter enn å måtte betale? Betaler jeg ikke blir jeg politianmeldt :(

8089338[/snapback]

Sjefen har framlagt et krav. Om dette er skriftlig eller muntlig kommer ikke fram av teksten, men uansett har sjefen lagt fram et krav. Dersom trådstarter kontakter advokat, vil han få profesjonell hjelp til å skrive et saklig og korrekt brev der kravet bestrides med grunnlag i paragrafene X og Y. Dette vil en advokat vite mer om og ikke minst er det mye mer tyngde bak et brev fra en advokat. Tror ikke sjefen er så veldig oppegående med tanke på reaksjonen her, så et brev fra en advokat med et juridisk ammunisjon vil antageligvis dermed virke enda bedre. Like greit å slå hardt tilbake med en gang så kommer saken raskest mulig ut av veien...

8097637[/snapback]

Jeg har en viss oversikt over hvordan advokater arbeider. Som jeg skrev i mitt forrige innlegg tviler jeg på at det har noen hensikt å kontakte advokat på dette tidspunktet. Trådstarteren bør ganske enkelt nekte å betale. Hvis arbeidsgiveren går til noen rettslige skritt for å inndrive kravet han mener å ha - typisk at han tar ut forliksklage - er det på tide å kontakte advokat.

Endret av M-BS
Lenke til kommentar
Spørsmålet vi diskuterer reguleres i skadeserstatningsloven § 2-3 (3). Etter denne bestemmelsen gjelder regressregelen i skl. § 2-3 (1) tilsvarende hvor arbeidstakeren volder arbeidsgiveren skade. Dette betyr at arbeidsgiveren bare kan kreve erstatning hvis det finnes rimelig under hensyn til utvist adferd, økonomisk evne, arbeidstakerens stilling og forholdene for øvrig. Dette er ikke et kategorisk krav til forsett eller grov uaktsomhet, jf. ot.prp. nr. 48 (1965-1966) s. 81, men det vil vel vanligvis tale mot erstatningsansvar at arbeidsgiveren bare har utvist vanlig simpel uaktsomhet.

 

Betraktningene dine har altså noe for seg også de lege lata, Janmayen :)

 

Ut fra dette tror jeg dessuten trådstarter vil ha gode muligheter ved et eventuelt erstatningssøksmål fra arbeidsgiveren.

8095650[/snapback]

 

Jeg har vel utviklet et visst juridisk skjønn selv om jeg ikke er smart nok til å faktisk slå opp i skadeerstatningsloven, men det er kasnkje fordi jeg er lat. :whistle:

 

Da har vi funnet hjemmelen iallefall, hurra :w00t:

 

Til og med forarbeider! A + og innstilling til kongen :thumbup:

Lenke til kommentar
Advokater jobber ikke bare i rettsaler... ;) Se her:
Problemet mitt nå ligger i at sjefen krever at jeg skal erstatte det tapen som han er blitt påført av denne episoden på 9400 kr (bongene han la igjen hadde gevinst på 600kr).

 

Har jeg noen andre rettigheter enn å måtte betale? Betaler jeg ikke blir jeg politianmeldt :(

8089338[/snapback]

Sjefen har framlagt et krav. Om dette er skriftlig eller muntlig kommer ikke fram av teksten, men uansett har sjefen lagt fram et krav. Dersom trådstarter kontakter advokat, vil han få profesjonell hjelp til å skrive et saklig og korrekt brev der kravet bestrides med grunnlag i paragrafene X og Y. Dette vil en advokat vite mer om og ikke minst er det mye mer tyngde bak et brev fra en advokat. Tror ikke sjefen er så veldig oppegående med tanke på reaksjonen her, så et brev fra en advokat med et juridisk ammunisjon vil antageligvis dermed virke enda bedre. Like greit å slå hardt tilbake med en gang så kommer saken raskest mulig ut av veien...

8097637[/snapback]

Jeg har en viss oversikt over hvordan advokater arbeider. Som jeg skrev i mitt forrige innlegg tviler jeg på at det har noen hensikt å kontakte advokat på dette tidspunktet. Trådstarteren bør ganske enkelt nekte å betale. Hvis arbeidsgiveren går til noen rettslige skritt for å inndrive kravet han mener å ha - typisk at han tar ut forliksklage - er det på tide å kontakte advokat.

8099826[/snapback]

 

 

Enig! Når sjefen din faktisk gjør noe så kan du kontakte advokat...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...