andersmessel Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 HW: ==== Hovedkort: Asus P5W DH Deluxe Ram: 2x Corsair TWIN2XP2048-6400C4 CPU: Core 2Duo E6700 GPU: GF 8800 GTX ================= Hei! Jeg sliter med at oppstarten kun indikerer 3200MB ram, og System i windows viser 3,12GB. Jeg har totalt 4GB minne. Brikkene kjører på 2,1V, 4-4-4-12 timings og indikerer 6400-speed i oppstarten. Bios viser forøvrig Total: 4096MB, men 896MB er appropriated(??) Noen som vet hva opplegget er her? Lenke til kommentar
Phalanx Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 (endret) Hei, Prøv denne: http://support.microsoft.com/?id=888137 Du kan også lese denne viss du gidder..: http://www.houseofhelp.com/forums/showthread.php?t=49816 Endret 6. mars 2007 av Phalanx Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Et 32bits OS har bare støtte for 4gb ram. Dette er IKKE 4GB fysisk ram, men 4GB virituelt ram. Windows krever at du bruker pagingfil (hverfall uten modifikasjon av registeret) og derfor vil den lage en fil på en viss størrelse som igjen vil føre til at maskina ikke tar utbytte av 4gb med fysisk ram. I ditt tilfelle er denne fila på 4096mb - 3120mb. Sikkert mulig å modifisere størrelsen på denne fila noe sted. Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Det var mye å lese gitt. Er dette en like aktuell problemstilling i Vista, eller ligger øvre grense noe høyere? Det skal kanskje noe til å ha et reelt behov fro 8-10Gb++, men på et eller annet tidspunkt kommer noen til å kjøpte det uansett. Lenke til kommentar
andersmessel Skrevet 6. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2007 (endret) Ja.. fikk inntrykk av dette via artiklene over.. Men så at enkelte hadde erfart tilsvarende med 64bits os også. Er hyppig bruker av flightsim X, som har klart å max´e 2gigs minnet mitt flere ganger, så relativt interessert i å få utnyttet alle fire fysiske gigga. Må nok belage meg på noen modifikasjoner. Vista er ennå uaktuelt grunnet manglende støtte for en del apps og hw, samt at jeg leste at den nekter usignerte drivers. Endret 6. mars 2007 av andersmessel Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Bios viser forøvrig Total: 4096MB, men 896MB er appropriated(??)Noen som vet hva opplegget er her? 8089205[/snapback] Det handler mest sannsynlig om begrensninger i operativsystemet ditt. Les her: http://www.dinside.no/php/art.php?id=308036 Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Det var mye å lese gitt.Er dette en like aktuell problemstilling i Vista, eller ligger øvre grense noe høyere? Det skal kanskje noe til å ha et reelt behov fro 8-10Gb++, men på et eller annet tidspunkt kommer noen til å kjøpte det uansett. 8089386[/snapback] Om det er Vista, XP eller Linux spiller liten rolle så lenge det er snakk om 32bit OS. Da er max 4gb ettersom 2^32 = 4 294 967 296 = 4gb. dette er antall minneadresser. 64bit derimot, der stiller det seg litt annerledes ettersom: 2^64 = 1.84467441 × 10^19. Virker jo som det skal være mulig å editere boot.ini fila, men det finnes visstnok programmer som KREVER at du har pagefil. (mener å ha lest om dette her på HW tidligere) Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 (endret) Jeg modda vista til å kunne bruke mer en 2GB ram aktivt, men tror du må modde hvert enkelt program som skal bruke mer en 2GB også. Se første posten her Litt usikker på om å sette dette tallet enda høyere kan hjelpe deg i din situasjon, men verdt en titt. Endret 6. mars 2007 av guttorm Lenke til kommentar
andersmessel Skrevet 6. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2007 (endret) Skal sjekke opp det sistnevnte. Bare lest litt om det MAXMEM greiene i boot.ini, men at det og er risky, uten at jeg skjønner helt om det angår hw eller os. kanskje enklest å bare vente til Vista blir litt mer samarbeidsvillig md et par av tinga mine. Endret 6. mars 2007 av andersmessel Lenke til kommentar
plex- Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Hadde samme problem, men fant ut det var da en gyllen anledning til å prøve meg på 64 bits OS og der er det ingen problemer :-) Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Skaff deg XP x64 hvis du ikke ønsker å bruke Vista. Lenke til kommentar
vipewan Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Skal sjekke opp det sistnevnte. Bare lest litt om det MAXMEM greiene i boot.ini, men at det og er risky, uten at jeg skjønner helt om det angår hw eller os. kanskje enklest å bare vente til Vista blir litt mer samarbeidsvillig md et par av tinga mine. 8089763[/snapback] Som enkelte andre har nevnt så er årsaken enkel. 32-bits OS som XP, vista 32 bit etc støtter maksimalt 4GB med minne. Dette er rett og slett antall adresser til minneområderne. Men endel systemting krever også minneadresser, så disse blir reservert og tar ofte 500-1500MB, slik at du kan se alt fra 2.5GB til 3.5GB i Windows. Dette varierer litt fra hovedkort til hovedkort etc. Så løsningen vil jo være å gå over til 64-bit OS med de risikoene det har for kompatibilitet med forskjellige applikasjoner. Lenke til kommentar
andersmessel Skrevet 6. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2007 Ja nettopp. Men har kjørt xp64 en stund og måtte gå tilbake til 32 pga bl.a Native Instruments, som lager audio interfacet mitt, ikke gidder lage drivere til xp64. Så venter heller litt på oppgraderinger for vista64, og håper det evt faller litt i pris.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå