Gå til innhold

Feil på nytt Canon 400D? Uskarpe bilder.

Anbefalte innlegg

Har kjøpt nytt Canon 400D og ble veldig skuffet da jeg tok noen bilder av på skøytebanen.Bildene er svært uskarpe og jeg lurer nå på om det kan være feil

på kamera eller objektiv (kit 18-55)

Her er et par av bildene:

Endret av darkness|
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg klarte ikke å lese av EXIF'en men det ser nok ut som om du har hatt for lav lukkertid. Du har satt kameraet på auto, og kameraets lysmåler har funnet ut at du ikke har tilstrekkelig med lys for å fryse motivene. Det du kan gjøre er å gå ut å ta nye bilder, med mere sol, eller sett innstillingene selv. Da blir bildene skarpere og dermed også mørkere. Du kan også bruke blitz, men da må du nok gå litt nermere enn det du har gjort.

Les fotokompendiet som ligger å slenger under FOTOGRAFERING...

Jeg har ikke lest den, (har ikke mulighet til å åpne uten å bruke PS CS2, såå...)

men mange som sier det står mye nyttig der.

Lenke til kommentar

Første bud ved kjøp av nytt kamera: Bruk mye tid på å lese manualen!

Er du i tvil om kvaliteten på objektivet, ta da en del test bilder av et homogent rutemønster, f.eks. en vegg eller gulv på et flislagt bad, en murvegg eller et tak. Bruk helst stativ, prøv å stå vinkelrett mot det du fotograferer slik at alt faller innen for fokusplan (alt skal bli skarpt).

Velg blender 8 og f.eks. 400 iso.

Ser du da ujevne eller uskarpe felter på bildet, kan det være feil i objektivet.

Vedrørende fokusering kan du ta bilder på samme måte, men prøv noen med manuell fokusering i tillegg til AF.

Lykke til. ;-)

Lenke til kommentar

Bildene så ganske normale ut. Det så ut til å være dårlig belysning og en del underksponering fra automatikken sin side.

Undereksponeringen er for å unngå at sneen blir utbrent. Hvis du vil ha skøyteløperen korrekt eksponert på bekostning av sneen så må forandre instillingene til kameraet. Man kan også korrigere en god del i etterkant, spesielt hvis man tar RAW bilder.

Hvis du øker lysfølsomheten fra ISO100 til ISO800 så vil du kunne ta fine bilder i den belysningen.

-

Lenke til kommentar

Takk for raske svar!

Beroligende å høre at det kanskje er normalt.

Jeg lærer vel å bruke kameraet etter hvert.

Skulle også gjerne hatt litt innføring i dette med brukerdefinerte funksjoner.

Har også fått litt motstridende opplysninger om hvilken RGB som er det beste.

Om noen har erfaringer med innstillinger på dette kameraet tar jeg i mot

med takk.

Lenke til kommentar
Har også fått litt motstridende opplysninger om hvilken RGB som er det beste.

8090534[/snapback]

Når du er så grønn at du ikke har helt kontroll på lukkertider, så bør du ligge langt, langt, langt unna alle diskusjoner om fargerom!

Kjør sRGB (standard), og ikke tenk mer på det på et par år. De fleste klarer seg et helt liv uten å uroe seg for det.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Har faktisk tatt endel bra bilder jeg også.

Jeg bare lurte på dette med RGB fordi jeg har fått motstridende opplysninger

om innstillingen.

8094746[/snapback]

Om du vil vite mer om fargestyring og fargerom, så er Cambridge in Colour (www.cambridgeincolour.com) et glitrende sted for tutorials:

http://www.cambridgeincolour.com/tutorials...management1.htm

Det er nokså kompliserte greier, og det er ikke uten grunn at sRGB er valgt som standard. (det omtales på side 2 under "working spaces")

Fotokomendiet som ligger som sticky i underforumet Fotografering er forøvrig også utmerket lesestoff.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Har faktisk tatt endel bra bilder jeg også.

Jeg bare lurte på dette med RGB fordi jeg har fått motstridende opplysninger

om innstillingen.

8094746[/snapback]

Ok! Jeg fikk bare en følelse av at dette var noe helt nytt for deg.

Vet du hvilken lukketid du har brukt på skøytebildene?

Ting i bevegelse blir uskarpt om lukkertiden ikke er høy nok.

Lenke til kommentar

se der ja, topp.. ;)

Bortsett fra lukkertiden på 1/160 som er for lav, F9 som er for "høyt" og iso-200 som er for lavt så ser bildet kvalitetsmessig bra ut, så det er nok bare mennesket bak kameraet som må øve mere... ;)

Kunne sett for meg 1/500, F3,5, ISO-800 foreksempel om det var begynt å bli litt mørkere en dagslys...

Lenke til kommentar

Jeg aner ikke hva "normal" innstilling på en 400D er, men jeg antar du mener "grønn auto"? Om man insisterer på å bruke automatikk, så er det jo situasjoner som dette man har motivprogrammer for. Kameraet antar at du tar et koselig, oppstillt familiebilde ell., og har ingen forutsetninger for å skjønne at du fotograferer et objekt i hurtig bevegelse.

Dermed velger automatikken å blende langt ned for å skvise ut litt skarphet av kitobjektivet, og du blir sittende med alt for lang lukkertid.

Løsningen er enten å eksponere selv, og velge en blender/iso-kombinasjon som gir en lukkertid på 1/500 eller mindre, eller å gi automatikken et lite hint om hva du driver med, ved å velge motivprogrammet for sport

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...