sickboi Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 hvilken av disse 2 utdannelsene vil sikre best jobb? og er det stor forskjell på de? Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Hva legger du i best jobb? Jeg tar bachelor i samfunnsøkonomi på dragvoll nå, og det er stort sett ren økonomisk teori vi lærer, samt litt matematikk (derivasjon, integrering og sannsynelighet og annet tull under statistikk). Jeg vil annta at "økonomi og administrasjon", så tenker du på noe ala sivøk? Det er litt mer "BI"aktig, regnskap, bedøk og slike ting. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Det er gode arbeidsmuligheter for begge utdannelsene. Men jeg ser for meg at det er best marked for økad fremfor samfunnsøk nå, men i nedgangstider er det samfunnøk. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Hvor gode jobbmulighetene er avhenger mest av deg som kandidat, dvs hvor flink du er. Jevnt over har siviløkonomene (master i øk.adm. på utvalgte høyskoler) historisk sett bedre karrieremuligheter, men unntakene finnes og det er som nevnt dine personlige egenskaper som er begrensningen. Påstanden om grad og konkjunktursituasjon stiller jeg meg uforstående til. I den grad samfunnsøkonomer lettere får jobb i det offentlige så kan det stemme, men jeg har ikke sett noe som gir belegg for å hevde dette. Lenke til kommentar
sickboi Skrevet 6. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2007 så hvis jeg tar 3 år på høyskolen i molde økonomi og administrasjon, så kan jeg deretter søke master et annet sted i norge og oppnå siviløkonom tittelen? Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Ja, du får tittelen Master i økonomi og administrasjon - siviløkonom (siv.øk. som sidetittel) ved å ta master ved NHH, BI, HiBo, HiA, UMB eller Fiskerihøyskolen ved UiT. Du kan sjekke dette med nevnte utdanningsinstitusjoner eller Høyskolen i Molde for å få det bekreftet. Lenke til kommentar
sickboi Skrevet 8. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2007 takk for svar! et siste spørsmål er; vil dette studiet være egnet for noen som ikke er flink i matte...? Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 takk for svar! et siste spørsmål er; vil dette studiet være egnet for noen som ikke er flink i matte...? 8104867[/snapback] Spørs hva du er flink på og ikke flink på i matte. Personlig bruker jeg mye derivasjon i studiene, og det er også en del matte i hvordan en uttrykker seg økonomisk. Men matten er ikke brukt på den måten i rene mattefag. Jeg bruker for eksempel Lagranges metode veldig ofte i mikro. Den matematikken som blir brukt gåes igjennom i et eget fag, med bevisene og alt. Det skal nok være overkommelig. Kanskje eksamen i selve mattefaget kan være vanskelig, men bruken av matten i selve økonomifagene setter seg fort i fingrene Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Matten bør du klare selv om du er relativt svak i matte. Det eneste du trenger å gjøre er eksamensoppgaver og øvingsoppgaver til det sitter i fingrene. Dess dårligere du er, dess mer arbeid kreves. Eksamen i metodefag som matte er ingen overraskelse og de som er gode i matte fra VGS vil klare det uten å forberede seg så fryktelig mye. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå