makingFaces Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Hei! Jeg har en prosjektoppgave om en student. Han skal bli psykolog, han er 19 år, og oppgaven skal inneholde alt fra hvilken skoler han må gå, hvilken linje på videregående han har gått, inntekter (stipend, lån, jobb osv) og utgifter (hybel, reise, mat, fest osv). Med litt iherdig søking på nett finner jeg vel raskt ut det med skoler og sånt, men inntekter/utgifter er verre. Hvor mye penger bruker egentlig en student, og hva bruker han pengene sine på? Jeg er 15 og går i tiende, så det vet jo ikke jeg hvis noen vil hjelpe meg med å finne ut av skolelinjer o.l. så er det også bare fint Ps: Kanskje denne burde ligge i et annet forum, men jeg var ikke sikker, så jeg bare la den her. må gjerne flyttes hvis noen synes den passer bedre et annet sted Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Det er et leksehjelp forum. Han må ha gått allmenn, eller allmenn påbygg (da evnt. medier og kommunikasjon/musikk, dans og drama eller lignende) og går vel nå på høyskole, psykologilinje. Om han bor borte hjemmefra, regnes stipendet hans ut i fra hvor mye penger foreldrene hans tjener (det gjør det egentlig uansett). Penger blir vel: Leie av hybel (med strøm og internett en god del plasser nokså billig) Har han romkamerater? Da blir det jo enda billigere. Etter all sannsynlighet har han nok enten en jobb på siden, eller foreldre som hjelper litt til, sånn at de har råd til alt de trenger av mat o.l I tillegg er det greit å feste i hvert fall en helg i måneden, med mindre han er avholdsmann, da. Busskort/klippekort e.l. er vel nokså nødvendig for å komme seg til/fra skolen. Jeg aner ikke hvilket fylke du bor i, men månedskort/ungdomskot/studentkort varierer sykelig i pris Men skulle tro han fortsatt hadde ungdomskort, i i hvert fall ett år til. Men å skrive til deg akkurat hvor mye vi tror han bruker, blir feil. Finn ut hva han spiser, hvor mye det koster, og regn ut. Samme med det meste andre. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Flyttes til leksehjelp-kategorien Lenke til kommentar
Cotul Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 (endret) vel, inntekter: http://www.lanekassen.no/ selv får jeg utbetalt 81600 kr i året. 80000 er grunnstipend(er vel egentlig lån da men) mens 1600 er reisestipend. (er mulig for at det er 1400 ikke 1600) I august og januar får jeg utbetalt 16.996,00 kr. mens i resterende måneder 6.376,0o kr. Får ingenting utbetalt i juni og juli. Har ingen jobb, men faren min støtter meg en del. utgifter husleie: jeg bor sammen med damen og vi deler leien som er 6000kr+strøm i måneden. bruker rundt 500-1000 kr i strøm hver måned. Husleie er også varierende med jeg vil ikke regne med å finne noe som koster under 3000 kr mnd. mat: vi bor ilag og bruker begge fra 1000-1500kr hver måned på mat. transport: vi har bil og bruker ca 500kr i diesel hver måned. Jeg har også studentkort på toget, ca 700kr i måneden alt i alt. som Eplefe sier så kan han vel bruke ungdomskort til han er 20år. underholdning: jeg er nesten avholdsmann så bruker lite penger på drikke. men bruker litt på dvder, spill, kino, musikk, konserter osv. Bruker penger som jeg har tilovers her. klær/diverse: her går vel resten av pengene. Hva pengene går til varierer vel en del fra person til person. Men er vel ofte slik at husleie+mat tar mestparten med mindre du har en jobb i tillegg. Edit: http://www.samordnaopptak.no/SW/studier.html her kan du finne ut om høgskoler og universitet studier Endret 6. mars 2007 av Freud Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå