Gå til innhold

Ringenes Herre kommunistisk?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fatter ikke at du kan si det? Klart, det er mange eneveldige herskere og så videre, typisk for kommuniststater, men av disse var jo Sauron den eneste skikkelig diktator, og han ble vel ikke akkurat positivt fremstilt. Likhet og en statsstyrt økonomi er også typiske kommunistfenomen, og du finner dem definitivt ikke i Ringenes Herre. Dessuten kan ikke en moderne styreform lett legges på et samfunn som, i praksis, er likt middelaldersamfunnene i Europa. Om du hadde sagt at Ringenes Herre fremstiller gammeldagse føydalsamfunn, da hadde jeg vært enig.

Lenke til kommentar

Har jo vært litt diskusjon om Ringenes Herre er rasistisk (øst mot vest, mørke mot det gode, folkene som kjempa med Sauron som kom øst/sørfra), at det speiler verden under krigen, at mekaniske innredninger og dynamitt kommer fra Tolkiens opplevelser av å ligge i skyttergraver under 1. verdenskrig når stridsvognene først gjorde sitt inntog osv. Man kan alltids finne slike sammenligninger om man leter etter dem, men det betyr ikke nødvendigvis at dette var bevisst når han skrev historien.

Hvordan bøkene fremmer kommunismen derimot er jeg interessert i å høre mer om ;) Du kan ikke bare si sånt uten å forklare litt nærmere.

EDIT:

Ser du i en annen tråd har listet disse som dine 5 favorittbøker:

1. Das Kapital - Marx

2. Den Proletariske revolusjonen og Renegaten Kautsky - Lenin

3. Det Kommunistiske Manifest - Marx og Engels

4. Anarkisme og Anarkosyndikalisme - Marx, Engels, Lenin

5. Ringenes Herre - Tolkien

Var vel et heller kommunistisk retta. Du har nå tydeligvis lest litt om emnet så du bør ihvertfall kunne grunngi utsagnet ditt ;) Eller har du bare blitt litt påvirka av de andre bøkene slik at du ser kommunisme i alt? :p Bare lurer altså...

Endret av smetho
Lenke til kommentar

Jeg tror nok ikke Tolkien bevisst prøvde å oppnå noe med boken sin, han ville vel bare lage en god historie, og en god oppfølger til Hobbiten. Også vokste prosjektet til boken vi alle kjenner.

Første gang jeg leste boken reagerte jeg litt på det smetho nevner om rasisme - sett ut i fra dagens tanker og ideer er det kanskje ikke helt politisk korrekt. Men når man skriver en bok så skriver man påvirket av datidens meninger, og det var ikke så stor vekt på anti-rasisme i den offentlige debatten på den tiden. Tolkien hadde jo sine første leveår i Sør-Afrika, så han var jo ikke akkurat ukjent med mørkhudete heller. Tror nok bare det var en måte å fremstå realistisk - og kanskje helt naturlig - slik geografien var lagt opp.

At boken fremmer kommunistiske ideer kan jeg vanskelig se. Det som da må ligne mest er vel kanskje hobbitsamfunnet? Men det er jo statusforskjeller der også...

Men konklusjonen er nok at Tolkien ønsket å lage en god, underholdende bok, og så kan man lese inn i den hva man selv vil.

Lenke til kommentar

Har vært veldig opptatt den siste tiden, med alt som har skjedd i LO og slikt, men her er i hvert fall en liten innledning.

Som alle vet bygger kommunisme på en grunnleggende tro på at alle er like og at et ”frihetens rike” er veien å gå for et bedre samfunn. Dette ser vi mye av det samme av i Ringenes Herre, særlig da i hobbit- og orkesamfunnene. Vi ser også tilløp til det mellom Valaene, uten at dette kan stilles på lik linje.

Et av Marx mest kjente utsagn er: ”Catch a man a fish, and you can sell it to him. Teach a man to fish, and you ruin a wonderful business opportunity.”

Denne typen tankegang finner vi stadig i Ringenes Herre. Så vel Aragorn som Gandalv manifesterer denne typen tankegang i flere av sine handlinger, for eksempel i Aragorns handlinger (eller mangel på slike) ved Argonath. Man blir også gjennom hele boken minnet om den totalitære Sauron som etter sigende ”Does not share power”, noe jeg trekker i retning av den kommunistiske tankegangen om at makten skal være i folket, med kontroll fra den øverste ledelse. Dette er likevel bare et av eksemplene man kan trekke fram.

I samfunnet av Uruk’ Hai ser man stadig hierarkiske ordninger i flokken, uten at dette forstyrrer fordelingen av for eksempel mat eller når de er i krig.

” For the bureaucrat, the world is a mere object to be manipulated by him.”

Et annet sitat fra Marx. Dette kan I stor grad trekkes parallelt med det som skjer i Rohan, et rike som nesten går under på grunn av store forskjeller innad i folket. Dette kan være en annen bevisst lignelse som forteller om at kapitalisme og konkurranse fører ulykke med seg.

Lenke til kommentar

Jeg tviler sterkt på at det er et skjult budskap i bøkene til Tolkien. Hvis du leter godt nok, kan du finne slike skjulte budskap i nesten samtlige bøker.

Det å starte en tråd med "Jeg mener Ringenes Herre i stor grad fremmer kommunismens idéer. Discuss.", for så å vente i 10 dager med å svare, er vel det eneste jeg setter spørsmålstegn ved her.

Så for å svare på spørsmålet ditt: Nei, Ringenes Herre er ikke kommunistisk.

Lenke til kommentar

Kriztin: Så langt så har du ikke kommet med noe som helst relevant om at Ringenes herre-bøkene er kommunistisk i det hele tatt.

Du må nok komme med litt mere konkrete ting en det du har skrevet så lang for jeg kan ikke se at det er annet en ren svada så langt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm
Jeg tror nok ikke Tolkien bevisst prøvde å oppnå noe med boken sin, han ville vel bare lage en god historie, og en god oppfølger til Hobbiten. Også vokste prosjektet til boken vi alle kjenner.

8097357[/snapback]

Så en dokumentar på tvn at han skildra hvordan han opplevde krigen. Bygda der han bodde var helt avskjerma krigen osv. (nesten som hobbitun) Og han kunne se faren nærme seg eller noe. Han kjempet jo selv under krigen(?) noe også hobbitene måtte..

Er lenge siden, så jeg er ikke sikker på om det stemmer osv, men synes å huske noe lignende det jeg sa.

Endret av Slettet-U4NJ3Omm
Lenke til kommentar
Så en dokumentar på tvn at han skildra hvordan han opplevde krigen. Bygda der han bodde var helt avskjerma krigen osv. (nesten som hobbitun) Og han kunne se faren nærme seg eller noe. Han kjempet jo selv under krigen(?) noe også hobbitene måtte..

Er lenge siden, så jeg er ikke sikker på om det stemmer osv, men synes å huske noe lignende det jeg sa.

8169124[/snapback]

Han var med i første verdenskrig, men det du sier om med krigen lignende Hobbiton kan sikkert stemme for andre verdenskrig

Endret av pertm
Lenke til kommentar
Jeg vil vel personlig heller si at Tolkien sine bøker har litt av kristendommen i seg hvis en ser nøye etter.

Og en del norrøn mytologi.

Men kommunisme?

Vil gjerne se en god begrunnelse her.......

8140090[/snapback]

Tolkien har latt seg inspirere av noen norrøne sagn da, så :p

Lenke til kommentar

Tolkien skrev Ringenes Herre av 1 grunn. Å tilføre England en mytologi han følte landet trengte.

Om Ringenes Herre er kommunistisk stil, så må vel Lewis's bok om Narnia være det samme, ettersom mye av Lewis sin inspirasjon kom fra Tolkien, ettersom de var i felles krets (The inklings), hvor de møttes og leste tekster fra det de hadde skrevet. Derfor skulle man tro at Narnia var skrevet og med en slik "tankegang" men det kan jeg ikke is jeg har funnet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg tror vi har med en useriøs debattant å gjøre her.

Jeg vil nok tro at man kjemper mot det totalitære, hvis man absolutt skal linke Ringenes Herre mot et politisk synspunkt i dagens samfunn.

Endret av Marley
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...