Gå til innhold

Matteprogram

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Maple løser ligninger steg for steg, men den gjør det ikke alltid på letteste måte så uttrykkene kan bli nokså stygge etter hvert.

Det er ikke noe "opplæringsprogram" men løser det du trenger. Nyeste verjon er forresten mye bedre til å lage "pene" uttrykk.

Matlab løser også ligninger men da får du ingen grafisk løsning, kun tall-svar.

Priser finner du på http://www.comsol.no (PS. det er IKKE billig så du bør sjekke om studiestedet ditt har noen lisens-avtale som inkluderer studenter.)

[Edit]

Jeg glemte å spørre hvilket nivå du studerer på. Maple og matlab er beregnet på ganske avanserte brukere, men du kan sikkert bruke det på vidregående-matte også.

[ Denne Melding var redigert av: Simen1 på 2002-12-09 21:53 ]

Lenke til kommentar

Wohooo, dette var avansert... Jaja, går på Fagerborg vgs. Det blir vel litt for dyrt, må vel koste langt over tusen...

Tenkte mer på et program med ferdige geometriske figurer, og som jeg kan føre inn ligningene på, akkuraatt som word. Kanskje en skrifttype til word holder sammen med et 3dprogramm til figurer?

Lenke til kommentar

Et tips jeg har å komme med er ... http://www.calc101.com/

Der har du muligheten til å se hvordan du gjør litt heftig derivasjon. Trenger du litt integralregning koster det bittelitt.. :smile:

Men.. som i de tidligere tipsene.. du bør kunne litt matte på forhånd.. er ikke beregna på å lære bort. Kommer ikke på no spes for det..

[ Denne Melding var redigert av: Tosh på 2002-12-10 16:30 ]

Lenke til kommentar

Hva med å bruke Excel, lage en pen layout, med farget bakkgrunn, legge inn bilde av en trekant, og ruter der du setter inn f.eks lengden på kant 1, vinkel til hypotenus og lengden på hypotenus. Så setter du inn en formel som regner ut lengden på den andre siden og de andre vinklene.

Dette kan se pent og pedagogisk ut, og du lærer sikkert litt underveis. Så kan du sjekke "fasiten" på PC'n. Det kan være god eksamensforberedelse å legge inn ligningene for alle figurer og utregninger du trenger. I tillegg er det til hjelp som "fasit" når du skal løse oppgaver manuelt.

Lenke til kommentar

For å skifte diskusjonen over til det mer avanserte nivå.

For de av oss som faktisk studerer matte, hvilket av følgende programmer foretrekker dere?

Matlab eller Mathematica?

Maple er helt utelukket, det er for å si det rett ut, et relativt amatørmessig program.

De fleste jeg kjenner sier Matlab er bedre enn Mathematica, og jeg finner flere guider om det på nettet, mens Mathematica virker mer proffesjonellt, og det anbefales av professorene.

Jeg gidder altså ikke lære meg syntax til begge, så spm er hvilket jeg burde velge.

Noen forslag?

Lenke til kommentar

Fra help-filen til Word :

(Jeg har ikke brukt denne funksjonen selv, så jeg vet ikke mer enn det som står her)

Insert an equation

Click where you want to insert the equation.

On the Insert menu, click Object, and then click the Create New tab.

In the Object type box, click Microsoft Equation 3.0.

Click OK.

Build the equation by selecting symbols from the Equation toolbar and by typing variables and numbers. From the top row of the Equation toolbar, you can choose from more than 150 mathematical symbols. From the bottom row, you can choose from a variety of templates or frameworks that contain symbols such as fractions, integrals, and summations.

If you need help, click Equation Editor Help Topics on the Help menu.

To return to Word, click the Word document.

Note If Microsoft Equation Editor is not available, you may need to install it. How to install Equation Editor.

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha noe å "føre inn" ligninger med, er laTeX

(intro på http://www.ctan.org/starter/?action=/index.html)

fulstendig overlegent.

Men jeg forstår ikke helt hva du vil her? Ha ett program som lærer deg 2/3mx-nivå matematikk?

Det tviler jeg på att eksisterer...

Invester heller i å gjøre alle øvingsoppgavene, eller de tusen kronene i noen timer hos privatlærer...

Det hjalp med veldig da jeg gikk på Fagerborg :smile:

Til den andre debatten må jeg si jeg foretrekker den rå kraften i matlab. Men så er jeg mer optatt av numerisk analyse når det gjelder dataassistert matematikk, dah.

Har brukt maple til noe mekanikkmodellering, synes det var ganske slitsomt.

[ Denne Melding var redigert av: threecee på 2002-12-15 20:40 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-15 17:45, skrev norriz:

For de av oss som faktisk studerer matte, hvilket av følgende programmer foretrekker dere?

Matlab eller Mathematica?

jeg har hørt mye bra om mathematica, men ikke brukt det. brukte matlab under hovedoppgaven - til kalman filter/optimal tilstandsestimering - det virket helt fint.

liten terskel for å komme i gang, men så er det nesten som å programmere vanlig (med et ganske utvidet matte lib :wink: )

edit:

dog, jeg har ikke mer enn 20 vt matte, og matlab bruken var begrenset. folkene på signalbehandling liker det godt.

[ Denne Melding var redigert av: bjorngb på 2002-12-15 20:45 ]

Lenke til kommentar

hvet ikke om dette er hva du trenger men Ti89 ser ut som Ti82 og den løser derivasjon og itegraler på en fin måte. Du får ut svaret på en fin måte. Og om du har en fomelsamling kan du finne ut hvordan du kommer til dette svaret. Og ikke minst om du skal gå på høgskole senere trenger du denne kalkularoren. Dette er den beste kalkulatoren pga den er veldig enkel å lære å bruke i forhold til casio og HP som er de ander alternativene

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...