Gå til innhold

Overklokke en e6300 prosessor

Anbefalte innlegg

Hei jeg er helt fersk på dette, jeg har en c2d e6300 cpu

Asus P5B-E PLUS, P965, Socket-775, ATX HK, Crucial DDR2 PC5300 2048MB CL5 ram, noen som kan fortelle meg åssen jeg skal gå frem, åssen jeg skjekker temp og stabilitet, jeg har 3dmark 06

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Hei jeg er helt fersk på dette, jeg har en c2d e6300 cpu

Asus P5B-E PLUS, P965, Socket-775, ATX HK, Crucial DDR2 PC5300 2048MB CL5 ram, noen som kan fortelle meg åssen jeg skal gå frem, åssen jeg skjekker temp og stabilitet, jeg har 3dmark 06

8088439[/snapback]

"Fersk".. :)

Da er det lurt å "lurke" litt først.

Det finnes svært mange tråder allerede om emnet.

Her og her er to som du burde funnet før du lagde enda en ny tråd.

Det er ikke påkrevet å klokke. Hva med å være litt unik? Kjøre default? :)

PS.

Vennligst ikke sjekk for temp og stabilitet.. Vi har nok av slike tråder også.. :D

Sorry... kunne ikke dy meg.. :blush:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Ingen som gidder og fortelle meg åssen jeg skal gå frem?

8097308[/snapback]

Jo, jeg linket til to tråder som burde gi mye bra info.

Det hele går ut på å lære seg Bios,.. sette verdier manuelt (for noen hk/bios-versjoner fungerer Auto "bedre"..dvs. manuelle settings for RAM gir "noboot").

Selv om du ikke har akkurat samme hk, er Bios lik (som for de aller fleste Asus hk basert på samme chipset).

Da burde du få noen gode tips her

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er såvidt jeg vet noen på forumet som har samme hk. De bør kunne gi mer spesifikke råd.

Jeg *antok* at Bios "screens" hadde nokså like option for P5B Dlx kontra ditt P5B-E Plus, men trolig har du langt færre valg/options.

(Og det er bra når du ikke har så mye erfaring med "Bios-tukling"/klokking). :)

Du bør heller ikke være avhengig av "norsk" forklaring, da Bios (unntak er OEM) betyr å forholde seg til engelsk språk.

Selv ville jeg tittet litt rundt i Bios og prøvd meg fram og eventuelt sjekket hva som står i manual (for den finnes på nett.. og sikkert i esken som hk'et ditt kom i). ;) (Det er til å begynne med ikke så mye mer du behøver å gjøre enn å sette klokk til "Manual" og så øke FSB fra 266.. Samtidig setter du RAM til å kjøre på 1:1.. i Asus Bios så betyr det å velge DDR2-5400).

Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg mer spesifikt, men så er dette nokså intuitivt (for meg).. og noen stor pedagog er jeg definitivt ikke... :blush:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

jeg fikk det litt til, klokket opp til 2,8ghz, men jeg skjønte ikke alle de volt greiene og det med rammen, som som vil forklare? og hvilket programm burde jeg bruke for og skjekke temp på cpu?

Endret av jealei
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er bare å lese videre (i manualen ) og i diverse tråder på nettet.

Vanskelig å forklare (for meg ihvertfall) detaljer i en Bios jeg ikke har selv (for øyeblikket). Jeg synes det er selvforklarende (men så er jeg ikke "helt god" da) :D

Det følger med software i esken du fikk hk'et for både overklokking (i Windows) samt overvåking av temperatur (AI Suite, Asus Probe-II). I tillegg finnes det en del andre utilities (SpeedFan, TAT, CoreTemp...Everest Home/Ultimate).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
hei jeg prøver ut cpucool, men det står temp1 og temp 2 hvilken av dem er cpuen?

8108028[/snapback]

Det ser du fort ved å starte noe som belaster CPU.

Men kan du ikke være så vennlig å installere medfølgende utilities fra Asus nå?

Disse er skreddersydd til ditt hk/system og du trenger ikke spørre noen om noesomhelst for å bruke de (både for klokking og overvåking av temps).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
jeg for de ikke til og instalere, har vista, jeg setter inn cden, ber den om og kjøre den, og det er alt som skjer

8108109[/snapback]

OK.

En svært vesentlig opplysning du gjerne kunne gitt i første post.

Da blir det å lære seg Bios da.. :)

PS.

Du får "lurke" litt i andre tråder.. bl.a. i den tråden Nassuz opprettet om ditt hk.

(Ser du har spurt om råd der også).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...