Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Batterilampe lyser Renault

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en Renault Clio 94 mod.

I dag da jeg skulle kjøre hjem fra jobben startet batterilampen å lyse. Jeg har faktisk et voltmeter i bilen og den pleier å stå på 14. Nå står den på 12.

Hva tror dere er galt? Dynamo eller batteri? eller er det noen annent?

Jeg skal gå ut å se på bilen når jeg står opp og håper den starter opp. Hadde satt pris på å høre hva det første som slår dere med dette problemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er batteriet gammelt? Det regnes vel generelt en levetid på ca. 5 år på dem. Det er det første som slår meg i alle fall. Ellers har jeg vel hatt dynamo-skifter på alt fra 150.000 til 200.000 km. Da har de tatt kvelden på mine biler før.

Lenke til kommentar

Og om det er dynamorelatert betyr det sannsynligvis at børstene er slitne. Disse kan antagelig skiftes ut med relativ enkelhet, og uten det helt store inngrepet i lommeboka (200 til 500,- tipper jeg). (avhengig av type dynamo)

Er det bare viftereima klarer du deg med en hundrings og ett kvarter med fastnøkkelhåndtering.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke kjøpe helt ny dynamo. Det finnes spesialverksteder for dynamoer og annet bilelektrisk, som overhaler disse og selger med garanti. Ligger vel på en 500,- - 1000,- her i Bergensområdet i alle fall. Vil ikke tro det er dyrere andre steder i landet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...