_Adler_ Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 (endret) Heisann. Jeg lurte på om noen vet om det er lov å gå rundt med sveitserkniv (Swiss Army Knife) i lomma? Blir det på en måte våpenbesittelse eller blir dette noe annet i.o.m. at det er et slags multiverktøy (som bla. kan brukes til å åpne opp bokser, flasker osv.)? Har en Victorinox sveitserkniv nemlig, av den litt større typen. Er over 18 år, om det skulle ha noe å si?! Takk. Endret 6. mars 2007 av _Adler_ Lenke til kommentar
j-- Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Tror det blir regnet som et våpen med mindre du gjør en jobb som krever at du har tilgang på flere av verktøyene multitoolen kan tilby. (dette er hva jeg tror, jeg kan ikke reglene rundt det). Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 om du skulle bli ransaket noen gang så er det sannsynligvis en plass du ikke vil ha kniv på deg. om du er ute å drikker for eksemplel så er det våpenbesittelse. er du ute i naturen og camper er det ikke det. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 (endret) er vel noe slikt som at kniv er både våpen og verktøy, alt etter hvordan forholdene er... f.eks: -på fest, våpen -i skogen, verktøy -i butikken i gangster-klær, våpen(hvis det er kontroll eller noe slikt da) -i butikken i snekker-klær, verktøy er vel ikke 100% bestemte regler på det, husker det var en som ble tatt med en kniv en gang, han brukte den til å skrelle ett eple, mens han ble tatt... Endret 6. mars 2007 av aklla Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Politiet har hjemmel for å konfiskere alt som faller inn i kategorien "Farlig gjenstand" Dette kan like gjerne være en kjøttøks, som en skrutrekker og en penn. Jeg har faktisk pratet med politiet i Oslo om dette, ettersom jeg alltid går med lommekniv. Politimennene jeg pratet med, sa at de utviste sjønn. Om du går igjennom byen en tirsdagsmorgen med en lommekniv i lomma, gjør de neppe noe. Om du derimot raver rundt i helgefylla med den samme kniven, kan det være at onkel tar den. Uansett: Om du har en liten lommekniv, og du ikke vifter med den i storgata, så tror jeg det går bra. Har blitt stoppet i storkontroll på Jernbanetorget i Oslo, der politiet sjekket ALLE. Jeg fikk beholde kniven Lenke til kommentar
sixx Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 JE går alltid rundt me kniv.... å jeg vet at sveitser er å regne som ulovlig ja. Men en sveitser trur jeg faktisk politet slipper deg for...mye verre om du går rundt med en stor 12" liksom.... En svitser kan verken trekkes kjapt og er uhyre vasnkelig og drepe noen med... Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 De ser vel ann situasjonen. Har en kamerat som alltid går med batangkniv, forresten. Lenke til kommentar
_Adler_ Skrevet 6. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2007 Den sveitserkniven jeg har er en av de litt større typene. Victorinox Rucksack Knivbladet er litt større enn standardmodellene, som f.eks. Victorinox Spartan. Vil dette ha noe å si? At den typen jeg har er mer ulovlig enn de andre mindre modellene? Sagbladet er ekstremt skarpt i alle fall. Kommer man tilfeldigvis borti, så stikker man seg lett på "piggene". Men igjen, man kan da bruke sveitseren til å åpne flasker på en fest. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 En svitser kan verken trekkes kjapt og er uhyre vasnkelig og drepe noen med... 8094647[/snapback] Haha :!: ... Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 En swissarmyknife har jo så pokkers mange muligheter at det ikke kan kalles en kniv. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Hmm, jeg tipper det er noe som vurderes i enkelttilfelle. Selv går jeg rundt med en liten leatherman, som har blant annet en kniv på ca 3 Cm. I tillegg har jeg en tang (Telemontør tang) på ca 0.5 Kg. Dette er dog i vesken min, så har det ikke i lommen. Har liten tro på at Politiet ville tatt fra meg verken A eller B om jeg skulle bli stoppet, da begge er verktøy jeg trenger i mitt yrke. -- På 17. Mai i fjor i Tromsø var det en vaskeekte same som gikk med kniven sin på låret, for de som ikke kjenner til en samekniv, kan jeg fortelle at det er snakk om store kniver (15-30Cm). Den måtte han gi fra seg til Onkel Politi, men jeg overhørte dog at han skulle få den igjen senere på dagen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Hmm, jeg tipper det er noe som vurderes i enkelttilfelle. Selv går jeg rundt med en liten leatherman, som har blant annet en kniv på ca 3 Cm. I tillegg har jeg en tang (Telemontør tang) på ca 0.5 Kg. Dette er dog i vesken min, så har det ikke i lommen. Har liten tro på at Politiet ville tatt fra meg verken A eller B om jeg skulle bli stoppet, da begge er verktøy jeg trenger i mitt yrke. 8096247[/snapback] Tviler på at du "trenger" leatherman til yrket ditt om du er ute på byen å drikker. man må vise skjønn. og den Dårligste unnskyldningen ever er om man sier til politiet at man trenger det til å åpne flasker med. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Nå tenkte jeg ikke på en slik sammenheng, men heller i hverdagen. Er jeg ute på byen ligger enkelt og greit veska igjen hjemme Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 (endret) Nå tenkte jeg ikke på en slik sammenheng, men heller i hverdagen. Er jeg ute på byen ligger enkelt og greit veska igjen hjemme 8096265[/snapback] I hverdagen er det minimal sjanse for å bli ransaket =) og i hverdagen så er det ikke et våpen mener jeg. men allikavel det fins eksempler på at folk skreller et eple og onkel politi har tatt kniven. midt på dagen. Endret 7. mars 2007 av KRAFortune Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Det med epleskrellinga, skjedde ikke det i USA? Man lever jo fortsatt på 9/11-frykten der borte :/ Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Åja, min feil. Da er det litt verre Klart, det fins politifolk med godt vett, som ser forskjell på folk og fe, men det fins også politifolk som ser alle som fe. Slik er det bare ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå