Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

minneproblem? eller kan det være noe annet

Anbefalte innlegg

Ja da sitter jeg her stor å fornøyd med min pc. men siden jeg første gang startet den så har den vært ustabil. jeg kan f.eks sitt å surfe på nettet og skjermen fryser seg. Vis jeg trykker vilt rundt, så kommer den (som oftest) tilbake med "brent" skjerm, helt til jeg flytter vinduet eller åpner nytt. men det er ikke her problemet stopper. Vis jeg spiller Supreme Commander så kan den når som helst i spillet plutseli bare fryse, jeg kan fortsatt bevege musen. Etter ca 10-15 sek stopper musen og det kommer en "dirre" lyd i høytalerene i et par sekunder. dette gir seg eventuelt, men fortsetter igjenom hele spillet. til slutt vis jeg holder på lenge nokk, så fyrser den helt og går til blåskjerm me n4disp.dll. Pcn har også problemer med å unzippe filer, filene blir som oftest (da mener jeg virkelig som oftest :hrm: ) korrupt. Samme problemet som jeg har i supreme commander kommer også igjen i civ 4, men da går den rett til den samme blåskjermen.

Tok en ramtest for et par mnd siden ( pcn er ca 4mnd gammel) og da fant den 37 errors i løpet av 1 natt. har prøvd og bytte plasseringen av mine ram brikker, og da kom ikke problemet like ofte. Jeg trur dette kan ha noe med at jeg "glemte" :blush: å koble til auxilary ( eller hvordan det skrives) power til hovedkorte når jeg slo den på første gang (selvbygd pc). og da laget den et lys i ca 1sek og slo seg av. tenker på om det er ram slottsa å ikke selve rammen som kan være skadet pga problemet forandret seg da jeg flyttet de rundt. kan det være min lille tabbe som har skyld i mitt problem?

Specs:

Hovedkort: ECS P965T-A

CPU: Intel Core 2 Duo E6600

RAM: Corsair Value Select DDR2-533 2048 MB (2x1024)

Skjermkort: MSI GeForce 7900 GTO 512 MB

harddisk: Seagate Barracuda 7200.10 320 GB SATA

PSU: Aspire Chameleon Aluminum 550W

jeg har ikke rørt biosen min, heller ikke oppdatert chipset driverene. kun lagt inn de som kom med cden. skjermkort driverene har jeg gått fra og tilbake med. ved å bruke drivecleaner først selvfølgelig. så vidt jeg husker så har jeg heller ikke had noen problemer i counter-strike source. så det synes jeg er noe merkelig. håper dere her kan hjelpe meg, har ikke råd til å kjøpe ny hardware :(

PS: jeg leste nettop på rammen min, og så at det var livstid garanti på den, kan jeg da få byttet den en annen plass en der jeg kjøpte den?

edit: bruker windows xp sp2

Endret av Darkgenie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja da sitter jeg her stor å fornøyd med min pc. men siden jeg første gang startet den så har den vært ustabil. jeg kan f.eks sitt å surfe på nettet og skjermen fryser seg. Vis jeg trykker vilt rundt, så kommer den (som oftest) tilbake med "brent" skjerm, helt til jeg flytter vinduet eller åpner nytt. men det er ikke her problemet stopper. Vis jeg spiller Supreme Commander så kan den når som helst i spillet plutseli bare fryse, jeg kan fortsatt bevege musen. Etter ca 10-15 sek stopper musen og det kommer en "dirre" lyd i høytalerene i et par sekunder. dette gir seg eventuelt, men fortsetter igjenom hele spillet. til slutt vis jeg holder på lenge nokk, så fyrser den helt og går til blåskjerm me n4disp.dll. Pcn har også problemer med å unzippe filer, filene blir som oftest (da mener jeg virkelig som oftest :hrm: ) korrupt. Samme problemet som jeg har i supreme commander kommer også igjen i civ 4, men da går den rett til den samme blåskjermen.

Tok en ramtest for et par mnd siden ( pcn er ca 4mnd gammel) og da fant den 37 errors i løpet av 1 natt. har prøvd og bytte plasseringen av mine ram brikker, og da kom ikke problemet like ofte. Jeg trur dette kan ha noe med at jeg "glemte" :blush:  å koble til auxilary ( eller hvordan det skrives) power til hovedkorte når jeg slo den på første gang (selvbygd pc). og da laget den et lys i ca 1sek og slo seg av. tenker på om det er ram slottsa å ikke selve rammen som kan være skadet pga problemet forandret seg da jeg flyttet de rundt. kan det være min lille tabbe som har skyld i mitt problem?

Specs:

Hovedkort: ECS P965T-A

CPU: Intel Core 2 Duo E6600

RAM: Corsair Value Select DDR2-533 2048 MB (2x1024)

Skjermkort: MSI GeForce 7900 GTO 512 MB

harddisk: Seagate Barracuda 7200.10 320 GB SATA

PSU: Aspire Chameleon Aluminum 550W

jeg har ikke rørt biosen min, heller ikke oppdatert chipset driverene. kun lagt inn de som kom med cden. skjermkort driverene har jeg gått fra og tilbake med. ved å bruke drivecleaner først selvfølgelig. så vidt jeg husker så har jeg heller ikke had noen problemer i counter-strike source. så det synes jeg er noe merkelig. håper dere her kan hjelpe meg, har ikke råd til å kjøpe ny hardware :(

PS: jeg leste nettop på rammen min, og så at det var livstid garanti på den, kan jeg da få byttet den en annen plass en der jeg kjøpte den?

edit: bruker windows xp sp2

8088082[/snapback]

Ettersom du skriver at du alt har funnet feil på minnet, så har du nok problemet ditt der. Lever de inn der du kjøpte de(eller et sted de er sørvisinnstilte), og få deg noen nye...

Hadde selv dette problemet, men med to nye brikker virker alt som en drøm! :)

Lenke til kommentar

problemet er at jeg kjøpte de over nettet, derfor jeg spurte om jeg kunne levere de inn en annen plass, feks trur du datakjeden i tr.heim vil ta bytte? jeg regner med at butikker har noe særlig lyst til det med tanke på om de får det igjen selv eller ikke. og kan det ikke være et problem at jeg kjøpte de for nesten 5mnd siden?

Lenke til kommentar
problemet er at jeg kjøpte de over nettet, derfor jeg spurte om jeg kunne levere de inn en annen plass, feks trur du datakjeden i tr.heim vil ta bytte? jeg regner med at butikker har noe særlig lyst til det med tanke på om de får det igjen selv eller ikke. og kan det ikke være et problem at jeg kjøpte de for nesten 5mnd siden?

8088545[/snapback]

5 mnd er jo ingenting. Garaniten er mye lengre..

Lenke til kommentar

Jupp, ta kontakt med butikken og be om aa faa det bytta. Kjoer gjerne memtest (google og brenn den bootbare ISO'en paa cd) paa brikkene og bruk som dokumentasjon paa feil. Alternativt om du er villig til aa betale for feilvare kan det hende at de fungerer feilfritt om du setter lavere minne-hastighet i bios. Men siden det ser ut som du har satt sammen en dugelig maskin synes jeg det blir litt dumt :-)

Mulig du kan kontakte Corsair direkte dersom original selgern blir vanskelig aa ha med aa gjoere men det skal de ikke ha mye grunn til i Norge. http://www.corsairmemory.com/corsair/warranty.html

" I’M NOT HAVING GOOD LUCK WITH THE RETAILER/RESELLER.

WHAT DO I DO NOW?

You need to request an RMA from Corsair. This request needs to have evidence of your contact with technical support, in the form of a postID number from the Ram Guy boards (which will appear on the left side of your post). This number will allow us to quickly identify and analyze the problem you are having with the part.

"

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...