Gå til innhold

20 væpna politi bøtela 32 pokerspillere i razzia

Anbefalte innlegg

Da må jo konklusjonen bli at politiet er veldig dårlige på å skaffe seg informasjon. Siden folkene som drev dette ikke gjorde noe forsøk på å skjule det så kan det neppe ha vært særlig vanskelig å finne ut om det var noen som kunne tenkes å ha våpen der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da må jo konklusjonen bli at politiet er veldig dårlige på å skaffe seg informasjon. Siden folkene som drev dette ikke gjorde noe forsøk på å skjule det så kan det neppe ha vært særlig vanskelig å finne ut om det var noen som kunne tenkes å ha våpen der.

8098205[/snapback]

jeg skjønner poenget til folket, at det er bedre å være føre var, selv om det viste seg å være voldsomt overkill. Det var tross alt over 30 personer, og i en hvilkensomhelst sammenheng hvor så mange skal arresteres så må politiet ha mulighet til å kunne kontrollere mengden med noe form for våpen.

Når det er sagt så synes jeg det lyser igjennom at politiet gjorde dette fordi det var et meget lett "bytte".

Det vi trenger er lovendringer, slik at politiet kan konsentrere seg om skikkelige forbrytelser.

Lenke til kommentar

Poenget er at politiet ikke skal bevæpne seg for å være "føre var". Det skal være sterk mistanke. Her var det ingen grunn til å ha sterk mistanke. La heller politiet bruke ressursene på det som er viktig. Det er ikke det at de ikke skal få reagere mot pokerlag, det er bare det at de må prioritere opp mot større forbrytelser og innse at et slikt raid er sløsing med ressurser.

Lenke til kommentar
Poenget er at politiet ikke skal bevæpne seg for å være "føre var". Det skal være sterk mistanke. Her var det ingen grunn til å ha sterk mistanke.

8098782[/snapback]

jeg vet ikke hva retningslinjene for dette er, så jeg velger å konsentrere meg om det jeg ser på som et større problem her, nemlig det at politiet kan raide slike harmløse spillelag

Lenke til kommentar
Poenget er at politiet ikke skal bevæpne seg for å være "føre var". Det skal være sterk mistanke. Her var det ingen grunn til å ha sterk mistanke.

8098782[/snapback]

jeg vet ikke hva retningslinjene for dette er, så jeg velger å konsentrere meg om det jeg ser på som et større problem her, nemlig det at politiet kan raide slike harmløse spillelag

8098805[/snapback]

De burde jo kunne 'raide' spillelaget ettersom det er ulovlig, dog synes jeg 20 politimenn med våpen mot et arrangement reklamert for offentlig virker snodig..

Lenke til kommentar
Poenget er at politiet ikke skal bevæpne seg for å være "føre var". Det skal være sterk mistanke. Her var det ingen grunn til å ha sterk mistanke. La heller politiet bruke ressursene på det som er viktig. Det er ikke det at de ikke skal få reagere mot pokerlag, det er bare det at de må prioritere opp mot større forbrytelser og innse at et slikt raid er sløsing med ressurser.

8098782[/snapback]

Fortell meg, hvordan vet du at det ikke var noen årsaker til mistanke? Sitter du på informasjon vi andre IKKE gjør..? Har du noen på innsiden i politiet? Hvis så: del gjerne.

Lenke til kommentar

8098782[/snapback]

Fortell meg, hvordan vet du at det ikke var noen årsaker til mistanke? Sitter du på informasjon vi andre IKKE gjør..? Har du noen på innsiden i politiet? Hvis så: del gjerne.

8099430[/snapback]

Jeg sitter i etterpåklokskapens lys og sier dette. Det er derfor jeg konkluderer med at politiet er dårlige på å holde seg informert om de fattet sterk mistanke om at det var våpen ved et så harmløst arrangement.

Lenke til kommentar

8098205[/snapback]

Hvor finner du informasjon som sier at alle som er innom dette stedet ikke bærer våpen? Hvordan kan du vite at de som dukker opp denne gangen ikke kan tenkes å ha våpen med seg.

Kan det tenkes at i den perioden politiet har hatt stedet under oppsikt, har sett at personer tilknyttet kriminelle miljøer ofte har vært på de aktuelle arrangementene? Personer som kan tenkes å bære våpen. Men at tilfeldighetene ville det slik at det ikke var noen der denne gangen? Er det en mulighet?

8098782[/snapback]

Hvordan vet du at det ikke var grunn til sterk mistanke? Hva er det du vet som vi ikke vet?

EDIT: Ser at du har svart på spørsmålet mitt mens jeg skrev spørsmålet mitt.

Selv om det i ettertid ikke var farlig, er det ikke dermed sagt at det ikke kunne være sterk mistanke på forhånd. det kan ha vært tilfeldigheter som ville det slik at det ikke var våpen der.

Ørjan...

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Jeg må si at det er underholdende å se en slik diskusjon utarte seg på bakgrunn av de sparsommer detaljene som mediene har gjengitt.

Vi burde heller ikke stole blindt på politiet eller de involverte som ble arrestert i denne saken. For alt vi vet var det 2 stk blant de "32" som hadde våpen på seg. Kanskje visste ikke engang resten av gruppen at disse 2 var der...

Poenget: ikke kom med bastante konklusjoner og meninger på bakgrunn av en ikke fullstendig informasjon om en hendelse.

Som en annen sa tidligere i denne tråden, så tror jeg nok at politiet og ikke den menige man i gaten vet mest om de farer og miljøer de velger å aksjoner mot.

Lenke til kommentar

Det er ikke *en* jævla person i dette landet som bærer pistol i et arrangement som koster 400 kroner.

400 kroner.

To timers arbeid.

En telefon til jobben, dersom du er en direktør.

Jeg vet om minst *ett* pokerlag som har 200 kroner innsats en gang i uken...

Når jeg ser hvordan politiet reagerer -- så er sjansen 0 for at jeg noen gang forteller noen om hvor det er -- og 0 for at jeg samarbeider med politiet i en sak mot dem.

Lenke til kommentar

Snakka med fattern i dag, og så viser det seg at min egen onkel, som bor i Rælingen, var èn av de "tilfangetatte"... :!: det hadde jeg ingen aning om når jeg skrev det opprinnelige innlegget.

Men nå mer enn noen gang står jeg fast på det jeg sa.

Når det gjelder onkelen min så velger jeg å ta ordet hans over hva en eller annen politijurist som forsøker å dekke opp rumpa til politisjefen sier.

Det var et 30 tall personer. Det var et offentlig avertert pokerlag, såkalt 'friendly game' med innsats på 200kr stykk. Arrangør var et lokallag. Anslagsvis 10-20 Politifolk omringet og kom løpende inn i lokalet med maskinpistoler og skrek. Folk var livredde, flere gråt, ingen kunne tro sine egne øyne. Pokerspillerne gikk rolig og stelte seg på rekke før de ble strippet ned til underbuksa og bundet bak ryggen.

Er det bare meg eller høres dette ut som Nazityskland eller Pinochet-regimet?

Onkelen min er 36 år gammel, han jobber fulltid som mekaniker, har en 3 år gammel jente, gift i 5 år, inget kriminellt rulleblad, ingen tidligere kontakt med politiet, aktiv i fagorganisasjon osv. you get the picture, han er en altergutt. Han er i tillegg en av de enkleste og vennligste sjelene du noen sinne ville truffet på. Og av resten av folkene i pokerlaget var det absolutt ingen hardbarkede kriminelle eller "torpedotyper", men gamle tanter og onkler og folk med jobb og familie som koste seg èn kveld med en vennlig pokermatch.

Kom ikke å si at politiets oppførsel er "forståelig". Det er å advokere en politistat med grove overreaksjoner. Da kan du like gjerne flytte til Saudi Arabia og begynne å praktisere Sharia med èn gang...

Endret av guardianpegasus
Lenke til kommentar

Dette er helt sikkert noe politiet gjør for å sette et eksempel. Loven mot pengespill er vel en av de lovene som blir stadig mindre respektert, derfor vil politiet minne folk på at det er ulovlig det de driver med. Dette er ihvertfall den eneste grunnen jeg ser for å storme et harmløst pokerlag.

Det er vel samme tankegang bak dette razziaet som å saksøke fildelere på 16 år for flerfoldige tusen. Å prøve å skremme folk vekk fra å gjøre det. Hvor stor effekt det har er en annen sak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...