Gå til innhold

Hagle eller Salong Rifle?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kjøp ei hagle du! Men husk at du ALDRI må skyte på noe som er lenger vekk enn 35 meter hvis du bruker hagle! 35 meter er regnet som max. avstand! ;)

Star Bajkal er billige og gode hagler!

8469680[/snapback]

Du kan godt skyte rype på bakken på 50 meter, det har jeg gjort sammen med en jaktkammerat, men man må være en rimelig god skytter, og kjenne hagla si godt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Til det du forklarer ville jeg nok hatt med hagle. En 2 løpa over/under hagle er veldig greit. f.eks den her, som ikke er så dyr.

http://www.xxl.no/xxl_templates/Produkt____34978.aspx

8087644[/snapback]

 

Hehe bare at de fleste sideliggere som de kalles er mye lettere enn opp/ned hagle!

 

hva er forskjellen på to løp ved siden av værande og et løp oppe og et løp under??

8087731[/snapback]

Lenke til kommentar
Til det du forklarer ville jeg nok hatt med hagle. En 2 løpa over/under hagle er veldig greit. f.eks den her, som ikke er så dyr.

http://www.xxl.no/xxl_templates/Produkt____34978.aspx

8087644[/snapback]

 

Hehe bare at de fleste sideliggere som de kalles er mye lettere enn opp/ned hagle!

 

hva er forskjellen på to løp ved siden av værande og et løp oppe og et løp under??

8087731[/snapback]

8947066[/snapback]

Det er egentlig mest smak og behag. Noen liker sideliggere og noen liker over/underløps hagle. Det må du nesten finne ut av selv. Personelig synes jeg O/U er best bl.a. fordi forskjeftet er tykkere og da får du bedere grep.

 

Men som sagt, det er mere en smaksak.

 

Uansett, ta jegerprøven FØR du hele tatt tenker på å kjøpe hagle/rifle. Dessuten så virker det ikke som dere har så mye respekt for naturen slik jeg tolker innleggene dine.

 

Etter du har tatt jegerprøven så kan du få råd av kursarrangørene til å hjelpe deg så de kan finne en hagle som passer deg.

Lenke til kommentar
Kjøp ei hagle du! Men husk at du ALDRI må skyte på noe som er lenger vekk enn 35 meter hvis du bruker hagle! 35 meter er regnet som max. avstand! ;)

Star Bajkal er billige og gode hagler!

8469680[/snapback]

Du kan godt skyte rype på bakken på 50 meter, det har jeg gjort sammen med en jaktkammerat, men man må være en rimelig god skytter, og kjenne hagla si godt.

8879197[/snapback]

 

Å skyte rype på 50 meter er ikke å anbefale. Stor fare for skadeskyting, på 50 meter har haglsvermen spredd seg så mye at du skal ha en god posjon flaks for å få inn et dødlig treff. Det er noe som heter å ha respekt for det viltet man jakter på, skyter du mot ei rype på 50 meter har du ikke det!

Lenke til kommentar

Da skal du ha et helvetes langt løp og trang chocke på hagla om du skal treffe fra 50m. Og i tillegg en god posjon flaks. Ammo kan ha litt å si, ja, men på avstander bortimot 50m har ikke ammo noe å si.

 

Dessuten er dyr ammo beregnet mye for ikke å gi rikosjett. Spesielt for de som jakter med hund eller kamerater.

Lenke til kommentar
Da skal du ha et helvetes langt løp og trang chocke på hagla om du skal treffe fra 50m. Og i tillegg en god posjon flaks. Ammo kan ha litt å si, ja, men på avstander bortimot 50m har ikke ammo noe å si.

 

8998305[/snapback]

 

Amen. Å skyte ryper på 50 meter med hagle har ingenting med human avliving å gjøre. Uansett.

Lenke til kommentar

Veg vil si at å skyte på småvilt med hagle på over 35 er uforsvarlig. Det er ikke akkurat slik at jeg driver og peprer løs i tide og utide, men akkurat den ene gangen var forholdene så gode at jeg annså sjansen som like god som ei rype i tverrflukt. Selvfølgelig er det litt flaks inne i bildet.

Endret av Imposter
Lenke til kommentar

30 er reglen med halge (med mindre du bruker slug). En god jeger er ikke en som treffer fugl fra 50 m, en god jeger holder tilbake skuddet fordi han innser at skadeskyting er stor. Du skal uansett ikke skyte fra 50 m., det er ikke forsvarlig jakt. Det er en grunn til at det er satt grenser på skyteavstander og man forventer at de holdes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...