Gå til innhold

Hagle eller Salong Rifle?

Anbefalte innlegg

jeg og noen venner hadde tenkt oss en tur til sommeren, og dette skal være en helvetes-uke ;)

vi skal dra ut i skogen i en uke med bare det mest nødvendige vi trenger (untatt mat )

Vi skal alle ta jeger-prøven snart, for å ha noe å skyte med når vi er der, så vi klare å skaffe oss litt mat. -.-

men spørsmålet mitt er: når vi skal ut å kjøpt våpen, hvordan våpener skal vi kjøpe (rifle eller hagle) hvor mye bør vi bruke på det??

hagler skyter ikke så langt, men de sprer skuddene så det blir lettere å treffe de litt mindre og raske dyrene på kort avstand. Rifle skyter mye lengre, å det er lettere å treffe på lang avstand siden det bare er en ''kule''

hva bør vi kjøpe, gjerne linker til sider som selger hagler og rifler som dere ambefaler :)

tusen takk for svar :w00t:

Endret av 3evel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Til det du forklarer ville jeg nok hatt med hagle. En 2 løpa over/under hagle er veldig greit. f.eks den her, som ikke er så dyr.

http://www.xxl.no/xxl_templates/Produkt____34978.aspx

8087644[/snapback]

hva er forskjellen på to løp ved siden av værande og et løp oppe og et løp under??

8087731[/snapback]

Forskjellen er ikke stor, men jeg personlig liker ikke side by side hagle, Jeg føler jeg har mye bedre sikt når jeg bruker over/under hagle. For man ser jo ingenting ned hvis det er 2 vedsidenav hverandre. Noe man gjør for man har bare en løpsbredde som sperrer sikten din.

Lenke til kommentar

Rart at ingen har nevnt dette tidligere, men jeg reagerer litt på innlegget ditt.

Tenker først og fremst på hvordan du ordlegger deg. Er du seriøs?

Det er ikke slik at du bare kan gå ut i skogen å skyte på alt som ser ut som det rører på seg, dersom du tror det... :roll:

Endret av iggipop
Lenke til kommentar
Til det du forklarer ville jeg nok hatt med hagle. En 2 løpa over/under hagle er veldig greit. f.eks den her, som ikke er så dyr.

http://www.xxl.no/xxl_templates/Produkt____34978.aspx

8087644[/snapback]

hva er forskjellen på to løp ved siden av værande og et løp oppe og et løp under??

8087731[/snapback]

Forskjellen er ikke stor, men jeg personlig liker ikke side by side hagle, Jeg føler jeg har mye bedre sikt når jeg bruker over/under hagle. For man ser jo ingenting ned hvis det er 2 vedsidenav hverandre. Noe man gjør for man har bare en løpsbredde som sperrer sikten din.

8089672[/snapback]

Er vel også slik at vedsidesliggende løp fører til at geværet blir dratt litt til siden, da når du fyrer av et løp. Men når de ligger oppå hverandre blir det kun dratt litt oppover.

Right?

Lenke til kommentar
jeg og noen venner hadde tenkt oss en tur til sommeren, og dette skal være en helvetes-uke ;)

vi skal dra ut i skogen i en uke med bare det mest nødvendige vi trenger (untatt mat ) 

Vi skal alle ta jeger-prøven snart, for å ha noe å skyte med når vi er der, så vi klare å skaffe oss litt mat. -.-

men spørsmålet mitt er: når vi skal ut å kjøpt våpen, hvordan våpener skal vi kjøpe (rifle eller hagle) hvor mye bør vi bruke på det??

hagler skyter ikke så langt, men de sprer skuddene så det blir lettere å treffe de litt mindre og raske dyrene på kort avstand. Rifle skyter mye lengre, å det er lettere å treffe på lang avstand siden det bare er en ''kule''

hva bør vi kjøpe, gjerne linker til sider som selger hagler og rifler som dere ambefaler :)

8087598[/snapback]

Hvilken type våpen avhenger jo av hva du skal skyte. Salongrifler er nok en smule billigere og har lengre rekkevidde enn hagler, men samtidig er det bare tillatt å skyte småvilt opp til hares størrelse men ikke hare med en salongrifle (med en hagle kan man vel skyte alt av småvilt, inkludert fugl). Rifler blir kanskje litt i kraftigste laget om du skal skyte ekorn og skogsmus, men kan også brukes til storviltjakt (elg, hjort osv) dersom du også avlegger skyteprøve (årlig). Men akkurat det er vel ikke særlig aktuelt på skogsturen deres?

Lenke til kommentar
Rart at ingen har nevnt dette tidligere, men jeg reagerer litt på innlegget ditt.

Det er ikke slik at du bare kan gå ut i skogen å skyte på alt som ser ut som det rører på seg, dersom du tror det... :roll:

8091738[/snapback]

Er med deg på den ja! Reagerte litt på hvordan han ordlegger seg.

Lenke til kommentar

8091738[/snapback]

det veit vi, vi har planlagt dette over et år nå :D

så vi er ganske seriøse med det.

Lenke til kommentar

8087598[/snapback]

Hvilken type våpen avhenger jo av hva du skal skyte. Salongrifler er nok en smule billigere og har lengre rekkevidde enn hagler, men samtidig er det bare tillatt å skyte småvilt opp til hares størrelse men ikke hare med en salongrifle (med en hagle kan man vel skyte alt av småvilt, inkludert fugl). Rifler blir kanskje litt i kraftigste laget om du skal skyte ekorn og skogsmus, men kan også brukes til storviltjakt (elg, hjort osv) dersom du også avlegger skyteprøve (årlig). Men akkurat det er vel ikke særlig aktuelt på skogsturen deres?

8094592[/snapback]

har egentlig bare tenkt oss å skyte på små vilt. ikke noe av de større sakene :p

hadde jo vært morsomt å skutt en elg eller rådyr viss det hadde kommet, men men... :p tror ikke vi kommer til å gjøre det

Endret av 3evel
Lenke til kommentar
Dere kan jo alltids kjøpe ei komborifle. Med både hagle og rifle. Sikkert litt dyrere og tyngre men.

8088711[/snapback]

er det noe som heter komborifle?

er det noen som har sider og priser til dette??

Lenke til kommentar

Seriøsiteten er det sikkert ikke noe i veien med for disse guttene, men ungdommelig overmot roes nok litt ned etter at guttene har fått tatt jegerprøven og fått litt forståelse for hvordan jakt fungerer. Man får ikke kjøpt jaktvåpen uten jegerprøven uansett..

Rådet mitt til dere er å vente med spekulasjoner på hvilket våpen dere trenger for å "overleve" en uke ute til dere har tatt jegerprøven og sjekket hvor mye energi det faktisk koster å jakte på et gitt dyr i forhold til hvor mye energi som finnes i maten det blir av dyret :)

For å sjekke overlevelsesevnen er det nok for lite med en uke, og et lite apropo er at det bare er lov å jakte på mink og villsvin på sommeren om jeg ikke husker feil:) Iallfal er få arter det er lov å jakte på..

Mvh

Per

Endret av Pirmin
Lenke til kommentar
Seriøsiteten er det sikkert ikke noe i veien med for disse guttene, men ungdommelig overmot roes nok litt ned etter at guttene har fått tatt jegerprøven og fått litt forståelse for hvordan jakt fungerer. Man får ikke kjøpt jaktvåpen uten jegerprøven uansett..

Rådet mitt til dere er å vente med spekulasjoner på hvilket våpen dere trenger for å "overleve" en uke ute til dere har tatt jegerprøven og sjekket hvor mye energi det faktisk koster å jakte på et gitt dyr i forhold til hvor mye energi som finnes i maten det blir av dyret :)

For å sjekke overlevelsesevnen er det nok for lite med en uke, og et lite apropo er at det bare er lov å jakte på mink og villsvin på sommeren om jeg ikke husker feil:) Iallfal er få arter det er lov å jakte på..

Mvh

Per

8099357[/snapback]

får skyte noen svaner dah:P :p

Lenke til kommentar

Det ene utelukker ikke det andre, eller erstatter det andre.

Hagle egner seg best til fluktskyting, dvs fugler i flukt, men også løpende hare osv.

Salongrifle egner seg ikke til fluktskyting, det har bare ett prosjektil, begge er til bruk for småvilt, hagle da noe mere anvendelig og kan brukes til fugl som gås, dyr som rødrev, hare, storfugl.

Salongrifle har billigst ammo, hagleammo har blitt dyrt, men som sagt det ene erstatter ikke det andre av hagle og salongrifle.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar
Jada, det er bare 50.000 i bot for hver svane skutt. Tror dere må senke ambisjons nivået noen hakk. Prøv med fiskestang i stedet og overlev på det i en uke eller to.

- D.J.

8106144[/snapback]

viste det da, var en spøk :p

men tro du skjønte det da :)

Edit : viste egentlig ikke at det var så høy bot for å gjøre det

Endret av 3evel
Lenke til kommentar
Planlegger en lignende tur til sommeren hvor vi kun skal ha med fiskestang og noe utvalgt utstyr for å overleve. Har ikke helt bestemt oss for hvor vi skal dra enda, men muligens nordmarka. Tror det blir bra :)

8109838[/snapback]

hva heter du??

Jeg bor også rundt nordmarka :D

Lenke til kommentar

Bor et stykke fra nordmarka så tviler på at du kjenner meg. Vi har også vurdert fjellet, eks. valdresalpene. Men her blir det dog litt vanskeligere med mattilgangen, men det blir jo bare en fin utfordring. Desto større er belønnningen når vi først får fisk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...