CruellaDeVille Skrevet 6. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2007 Det som er så 'kjipt' med virkeligheten er at den ikke er politisk korrekt. Hjernen er fysisk, og dens evner avhenger av dens fysiske og kjemiske sammenheng. Det er forskjell på gutter og jenter fysisk. At det skulle være forskjell på jenter og gutter er en helt naturlig konsekvens. Hveilket kjønn som er generelt smartest gidder jeg ikke spekulere i. Jeg synes andre ovenfor allerede har spekulert godt. 8092017[/snapback] Jeg tviler ikke at det er forskjell på menns og kvinners hjerner, det har vitenskapen slått fast. Kvinner har som regel større forbindelser mellom venstre og høyre hjernehalvdel og har noen hjernesentra som er større enn hos guttene (som feks kommunikasjon, evnen til å lese andres sinnstemninger). Gutter generelt hadde større hjernesentra på deler som gikk på logisk tenkning, romforståelse mm. Men spørsmålet er - hva kom først? Høna eller egget? Blir jenter og gutter den de blir på grunn av arv eller miljø? Hjerneforskere har slått fast at hjernesentre som stimuleres utvikler forbindelser med andre hjernesentre og kan det dermed tenkes at mine forbindelser mellom ulike hjernesentre er et resultat av den oppdragelsen jeg har fått og ikke biologiske og medfødte grunner? (((((jeg tror nemlig det))))))) Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Det som er så 'kjipt' med virkeligheten er at den ikke er politisk korrekt. Hjernen er fysisk, og dens evner avhenger av dens fysiske og kjemiske sammenheng. Det er forskjell på gutter og jenter fysisk. At det skulle være forskjell på jenter og gutter er en helt naturlig konsekvens. Hveilket kjønn som er generelt smartest gidder jeg ikke spekulere i. Jeg synes andre ovenfor allerede har spekulert godt. 8092017[/snapback] Jeg tviler ikke at det er forskjell på menns og kvinners hjerner, det har vitenskapen slått fast. Kvinner har som regel større forbindelser mellom venstre og høyre hjernehalvdel og har noen hjernesentra som er større enn hos guttene (som feks kommunikasjon, evnen til å lese andres sinnstemninger). Gutter generelt hadde større hjernesentra på deler som gikk på logisk tenkning, romforståelse mm. Men spørsmålet er - hva kom først? Høna eller egget? Blir jenter og gutter den de blir på grunn av arv eller miljø? Hjerneforskere har slått fast at hjernesentre som stimuleres utvikler forbindelser med andre hjernesentre og kan det dermed tenkes at mine forbindelser mellom ulike hjernesentre er et resultat av den oppdragelsen jeg har fått og ikke biologiske og medfødte grunner? (((((jeg tror nemlig det))))))) 8092284[/snapback] Tror du også jenters og gutters gjennomsnittshøyde vil kunne bli lik, om jenter og gutter behandles likt kulturelt? Hvis ikke, hva er den prinsipielle forskjellen mellom høyde og mentale evner som gjør at du tror det ene er kulturelt avhengig, men ikke det andre?? Lenke til kommentar
CruellaDeVille Skrevet 6. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2007 Det som er så 'kjipt' med virkeligheten er at den ikke er politisk korrekt. Hjernen er fysisk, og dens evner avhenger av dens fysiske og kjemiske sammenheng. Det er forskjell på gutter og jenter fysisk. At det skulle være forskjell på jenter og gutter er en helt naturlig konsekvens. Hveilket kjønn som er generelt smartest gidder jeg ikke spekulere i. Jeg synes andre ovenfor allerede har spekulert godt. 8092017[/snapback] Jeg tviler ikke at det er forskjell på menns og kvinners hjerner, det har vitenskapen slått fast. Kvinner har som regel større forbindelser mellom venstre og høyre hjernehalvdel og har noen hjernesentra som er større enn hos guttene (som feks kommunikasjon, evnen til å lese andres sinnstemninger). Gutter generelt hadde større hjernesentra på deler som gikk på logisk tenkning, romforståelse mm. Men spørsmålet er - hva kom først? Høna eller egget? Blir jenter og gutter den de blir på grunn av arv eller miljø? Hjerneforskere har slått fast at hjernesentre som stimuleres utvikler forbindelser med andre hjernesentre og kan det dermed tenkes at mine forbindelser mellom ulike hjernesentre er et resultat av den oppdragelsen jeg har fått og ikke biologiske og medfødte grunner? (((((jeg tror nemlig det))))))) 8092284[/snapback] Tror du også jenters og gutters gjennomsnittshøyde vil kunne bli lik, om jenter og gutter behandles likt kulturelt? Hvis ikke, hva er den prinsipielle forskjellen mellom høyde og mentale evner som gjør at du tror det ene er kulturelt avhengig, men ikke det andre?? 8092410[/snapback] Fordi høyde øker ikke ved stimuli. Da vil det si at gjennomsnittsgutten blir mer stimulert enn gjennomsnittsjenta. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Du svarte ikke på spørsmålet. Hva er den prinsipielle forskjellen som gjør at hjernene kan bli fysisk like, men ikke ting som høyde og muskler? Hvis det er slik at det finnes fysiske attritbutter som er genetisk, og ikke kulturelt betinget, hva hindrer hjernen i være en av dem? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Mange av forskjellene mellom gutter og jenters hjerne er nok miljøbetinget. Mange er av mer genetisk art. Det sier seg nesten selv at mye er miljøbetinget når gutter og jenter blir behandlet forskjellig fra fødselen av. I følge BBC så har jeg kvinnehjerne, hehe. http://www.bbc.co.uk/science/humanbody/sex/ Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Mange av forskjellene mellom gutter og jenters hjerne er nok miljøbetinget. Mange er av mer genetisk art. Det sier seg nesten selv at mye er miljøbetinget når gutter og jenter blir behandlet forskjellig fra fødselen av. I følge BBC så har jeg kvinnehjerne, hehe. http://www.bbc.co.uk/science/humanbody/sex/ 8092752[/snapback] Selvsagt er mange ting miljøbetinget. Til og med høyde er det. Og det er klart at hvordan vi utvikler oss mentalt påvirkes av miljøet. Men det var ikke spørsmålet. Spørsmålet her er hvorfor det er noen grunn til å tro at det ikke er klare fysiske trekk ved hjernene våre som er gitt av kjønn? Lenke til kommentar
CruellaDeVille Skrevet 6. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2007 Du svarte ikke på spørsmålet. Hva er den prinsipielle forskjellen som gjør at hjernene kan bli fysisk like, men ikke ting som høyde og muskler? Hvis det er slik at det finnes fysiske attritbutter som er genetisk, og ikke kulturelt betinget, hva hindrer hjernen i være en av dem? 8092516[/snapback] Hva er en "prinsipiell forskjell"? Lenke til kommentar
CruellaDeVille Skrevet 6. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2007 Mange av forskjellene mellom gutter og jenters hjerne er nok miljøbetinget. Mange er av mer genetisk art. Det sier seg nesten selv at mye er miljøbetinget når gutter og jenter blir behandlet forskjellig fra fødselen av. I følge BBC så har jeg kvinnehjerne, hehe. http://www.bbc.co.uk/science/humanbody/sex/ 8092752[/snapback] Jeg var 80% mann, men det var fordi jeg scoret full pott på rotasjon av 3d-objekter og nesten ingenting på det å finne synonymer på engelsk. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Du svarte ikke på spørsmålet. Hva er den prinsipielle forskjellen som gjør at hjernene kan bli fysisk like, men ikke ting som høyde og muskler? Hvis det er slik at det finnes fysiske attritbutter som er genetisk, og ikke kulturelt betinget, hva hindrer hjernen i være en av dem? 8092516[/snapback] Hva er en "prinsipiell forskjell"? 8092808[/snapback] At det eksisterer et prinsipp ved en ting, som er forskjellig fra en annen ting. Et prinsipp er en lov eller regel som noe følger. Hvilken regel er det som styrer den fysiske utviklingen av musklene, men som ikke er gjeldene for hjernen, slik at musklene kan være kjønnsavhengig mens hjernen ikke kan være det? Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 En ting som har slått meg i det siste: begynner med et eksempel: fetteren min har ca 5 i snitt ut vgs... han søkte en jobb, men fikk den ikke. en jente, ett år yngre som hadde ca 4 i snitt fikk jobben, siden det skal være likestilling fikk han beskjed om!!!! (mye...) og hvorfor har kvinnerollen blitt større enn mansrollen? for 20-30 år siden, var kona hjemme og vasket huset, mens far jobbet. nå er det far som jobber, mor som jobber, hvis far jobber overtid, blir det kjeft, og skjer dette ofte, blir det skillsmisse! en kilde sa at i 4/5 tilfeller er det kvinnen som vil skilles fra mannen. ''for evig og alltid, til døden skiller dere ad''- my ass! Lenke til kommentar
CruellaDeVille Skrevet 6. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2007 (endret) At det eksisterer et prinsipp ved en ting, som er forskjellig fra en annen ting. Et prinsipp er en lov eller regel som noe følger. Hvilken regel er det som styrer den fysiske utviklingen av musklene, men som ikke er gjeldene for hjernen, slik at musklene kan være kjønnsavhengig mens hjernen ikke kan være det? 8092865[/snapback] Jeg vil være tilbøyelig til å si DNA styrer hvor høy vi skal bli, hvor store muskler vi får osv, men jeg skjønner jo også at det ikke er det svaret du er ute etter. Jeg har lest flere ulike teorier på hvordan hjernen utvikles. Noen mener det styres av hormoner, og siden vi alle har hormoner vil denne ulikheten gjøre seg gjeldende allered fra barna er små. De har også gjort forsøk med rotter hvor de gav overdose "gal" hormon, hvorpå da rottene endret atferd (dvs agressivitetsnivå, stort sett). Men jeg har også lest forskning som sier at "The behavioral and neurological differences between men and women require further study. Perhaps new studies will find neuroanatomical differences that explain some of the complex differences between male and female behavior. However, from a review of the current scientific evidence, it appears that differences in many cognitive behaviors (for example, memory) are related more to individual differences between people than to whether people are female or male." (eller kort oppsummert, individ, ikke kjønn) Endret 6. mars 2007 av CruellaDeVille Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Individ avhenger av hvor høye og sterke vi blir også. Det finnes enkelte jenter som er høyere enn enkelte gutter. Samme når det gjelder styrke. Men det er allikevel helt klare generelle sammenhenger mellom kjønn og høyde/styrke. Så å si 'individ, ikke kjønn' er åpenbart galt. Du tror det samme ikke kan sies om hjernens fysikk. Og jeg lurer på hvorfor hjernen skulle være så annerledes enn resten av kroppen, spesielt når så mye tyder på at det er fysiske forskjeller som ikke kan forklares av miljø og som samtidig har en generell sammenheng med kjønn? Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Det er noe trist med dagens samfunn, når vi ikke klarer å akseptere at folk, også menn og kvinner, er forskjellige, og har forskjellige tilbøyeligheter og behov. Det handler om likeVERDIGHET, og ikke at menn og kvinner skal være like! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå