Gå til innhold

Hva er feminisme?

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid sett på meg som feminist. Jeg har diskutert feminisme på en rekke forum og med en rekke personer, men det er et vanskelig tema å diskutere, for definisjonen er så forskjellig.

Derfor er jeg nysgjerrig. Hva legger du i begrepet "feminisme"?

For noen handler det om biologi, for noen om psykologi, for noen om ottar og mannehatere mens for meg handler det om å ha råderett over sitt eget liv, sin egen kropp, sine egne meninger og like muligheter til deltakelse både i arbeidsliv, familieliv og samfunnet forøvrig.

Det er snart 8.mars, og diskusjoner rundt feminisme og likestilling stiger omvendt proposjonalt med antall dager det er igjen til kvinnedagen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei femenisme er at kvinner vlir verdsatt høyere enn menn. At menn ikke skal ha lov til å ha sex med kvinner, og gud forby hvis de skulle tenke på dem og bli opphiset. At menn ikke er nødvendig i samfunnet, i verste fall kan vi jo sette menn i bur og få dem til å produsere sæd slik at vi kan lage barn. Feminisme er et misforstått verdensyn.

Lenke til kommentar
Feminisme er at kvinner og menn får de samme forutsetningene til å være i sameksistens!

8088007[/snapback]

Man kan jo lure på om dette virkelig er poenget. Kjønnskvotering, for eksempel, er jo et eksempel på kjønnsdiskriminering som er sosialt godtatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Feminisme er å kreditere et individs personlige motbører som et resultat av en for det meste fiksjonell undertrykkelse av kvinner og rette en veldig reell kamp tilbake.

Feminisme er huleboertenking med flere ord.

:wow:

Tenkte jeg det høyt? Beklager, jeg mente ikke si noe, glem alt! *løper*

Lenke til kommentar
Feminisme er å kreditere et individs personlige motbører som et resultat av en for det meste fiksjonell undertrykkelse av kvinner og rette en veldig reell kamp tilbake.

Feminisme er huleboertenking med flere ord.

:wow:

Tenkte jeg det høyt? Beklager, jeg mente ikke si noe, glem alt! *løper*

8089659[/snapback]

Glad i deg jeg. :love:

Spøk til revolver, feminisme er forkjemperen for undertrykkelse av menn.

Lenke til kommentar
Jeg har alltid sett på meg som feminist. Jeg har diskutert feminisme på en rekke forum og med en rekke personer, men det er et vanskelig tema å diskutere, for definisjonen er så forskjellig.

Derfor er jeg nysgjerrig. Hva legger du i begrepet "feminisme"?

For noen handler det om biologi, for noen om psykologi, for noen om ottar og mannehatere mens for meg handler det om å ha råderett over sitt eget liv, sin egen kropp, sine egne meninger og like muligheter til deltakelse både i arbeidsliv, familieliv og samfunnet forøvrig.

Det er snart 8.mars, og diskusjoner rundt feminisme og likestilling stiger omvendt proposjonalt med antall dager det er igjen til kvinnedagen.

8087553[/snapback]

Enig i ditt syn her,at så enkelte grupper av både kvinner og menn har brukt dette begrepet for enten å berike seg selv eller for å kaste dritt på andre er beklagelig.

Desverre ser vi slikt overalt og blir nok nødt til å leve med dette, at så mange menn blir "skremt" er vel heller fordi de er redde for å miste makt,redde for ikke lengre kunne dominere det "svake" kjønn, redde for at de må stille opp på lik linje i hjemmet osv osv .

Lenke til kommentar
Feminisme er kamp for og eller fokus på kvinners rettigheter (i motsetning til kamp for og fokus på alle menneskers rettigheter).

8090188[/snapback]

Det er ingen motsetning her.

8090262[/snapback]

Om kvinners rettigheter går på bekostning av menns (som f.eks. med kjønnskvotering) så er det en motsetning.

Lenke til kommentar
Feminisme i dag er et verktøy som brukes av panzerlesber til å forsøke å presse ytelser og rettigheter fra menn og over til seg selv.

8090133[/snapback]

Tusen takk for alle svar!

Men en liten ting. Hvis jeg sier at jeg er forkjemper for å ha råderett over sitt eget liv, sin egen kropp, sine egne meninger og like muligheter til deltakelse både i arbeidsliv, familieliv og samfunnet forøvrig, så er jeg pr def. ikke feminist hos deg?

Hva ville du kalt et slikt synspunkt? (Spørsmålet gjelder egentlig alle, tilfeldig at jeg postet det i denne posten)

Lenke til kommentar

Er du ikke heller en humanist i så fall? Eller enda bedre, hvorfor koke det ned til ett ord når din forklaring er klar, ikke ødelagt av å være bundet til en stereotyp og totalt fritt for ambigiuity?

Problemet slik jeg ser det med å sette likhetstegn mellom de to tingene er at slik du beskriver det gjelder det for alle, uansett kjønn, mens de fleste feministsaker jeg har fått med meg omhandler å skaffe en gruppe fordeler ved å begrense akkurat de samme fordelene hos en annen gruppe. IMO er ofte dette både dobbeltmoralsk og korttenkt, for forsvaret/angrepet er en av svingene i en ond sirkel hvor "the man" og "the man" ofte går i forsvar/angrep.

Lenke til kommentar
Er du ikke heller en humanist i så fall? Eller enda bedre, hvorfor koke det ned til ett ord når din forklaring er klar, ikke ødelagt av å være bundet til en stereotyp og totalt fritt for ambigiuity?

Tja, kanskje fordi jeg aldri har tenkt på akkurat det begrepet, men det passer.

Rart det der, jeg har aldri forbundet feminisme med det å gi fordeler til noen. Jeg har mer tenkt at det som å gi like muligheter til alle. (men det impliserer at noen (i mange tilfeller menn) må gi fra seg noe)(men det betyr også at kvinner må gå i seg selv og gi menn muligheter der hvor de ønsker det... som feks i familieliv)

Jeg er med i et debattforum som heter "100% likestilling, neitakk" og inntrykket jeg sitter med etter å ha lest trådene der er at det blir ikke likestilling før kvinner og menn er like, kvinner i militæret, menn føder barn" og selvfølgelig er ikke det ønskelig. (Det er hevdet at kvinner bare vil ha likestilling der det gagner de, hvor da verneplikt er et av problemområdene. For å komme slike argumenter i forkjøpet mener jeg at ingen skulle hatt tvunget verneplikt, men det burde vært et militærvesen bestående av yrkessoldater som frivillig verver seg)

I en annen tråd hevdes det at gutter er smartere enn jenter og derfor vil det aldri bli likestilling. Er dette sagt for å provosere eller finnes det mennesker som faktisk mener dette?

Det hevdes også at kvotering av underrepresentert kjønn i næringslivet/staten diskriminerer menn, for argumentasjonen er at en bedriftsleder selvfølgelig ansetter den med best kvalitet/erfaring/karakter. Men er det slik? Det vil da si at gutter faktisk er smartere enn jenter, noe forskning motbeviser (iallfall karaktermessig). Forskning viser også at kvinner støter på en rekke hindringer i arbeidslivet (ulike nivåer av glasstak) som menn ikke møter.

Jeg tror (og her vet jeg at jeg tråkker rett i et vepsebol) at kvotering av underrepresentert kjønn er et virkemiddel som må til i en overgangsfase, til det underrepresenterte kjønn får vist at det faktisk duger. Dette gjelder selvfølgelig både tradisjonelle manns- og tradisjonelle kvinneyrker. For mange typiske kvinneyrker vil dette også innebære å øke status hos yrket samt øke lønn, og store holdningsendringer blandt de som jobber der. Jeg har hørt historier om menn som arbeider i barnehager og blir behandlet som vaktmester. Slik skal det ikke være. Å si at ting tar tid og etterhvert vil også kvinner få innpass i lederjobber/styre med tiden er som å tro på julenissen. Amerikanske forskere har kommet frem til at "en gang i tiden" da er rundt 3039 (eller noe slikt). Jeg vil at det skal skje NÅ.

Det er også på tide å gjøre noe med samfunnsholdninger som langt på vei undergraver menn som omsorgsperson, feks ved samlivsbrudd. Der bør både kvinner, menn og samfunnet som helhet ta en grundig titt på holdningene sine. Jeg er ikke automatisk en bedre omsorgsperson selv om jeg har livmor. Men - dette krever også at fedre er en aktiv part i barnas liv også før et samlivsbrudd, og her har både mor (med å slippe far til) og far (med å faktisk delta) et ansvar.

Problemet slik jeg ser det med å sette likhetstegn mellom de to tingene er at slik du beskriver det gjelder det for alle, uansett kjønn, mens de fleste feministsaker jeg har fått med meg omhandler å skaffe en gruppe fordeler ved å begrense akkurat de samme fordelene hos en annen gruppe. IMO er ofte dette både dobbeltmoralsk og korttenkt, for forsvaret/angrepet er en av svingene i en ond sirkel hvor "the man" og "the man" ofte går i forsvar/angrep.

8090794[/snapback]

Det er ikke en kamp hvor noen kan vinne eller tape, slik jeg ser det.

Men jeg lurer også på, helt konkret. Hvilke saker er det feministene vil fremme på bekostning av menn? (disse kampfeministene du snakket om)

Lenke til kommentar

I en annen tråd hevdes det at gutter er smartere enn jenter og derfor vil det aldri bli likestilling. Er dette sagt for å provosere eller finnes det mennesker som faktisk mener dette?

8091509[/snapback]

Det er gjort studier som har vist at menn er mer ujevnt fordelt; det er flere supersmarte men også flere superdumme menn, i motsetning til kvinner hvor intelligens er mer jevnt fordelt. Dette betyr jo at kvinner og menn i gjennomsnitt er like smarte, men at det er større sjanse for å finne menn på begge ender av skalaen. At dette er grunnen til at det ikke blir likestilling er jo selvfølgelig absurd.

Lenke til kommentar
Feminisme er kamp for og eller fokus på kvinners rettigheter (i motsetning til kamp for og fokus på alle menneskers rettigheter).

8090188[/snapback]

Det er ingen motsetning her.

8090262[/snapback]

Å prioritere en ting betyr å nedprioritere noe annet. Feminisme må enten prioritere kvinner foran andre, ellers har ikke begrepet noen mening i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Dette er et tema jeg egentlig ikke har veldig oppdatert informasjon om og ser/leser/hører heller ikke nyheter, men jeg kan nevne forige gang jeg opplevde en stor slik situasjon:

Kjønnspoeng

Det gis 2 tilleggspoeng til kvinnelige søkere (underrepresentert kjønn) til maritim høyskoleutdanning og til høgskoleingeniørstudier (unntatt optikk og kjemi).

Det er også hjemmel for å gi disse poengene til andre utdanninger.

-Krav om prosentvis andel kjønn i regjering, storting, bedriftsstyrer og utvalg.

Særlig radikal kvotering men også påtvungen moderat kvotering syntes jeg ikke noe om i disse situasjonene, særlig da den i praksis bare går en vei. At et aksjeselskap skal få kvotert inn 40% "sterke kvinner" som slik jeg har oppfattet det med en gang tar opp rollen som selvoppnevnt antagonist i et Grete Waitz-løp for mer "feminisme" høres for meg ganske lite konstruktivt ut.

Men nå merker jeg at jeg mer og mer begynner å ville skrive som en gamer.no-artikkel (:mrgreen:) så nå avslutter jeg.

Lenke til kommentar

Mine erfaringer at menn er både de smarteste og de dummeste. De fleste forskere, samfunnsvitere, filosofer, politikere og suksessrike næringslivsledere er menn. Vist du tenker på hvem som var den smarteste i klassen på videregående som kunne alt, er det ganske sansynlig at det var en gutt. Men på den annen side er det like sansynlig at den dummeste og sløveste i klassen også var en gutt. Og de fleste uteliggere, arbeidsløse, krimminelle og lavt utdannede er menn.

Lenke til kommentar

8091509[/snapback]

Det som er så 'kjipt' med virkeligheten er at den ikke er politisk korrekt. Hjernen er fysisk, og dens evner avhenger av dens fysiske og kjemiske sammenheng. Det er forskjell på gutter og jenter fysisk. At det skulle være forskjell på jenter og gutter er en helt naturlig konsekvens.

Hveilket kjønn som er generelt smartest gidder jeg ikke spekulere i. Jeg synes andre ovenfor allerede har spekulert godt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...