Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøpe sanger til film?

DE1

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg lager en relativt "stor" film nå om klassen min. Fire seriøse sponsorer, Kjetil Andre Aamodt, 50-60 eksemplarer skal selges. Så er den største filmen min til nå.

Er det slik at jeg må "kjøpe" sangene av bandet jeg tar musikk fra?

La oss si at jeg skal bruke 20 sekunder av "U2 - Beautiful Day"

Må jeg kjøpe dette noe sted da? Altså, kjøpe lissens til å bruke musikken dems? Evt. hvor?

Eller går det ann å bare bruke musikken dems siden den er såpass liten..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tono forvalter musikernes rettigheter i Norge. Om du ønsker å bruke en U2-sang så tar du kontakt med Tono og hører hva det vil koste og om du eventuelt må kontakte U2 eller deres plateselskap. Du kan selvsagt bare drite i å få rettighetene til å bruke låta og likevel bruke den. Men om det blir oppdaget så blir det kanskje smekk på lanke, litt avhengig av humøret til byråkraten i Tono.

Det enkleste og tryggeste er å bruke en låt som er gitt ut under en CC-lisens.

Lenke til kommentar
Tono forvalter musikernes rettigheter i Norge. Om du ønsker å bruke en U2-sang så tar du kontakt med Tono og hører hva det vil koste og om du eventuelt må kontakte U2 eller deres plateselskap. Du kan selvsagt bare drite i å få rettighetene til å bruke låta og likevel bruke den. Men om det blir oppdaget så blir det kanskje smekk på lanke, litt avhengig av humøret til byråkraten i Tono.

8089415[/snapback]

Har ikke helt fått med meg hva CC-lisens er. Gidder du å forklare?
Lenke til kommentar

8089415[/snapback]

Har ikke helt fått med meg hva CC-lisens er. Gidder du å forklare?

8090365[/snapback]

Du kunne selvsagt bare tastet inn creative commons i google og trykt på I'm feeling lucky og fått opp denne sida:

http://creativecommons.org/

Men siden jeg er i det lune hjørnet i dag, så skal jeg kjapt forklare hva Creative Commons er før jeg må røre i fruktsuppa mi.

Creative Commons er en lisens som artister kan legge på verket sitt om de ønsker at det skal være fritt tilgjengelig, kunne brukes i ikke-kommersielt øyemed, eller kommersielt øyede, eller ikke kunne brukes i det hele tatt, bare lyttes til/leses/nytes. Det finnes flere forskjellige lisenser som du kan lese om her: http://creativecommons.org/about/licenses/meet-the-licenses

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...