Ståle Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 (endret) Hei, har kommet ovenfor et lite stort valg. Jeg har alltid lyst å jobbe på en oljeplattform som en eller annen ingeniør. Prosess/kjemiingeniør mest. Men da karakterene falt når jeg begynte på VK1 Allmenne fag, tenkte jeg at jeg skulle bli noe jeg kunne. Som er programmerer. MEN da jeg fant ut at er mye matte (og akuratt den matten vi har nå som er er veldig dårlig i), ble det igjen lite sannsynlig at jeg kunne velge den studieretningen på høyskole / universitet. Så spørsmålene mine er: Når jeg får dårlig karakter på 2MX, er det da garantert at det blir like vanskelig (vanskeligere) på dataingeniør-utdanningen? Jeg er god i kjemi, og siden kjemiingeniør har masse kjemi er det da bedre å velge? Selv om jeg egentlig ville vært god i programmering etter jeg hadde utdannet meg. Siden jeg sikkkert hadde fått elendige karakterer på dataingeniørutdanningen... (?) Er fysikken i kjemiingeniør-utdanningen enkel, middels eller skikkelig vnakslelig? Jeg har ikke tenkt å forsette med 2FY siden jeg da vil få mindre tid til å ta matten alvorlig. Hjelper det å ta russisk som valgfag hvis jeg vil jobbe offshore? Er det vanskelig å komme inn på kjemiingeniør studiene i Bergen? ved HiB eller UiB? Jeg hadde 3.45 i snitt til jul (som mest sannsynlig var det dårligste i klassen min) Jeg har hørt med dataingeniør utdanningen, hvor alle kom inn på førsteopptaket (ifjor) og de trengte 40 poeng for å komme inn på andreopptaket. Takk for alle innspill. Endret 5. mars 2007 av Ståle Lenke til kommentar
egil88 Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Kjemi i Bergen "Poenggrense ved siste opptak Alle kvalifiserte søkjarar fekk tilbod om studieplass. " Lenke til kommentar
sberg43 Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Jeg skjønner ikke problemet ditt. Du mener at du kan programmering, du liker det og ville vært en god programmere. Så studer data.ing da vel. Mener du at 75% av den utdannelsen er matte? Hvor har du det fra? Alle ingeniørutdannelsene har 3-4 rene matte-fag som man må gjennom. Spiller liten rolle sånn sett hva du velger. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 5. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2007 Spørsmål; det står p åden siden: Krav til forkunnskapar Generell studiekompetanse eller realkompetanse. I tillegg må du ha 2MX/2MY/3MZ + 3MX/3FY/3BI/3KJ hva betyr det? Jeg mener å ha sett at på HiB trenger jeg bare 2FY og 3MX åj.. jeg som blingsa litt på 75% ja.. Det var visst ikke så mye der nei. Mener det var en annen tråd om det, *lete litt* Lenke til kommentar
Jokko88 Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Kjemi i Bergen "Poenggrense ved siste opptak Alle kvalifiserte søkjarar fekk tilbod om studieplass. " 8087358[/snapback] Men det var vel ikke sivilingenør studiet i kjemi? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå