Gå til innhold

Kina ruster opp - hva er baktanken?

Anbefalte innlegg

Satt her i kveld og leste en artikkel fra dagbladets nettutgave: Kina ruster opp.

Hovedsaklig har Hu Jintao annonsert at forsvarsbudsjettet skal øke med 18%. Imidlertid er det flere eksperter som mener at tallet i virkeligheten er det dobbelte.

Det jeg umiddelbart tenker på er hva kineserne skal med denne slagkraftige hæren sin. Særlig med tanke på Taiwan er utviklingen bekymringsverdig. Hvilke konsekvenser tror dere dette vil ha på regionen som helhet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å si det på en annen måte hva skal kina med en håpløst utdatert hær. De trenger å bruke litt penger for å fornye seg. Litt det samme som soldat 2000 og de nye fregattene til norge. Er vell ikke akkurat småpenger vi har brukt heller. Koster penger å fornye et militær på 3 millioner mann.

Lenke til kommentar
Satt her i kveld og leste en artikkel fra dagbladets nettutgave: Kina ruster opp.

Hovedsaklig har Hu Jintao annonsert at forsvarsbudsjettet skal øke med 18%. Imidlertid er det flere eksperter som mener at tallet i virkeligheten er det dobbelte.

Det jeg umiddelbart tenker på er hva kineserne skal med denne slagkraftige hæren sin. Særlig med tanke på Taiwan er utviklingen bekymringsverdig. Hvilke konsekvenser tror dere dette vil ha på regionen som helhet?

8087191[/snapback]

Kina må ha et militære som står i forhold til økonomiens størrelse. Kinas økonomi vokser jo ekstremt raskt, og de får dermed stadig større interesser å beskytte. Dersom de ikke hadde økt forsvarsutgiftene i det hele tatt, så hadde jo forsvaret som andelen av økonomien veldig fort blitt forsvinnende liten med den økonomiske veksten Kina har. Kineserne er ikke dumme. Skal jeg tippe så ligger Kinas forsvarsutgifter som andel av BNP nok høyst trolig mellom 3-4% av BNP, altså rundt 80-100 mrd US dollar. Det er enda et godt stykke opp til Amerikas forsvarsbudsjett med andre ord.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Kineserne er ikke dumme. Skal jeg tippe så ligger Kinas forsvarsutgifter som andel av BNP nok høyst trolig mellom 3-4% av BNP, altså rundt 80-100 mrd US dollar. Det er enda et godt stykke opp til Amerikas forsvarsbudsjett med andre ord.

8087956[/snapback]

Amerikanernes forsvarsbudsjett var på 4.06% i 2005.

https://www.cia.gov/cia/publications/factbo...s.html#Military

8088128[/snapback]

som igjen er 3000 Milliarder dollar. da ikke medberegnt utgiftene de har i afghanistan og Irak. så at Kina bruker 100Mrd dollar er da ikke noe å hoppe i taket for.

Lenke til kommentar
Kineserne er ikke dumme. Skal jeg tippe så ligger Kinas forsvarsutgifter som andel av BNP nok høyst trolig mellom 3-4% av BNP, altså rundt 80-100 mrd US dollar. Det er enda et godt stykke opp til Amerikas forsvarsbudsjett med andre ord.

8087956[/snapback]

Amerikanernes forsvarsbudsjett var på 4.06% i 2005.

https://www.cia.gov/cia/publications/factbo...s.html#Military

8088128[/snapback]

som igjen er 3000 Milliarder dollar. da ikke medberegnt utgiftene de har i afghanistan og Irak. så at Kina bruker 100Mrd dollar er da ikke noe å hoppe i taket for.

8088137[/snapback]

3000 milliard dollar... tror du mener kroner. Men man må sammenlikne 2007 budsjett for Kina med 2007 budsjett for Amerika. Amerikas budsjett ligger på rundt 600 milliarder for 2007.

Endret av KGU
Lenke til kommentar

Forøvrig er det ikke umulig at Kina og Russland til sammen vil ha et større forsvarsbudsjett enn Amerika innen 10 år. Norge satser på dialogen som våpen imøte med Russlands kanonbåt-diplomati i barentshavet.

Endret av KGU
Lenke til kommentar

country-distribution-2005.png

Kilde

Dette handler om makt og kun det. Usa vil ikke miste sitt hegonomi. Fremdeles ligger Kina pr innbygger milevis bak Usa i sin bruk av finansielle krefter på det militære. Kina er selvsagt heller ikke en god samaritan, de vil tilrive seg mer makt og innflytelse ved å ruste opp sin eldgamle militærmakt.

Lenke til kommentar
Nå får man også betydelig mer pang per dollar i Kina enn i USA da, så akkurat antall monetos er kanskje litt villedende.

8088582[/snapback]

Uansett om man tar kostnader på militært utstyr, så er Usa så himmellangt foran alle andre. Hvis man i legger alle kluter til for å "fikse" tallene til Usa sitt militærbruk, så ligger de fremdeles foran alle andre.

Det er forsåvidt greit at Usa/<insert any country> bruker så mye, de må få lov til det. Også at de bruker propaganda ovenfor andres land bruk av finans.

Lenke til kommentar
Nå får man også betydelig mer pang per dollar i Kina enn i USA da, så akkurat antall monetos er kanskje litt villedende.

8088582[/snapback]

Uansett om man tar kostnader på militært utstyr, så er Usa så himmellangt foran alle andre. Hvis man i legger alle kluter til for å "fikse" tallene til Usa sitt militærbruk, så ligger de fremdeles foran alle andre.

Det er forsåvidt greit at Usa/<insert any country> bruker så mye, de må få lov til det. Også at de bruker propaganda ovenfor andres land bruk av finans.

8088598[/snapback]

Bestrider ikke at USA er langt foran, det er jo innlysende, men om man får dobbelt så mye for pengene i Kina, så hadde ikke det overrasket meg.

Lenke til kommentar
Bestrider ikke at USA er langt foran, det er jo innlysende, men om man får dobbelt så mye for pengene i Kina, så hadde ikke det overrasket meg.

Riktig. Er det ikke lett å si til en russisk våpenprodusent at siden jeg er kineser og er vant til et annet prisnivå så vil jeg ha disse våpensystemene til "kinesisk" pris.

Regner med du ikke leste innlegget du svarte på, men uansett om du trekker ifra denne forskjellen så er Usa _himmellangt_ foran.

Protestene fra Usa er kun fordi at Kina på sikt kan utfordre deres makt og påvirkning av verden.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor man skal skrike opp fordi Kina må ruste opp hæren sin jeg, alle land som ikke vil bli helt utdatert rent militært må vel gjøre det med jevne mellomrom. Og at det koster penger skjønner vel alle.

Endret av ptta
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...