RulleRimfrost Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Etter å ha brukt litt web-språk opp i gjennom, har jeg nå begynt å se litt på VBA for Office (Jobber jo på kontor ). Ikke til å unngå at man kommer bort i .NET. Det som er enkelt med VBA er at Office leverer et kjent og kjært rammeverk av forms, kontroller og grafiske enkelheter. Er det et frittstående bibliotek som leverer dette for .NET, med tilsvarende kall som VBA gjør mot sine vertsprogrammer ? Så om dere vil lage et skjema via deres favoritt-ide, så er det bare å kalle opp en ferdig form-klasse fra biblioteket og fylle den med funksjoner like enkelt som i VBA, kompilere denne og vips så har dere en app som kan kjøres stand-alone på alle Windowsmaskiner... Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 .NET programemr er ikke standalone, de krever Microsoft .NET framework installert for å kjøre (som VB krever MSDVBM60.dll) Men .NET pleier de fleste å få gjennom windows update. Lenke til kommentar
wolf5 Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Er ikke helt sikker på hva du spør etter her. Med .Net følger det et stort bibliotek med det meste du trenger. Skal du kode i C#, eller VB.NET kan du vel bare glemme helt standalone løsninger som jeg tror du mener. Skjønner det slik at du har lyst å kompilere et program med et skjema til en .EXE fil og en stykk standalone .DLL som følger med og dermed fritt distributere dette til en hvilken som helst windows maskin uten .Net framework installert. Det lar seg ikke gjøre da VB.NET og C# baserer seg på CLR greiene som ligger i bunn i frameworken mener jeg. C++ er en annen ting. Der skal du nok kunne lage standalone ting som ikke benytter seg av CLR. Du kan bruke C++ med CLR, men skal du ha standalone slik jeg forstår du ønsker, så du leite frem C++ GUI biblioteker og kode mot disse (eller bruke MS sine egne). Spørsmålet er selvfølgelig om det er verdt det. Om du liker å bruke mye tid på å sette deg inn i C++ og tilhørende biblioteker (samt ha tungen beint i munnen på minnebruk da du ikke har garbage collection) så er C++ tingen. Etter hvert får du jo uansett bygget deg opp en privat samling biblioteker som gjør ting mer raskere å kode neste gang. Skal du derimot lage noe raskt sånn på tampen, så er VB.NET / C# veien å gå, men da krever klientene som skal bruke programmet .Net framework installert. Du kan lett lage installasjonspakker i .Net der framework er inkludert mener jeg, så sånn sett lett å distribuere. Windows XP med SP2 og Vista mener jeg har Framework som en standard i systemet. Når man tenker etter så vil jo C++ koden basere seg på et annet "rammeverk" som allerede ligger i systemet som er Win32 APIet. Det er alle disse DLL'ene du finner i system32 mappen som en standard i OS'et. (user32.dll, comdlg.dll, kernel32.dll osv) Litt smak og behag tror jeg. For maksimal ytelse tror jeg vel uansett C++ vil være raskere på en del ting. Men i dag pleier det sjeldent å være viktig. Ihvertfall ikke på enkle Forms/Skjema hjelpe-programmer. Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 6. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2007 Takker. Ja, jeg tenkte mest på profesjonelle uniforme Win XP miljøer, og det gjelder databaseapplikasjoner så kalkulasjonshastighet er mindre viktig. Har egentlig ingen problemer med å benytte f eks VBA (Access app) til funksjonene i dag, men det er rett og slett mer moteriktig med .NET - så tenkte bare ta en titt på hva det var. Lenke til kommentar
wolf5 Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Det er enkelt å kode mot en Access DB fra .Net. Så da er det bare til å prøve ut .Net og se hva det gir deg. Enten du lager en tjukk windows klient eller en tynn web klient mot Access DB'en. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Takker. Ja, jeg tenkte mest på profesjonelle uniforme Win XP miljøer, og det gjelder databaseapplikasjoner så kalkulasjonshastighet er mindre viktig. Har egentlig ingen problemer med å benytte f eks VBA (Access app) til funksjonene i dag, men det er rett og slett mer moteriktig med .NET - så tenkte bare ta en titt på hva det var. 8091510[/snapback] Jeg er en av dem som har tatt veien fra VBA til VB.NET og jeg angrer ikke på det. For meg var ikke overgangen stor, og har du god greie på VBA, vil du ta enkelt på det. Den viktigste forskjellen var for meg var at .NET er 0-basert mens i VBA kan du selv spesifisere hvor du vil dim'e arrays fra og til. Samtidig er det veldig hendig å fremdeles kunne sende enkle regneark med noen litt mer avanserte makroer. Og kode i VBA kan også brukes .NET til å automatisere regneark. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå