Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva skal til for å bli meddommer?

Christian86

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Meddommere blir valgt ut av kommunestyret. Veldig mange meddommere er politikere (eller står på nominasjonslister), ledere i organisasjoner eller selskaper og lignende. Altså folk som synes for politikerne som velger ut meddommere.

Lenke til kommentar

Jeg har lurt litt på dette selv(ikke å bli meddommer, men hva som skal til). Må man ha rent rulleblad? Kan personer som ikke er etniske nordmenn, bli meddomere? Hva med utlendinger uten Norsk statsborgerskap, bosatt i Norge?

Er det noen som har litt peiling som kan svare på noen av disse spørsmålene?

Endret av ptta
Lenke til kommentar

Som olsen sa så blir meddommere normalt valgt av kommunestyret. Dette for en periode på 4 år fra 1 Mai det påfølgende året. En kan også oppnevnes for nye perioder. En kan også sende inn søknad / melde seg på om man ønsker å bli meddommer.

Alle de viktigste reglene som gjelder meddommere finner man i domstolloven kapittel 4 og 5.

De generelle kravene for å kunne bli meddommer er at personen på grunn av sin rettsindighet, dyktighet og selvstendighet anses for særlig skikket til vervet, og som ikke på grunn av utilstrekkelig kjennskap til det norske språk eller av andre årsaker vil ha vanskelig for å oppfylle de plikter vervet fører med seg (domstollovens § 76 første ledd).

Forøvrig må vedkommende:

* være fylt 18 år

* være solvent (d.v.s. ha tilstrekkelig økonomi til å klare sine økonomiske forpliktelser)

* ikke være innhabil i forhold til noen av sakens aktører

Det må heller ikke foreligge noe som kan gjøre det vanskelig å oppfylle pliktene vervet fører med seg, som for eksempel dårlig syn eller hørsel.

Utelukket fra slikt valg jf. domstolloven §§ 66 og 66a er:

* prester og forstandere

* praktiserende advokater

* embedsmenn i dømmende stillinger

* øvrighetspersoner

* tjenestemenn i påtalemyndigheten, politiet og fengslene

* personer som i løpet av de siste 5 år forut for valgets begynnelse er idømt betinget fengselsstraff

* personer som er idømt ubetinget fengselsstraff og ikke er løslatt innen 10 år forut for valgets begynnelse

Det man må huske er jo at dette er er verv og ikke en lønnet jobb. Som meddommer får man vel en dagsats / godtgjørelse og skyss- og kostgodtgjørelse etter statens regulativ for reiser innenlands. Hvor mye dette utgjør i kroner og øre vet jeg ikke. Videre får man dekket tapt arbeidsfortjeneste når denne blir legitimert. Samme gjelder for selvstendig næringsdrivende også.

Kan personer som ikke er etniske nordmenn, bli meddomere? Hva med utlendinger uten Norsk statsborgerskap, bosatt i Norge?

Det er vel å anta at man etter kravene som nevnt over som utgangspunkt burde kunne flytende norsk. Altså ikke ha noen som helst problemer med språket. Norsk statsborgerskap er nok en absolutt nødvendighet.

Lenke til kommentar
Norsk statsborgerskap er nok en absolutt nødvendighet.

Det stemmer nok ikke, loven nevner bare at man må være valgbar ved de kommunale valg.

Hvem som er valgbar til kommunale valg, er nedfelt i valgloven § 3- 3 (1):

(1) Valgbar til fylkestinget og pliktig til å ta imot valg er alle som har stemmerett ved valget og som står innført i folkeregisteret som bosatt i en av kommunene i fylket på valgdagen, og som ikke er utelukket eller fritatt.

Hvem som har stemmerett til kommunevalget er definert i valgloven § 2-2:

§ 2-2. Stemmerett ved fylkestingsvalg og kommunestyrevalg

(1) Stemmerett ved fylkestingsvalg og kommunestyrevalg har de som har stemmerett ved stortingsvalg etter § 2-1.

(2) I tillegg har personer som ikke er norske statsborgere, men som for øvrig fyller vilkårene i § 2-1, stemmerett dersom de a) har stått innført i folkeregisteret som bosatt i Norge de tre siste årene før valgdagen, eller

b) er statsborger i et annet nordisk land og er blitt folkeregisterført som bosatt i Norge senest 31. mai i valgåret.

(3) For å utøve stemmeretten må velgeren være innført i manntallet i en kommune på valgdagen.

Lenke til kommentar

Da kan jeg ikke svare. Det beste du kan gjøre er nok å ta kontakt med tinghuset i Oslo og forhøre deg om hvordan du skal gå fram for å bli valgt som lekdommer.

Forsåvidt så er det ikke så veldig spennende. Som oftest så må du møte til dørgende kjedelige saker som kræsjer med en ferie du har planlagt også må du til med å søke fritak og det som verre er. Vær glad du slipper ;)

Lenke til kommentar
Da kan jeg ikke svare. Det beste du kan gjøre er nok å ta kontakt med tinghuset i Oslo og forhøre deg om hvordan du skal gå fram for å bli valgt som lekdommer.

Forsåvidt så er det ikke så veldig spennende. Som oftest så må du møte til dørgende kjedelige saker som kræsjer med en ferie du har planlagt også må du til med å søke fritak og det som verre er. Vær glad du slipper ;)

8090548[/snapback]

haha, jeg tar meg aldri ferie og jobber stort sett hele tiden. Worst case er at den kræsjer med juleferien som er helligdager eller sommerferien neste år, og jeg VIL bli med :p

Fikk beskjed fra oslo om å snakke med Bærum kommune, så skal sende dem mail nå=)

Lenke til kommentar

Vær klar over at når du først er valgt som meddommer, så har du møteplikt. Det er riktignok alltid én vara i tilfelle, men i utgangspunktet så har du å møte, uansett hvor dårlig det passer.

Personlig synes jeg det var litt brysomt å stå på en meddommerliste, men jeg kom meg ut av systemet da jeg flyttet. :p

Lenke til kommentar
Vær klar over at når du først er valgt som meddommer, så har du møteplikt. Det er riktignok alltid én vara i tilfelle, men i utgangspunktet så har du å møte, uansett hvor dårlig det passer.

Personlig synes jeg det var litt brysomt å stå på en meddommerliste, men jeg kom meg ut av systemet da jeg flyttet.  :p

8090603[/snapback]

tja, la oss håpe det ikke kræsjer på eksamen da :p men nå skal jeg ta et år ekstra, så skit happens :p

Vet jeg har møteplikt, men arbeidsgiver og skole har også da plikt å la meg komme fordi jeg skal i rettssak:P så ser ikke problemet :blush:

håpet er å bli foretrukket i saker med økonomi osv da, siden det er nærliggende til studiet foreløpig.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Vet jeg har møteplikt, men arbeidsgiver og skole har også da plikt å la meg komme fordi jeg skal i rettssak:P så ser ikke problemet  :blush:

Jada, det har de. Eksamen er nok gyldig forfallsgrunn.

håpet er å bli foretrukket i saker med økonomi osv da, siden det er nærliggende til studiet foreløpig.

8090760[/snapback]

Stort sett er det vel "Peder Ås ble fersket med to gram hasj.".. hehe. Regner med du vet at du også kan møte opp som publikum i stort sett alle rettsaker, og oversikt over dem finner du på www.domstol.no.

Lenke til kommentar
Vet jeg har møteplikt, men arbeidsgiver og skole har også da plikt å la meg komme fordi jeg skal i rettssak:P så ser ikke problemet  :blush:

Jada, det har de. Eksamen er nok gyldig forfallsgrunn.

8090760[/snapback]

Stort sett er det vel "Peder Ås ble fersket med to gram hasj.".. hehe. Regner med du vet at du også kan møte opp som publikum i stort sett alle rettsaker, og oversikt over dem finner du på www.domstol.no.

8090885[/snapback]

Tja, vi får se....jeg tok like så godt og meldte meg på tingretten og lagmannsretten :p (kunne ikke dy meg)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...